Art and Artistic Activities related to Kindergarten
.
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10542Keywords:
Art, Artistic activities, KindergartenAbstract
Art as an important basis of individual life, to introduce one's heart and mind, and to improve life and continuity, should be considered and worked on from an early age, which is part of kindergartens in the world and in the Kurdistan Region , and has led to many branches, including artistic activities, which become the basis for the development of art in the heart, mind and personality of children.
The aim of this study is to introduce and demonstrate the importance of art and artistic activities among kindergarten children and determine the purpose, types and importance, as well as focus on children's motivations for these activities and the relationship between art and education.
References
سەرچاوەکوردیەکان:
عەلی, خەلیل. بنەماكانی پەروەردەی هونەر. 2016.
سەرچاوە عەرەبییەکان:
کتێب:
-البسيوني, - محمد. أسس التربية الفنية. ط 6. القاهرة: عالم الكتب, 1993.
-البسيوني, محمود. اتجاهات في التربية الفنية. القاهرة: دار المعارف, 1957.
-الحيلة, محمد محمود. التربية الفنية و أساليب تدريسها. الطبعة الثالثة. عمان: دار المسيرة للنشر و التوزيع, 2008.
-السعود, خاد محمد. مناهجالتربية الفنية بين النظرية والبيدغوجيا. الطبعة الولى. عمان: دار وائل للنشر, 2010.
-العزيز, مصطفى محمد عبد. سيكولوجية التعبير الفني عند الأطفال. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية, 2014.
-القرظي, عبد المطلب الأمين. مدخل إلى سايكولوجية رسوم الأطفال. ط 2. القاهرة: دار الفكر العربي, 2001.
-القزاز, فاطمة عبد اللطيف خليفة. برنامج أنشطة فنية لتنمية مهارة. سادات, 2018 .
-الهنيدي, مثال عبدالفتاح. الأنشطة الفنية لطفل الروضة. القاهرة, 2006.
-بخوش, صادق. التدليس على الجمال. الجزائر: المؤسسة الوطنية للاتصال والنشر والإشهار, 2007.
-سعادة, جودت أحمد. صياغة الهدف التربوية التعليمية في جميع المواد الدراسية. الأردن: دار الشروق, 2005.
-شحاتة, حسن, and زينب النجار. معجم المصطلحات التربوية النفسية. ط 1. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية, 2003.
-صالح, قاسم حسين. الإبداع وتذوق الجمال،. عمان- الأردن: دار الدجلة, 2007.
-عبلة, حنفي. الفن في عيون بريئة. القاهرة, 1999.
-فارس, د.عصام. رياض الأطفال. الطبعة الأولى. الأردن: دار المشرق الثقافي, 2006.
-فرج, صفوت. الذكاء و رسوم الأطفال. القاهرة: دار الثقافة, 1992.
-قناوي, هدي محمد. الطفل و رياض الطفل. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية, 2008.
نامەئەکادییمییەکان
-عايش, أحمد جميل. أساليب تدريس التربية الفنية والمهنية والرياضية. ط1. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, 2008.
-عبدالرزاق, بلشير. المواد الفنية و مكانتها في المدرسة "إطروحة دكتوراه". الجزائير: كلية العلوم الإنسانية والعلوم الإجتماعية، قسم الثقافة الشعبية،جامعة تلمسان, 2012.
-مطاوع, هبة مصطفى. تحسين الإنتاجية التعليمية بؤسسات رياض الأطفال بمصر في ضوء معايير الجودة "دراسة مستقبلية" "رسالة دكتوراه". مصر: كلية التربية بدمياط، جامعة المنصورة , 2012.
-القزاز, فاطمة عبداللطيف. برنامج أنشطة فنية لتنمية مهارة التعبير الحركي لدى طفل الروضة. مصر: جامعة مدينة السادات, 2018.
سەرچاوە بیانییەکان
-Nainis, N.and paice. "Relieving Symptoms in Cancer;Innovative use of art therapy." Journalof pain And Symptom anagement, 2006: 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dyarko Qasim Anwar , Azad Hama Abdullah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).