Recommended criteria for the selection of kindergarten principals from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10519Keywords:
Criteria, Manager, Kindergarten, Kindergarten Teacher, AdministrationAbstract
The aim of this research is to establish a proposed criterion for the selection of kindergarten manager from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region, Then, to determine the effect of the criterion according to the variables of years of service and level of scientific degree. This study uses the descriptive analysis method. The study sampled 569 kindergarten teachers. In the provinces of Erbil, Sulaimani, Duhok, Halabja, the General Directorate of Education of Garmian, and the Kurdish Education in Kirkuk. The research tool is: 70 paragraphs, divided into three themes, theme 1: administrative criteria related to the selection of kindergarten managers, theme 2: skills and characteristics related to the profession of kindergarten managers, theme 3: ethical and educational criteria related to kindergarten managers; from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region, (Pearson's correlation formula, Spearman-Brown correlation formula coefficient, hypothetical mean, Cronbach’s alpha equation, equation (t) for two independent samples, one-way ANOVA, weighted mean) were the most important results of the research:
- The level of the proposed criteria is highly documented among kindergarten teachers in the Kurdistan Region, because all the strengths of the fragments of the criteria are strong except fragments number four, which is medium-strong.
- In the evaluation of the research sample, there is no documented difference for the criteria for selecting kindergarten manager according to the variables of years of experience and qualifications.
Finally, the researcher made some suggestions and recommendations.
References
- قەرەچەتانی ، كەريم شەريف، (2014)، ڕێنیشاندەری مامۆستای باخچەی ساوایان(ڕێنمایی و پرۆگرام)، چ 2، چاپخانەی پەیوەند سلێمانی.
- دەرگەڵەیی، دیندار حسێن ئەحمد، (2019)، بەڕێوەبردن لە نیوان تیۆر و پراکتيکدا، چاپی دووەم- هەولێر.
- حەمەدمین، ڕەمەزان، (2016)، سايكۆلۆژيای منداڵ لە باخچەی منداڵان، چاپی یەکەم، کتێبخانەی سۆفیا-کۆیە.
- فهمي، د.عاطف عدلي،) 2013(، معلمة الروضة، الطبعة الخامسة، دار المسیرة، عمان-الأردن.
-عدس، محمد عبدالرحیم، (2009)، مدخل الی ریاض الأطفال، الطبعة الثالثة، دار الفكر، عمان- الأردن.
- شریف، د.السید عبد القادر، (2013)، إدارة ریاض الأطفال و تطبیقاتها، الطبعة الخامسة، دار المسیرة، عمان-الأردن.
- حەمەبابان، د. ئەحمەد عەلی، محمد، نازەنین عوسمان، محمد، نەزیرە صالح، (2016)، گوڵبژێرێک بابەتی پەروەردەیی بۆ قۆناغی پێش چوونە خوێندنگە، چاپخانەی تاران.
-العمراني، د.عبدالغني محمد إسماعیل، (2014)، إدارة ریاض الأطفال، الطبعة الأولی، دارالکتاب الجامعي، صنعاء-یمن.
- عبودي، زید منیر، (2010)، دور القیادة التربویة في إتخاذ القرارات الاداریة، الطبعة الأولی، دار الشروق، عمان-الأردن.
-الطویل، هاني عبدالرحمن صالح، (2006)، الادارة التعلیمیة ... مفاهم وآفاق، الطبعة الثالثة، دار الوائل، عمان-الأردن.
- خلف، د.أمل، (2015)، مدخل إلی ریاض الاطفال، الطبعة الثاني، عالم الکتیب، قاهرة-مصر.
- الخواجا، د.عبدالفتاح محمد سعيد، (2004)، تطوير الادارة المدرسية والقیادة الادارية، الطبعة الأولی، دار الثقافة للنشر والتوزیع، عمان-الأردن.
- عابدین، د.محمد عبدالقادر، (2005)، الادارة المدرسیة الحدیثة، الطبعة الثانیة، عمان-الأردن.
- المسعودي ، مسلم سلیم عید، (2006)، معایر موقترحة لاختیار مديري مدارس في لامنطقة الشمالية الغربية بالمملکة العربية السعودية من وجهة نظر مديري المدارس، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة مؤتة-الأردن.
- أصلان، صفاء مظهر، (2009)، الادارة الانشطة التربویة في ریاض الاطفال، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة التربیة-الجامعة دمشق.
- عمر، د.حسام سمیر، (2017)، تطویر أداء مدیر الروضة في ضوء المعایر القومیة لریاض الاطفال، مجلمة العلمیة لکلیة ریاض الاطفال-جامعة بورسعید، العدد (العاشر).
- محاسیس، د.سامي سلیمان، (2010)، المعلم في ریاض الاطفال في الاردن: تأهیلە ومعایير اختيارە (الواقع والمأمول)، وزارة التربية والتعلیم/ادارة التدریب والتأهیل والإشراف التربوي.
- العبودي، صبیحة حسن عطیة، (2019)، درجة إمکانیة تطبيق المعایر الاداریة للهیئة الوطنیة الامریکیة لبرامج التعلیم والرعایة المبکرة ومعیقات تطبیقها في إدرة ریاض الاطفال في عاصمة عمان من وجهة نظر المدیرات والمعلمات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة علوم التربیة-الجامعة الشرق الاوسط.
- المواجدة، صیام عبدالحمید، (2011)، بناء مقیاس لأختیار مدیري المدارس في الأردن، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة مؤتة-الأردن.
- عبداللە، پ.ی.سامی صابر، سلێمان، د.برزۆ همزە، عوڵا، هۆگر محمد، (2016)، کارگێڕی کار، بیردۆزەکان، وەزیفەکانی کارگێڕی-وەزیفەکانی ڕێکخراو، چاپخانەی هێڤی-هەولێر.
- زقوت، نبل عبداللە، (2007)، تطویر معایر اختیار مديري مدارس وکالة الغوث في غزة من وجهة نظر المشرفین التربوین والمدیرین والمعلمین، رسالة ماجستیر غیر منشورە، كلیة التربیة، الجامعة الأسلامیة فى غزة.
- العواد، یاسین احمد، (2015)، تصور المقترح لتطویر إدارة مدارس التعلیم الثانوي العام في الجمهورية العربیة السوریة في ضوء الفکر الاداري الماعصر، رسالة الدکتورا غیر منشورە، كلیة التربیة-الجامعة دمشق.
- الحریری، د.رافیدة، (2013)، نشأة إدارة ریاض الأطفال، الطبعة الثانیة، دار المسیرة، عمان-الأردن.
- عبدالخالق ، احمد محمد، (1980)، استخبارات الشخصیة، مقدمة نظریة و معایر مصریة، دار المعارف-القاهرة
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sarmad Salah Muhe-aldeen , Omed Mohammed Hassan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).