Recommended criteria for the selection of kindergarten principals from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region

         

Authors

  • Sarmad Salah Muhe-aldeen Department of Psychology, College of Language and Humanities, Garmian University, Kalar, Kurdistan Region, Iraq
  • Omed Mohammed Hassan Department of Kindergarten, College of Basic Education, Sulaimani University, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10519

Keywords:

Criteria, Manager, Kindergarten, Kindergarten Teacher, Administration

Abstract

The aim of this research is to establish a proposed criterion for the selection of kindergarten manager from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region, Then, to determine the effect of the criterion according to the variables of years of service and level of scientific degree. This study uses the descriptive analysis method. The study sampled 569 kindergarten teachers. In the provinces of Erbil, Sulaimani, Duhok, Halabja, the General Directorate of Education of Garmian, and the Kurdish Education in Kirkuk. The research tool is: 70 paragraphs, divided into three themes, theme 1: administrative criteria related to the selection of kindergarten managers, theme 2: skills and characteristics related to the profession of kindergarten managers, theme 3: ethical and educational criteria related to kindergarten managers; from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region, (Pearson's correlation formula, Spearman-Brown correlation formula coefficient, hypothetical mean, Cronbach’s alpha equation, equation (t) for two independent samples, one-way ANOVA, weighted mean) were the most important results of the research:

  1. The level of the proposed criteria is highly documented among kindergarten teachers in the Kurdistan Region, because all the strengths of the fragments of the criteria are strong except fragments number four, which is medium-strong.
  2. In the evaluation of the research sample, there is no documented difference for the criteria for selecting kindergarten manager according to the variables of years of experience and qualifications.

Finally, the researcher made some suggestions and recommendations.

References

- قەرەچەتانی ، كەريم شەريف، (2014)، ڕێنیشاندەری مامۆستای باخچەی ساوایان(ڕێنمایی و پرۆگرام)، چ 2، چاپخانەی پەیوەند سلێمانی.

- دەرگەڵەیی، دیندار حسێن ئەحمد، (2019)، بەڕێوەبردن لە نیوان تیۆر و پراکتيکدا، چاپی دووەم- هەولێر.

- حەمەدمین، ڕەمەزان، (2016)، سايكۆلۆژيای منداڵ لە باخچەی منداڵان، چاپی یەکەم، کتێبخانەی سۆفیا-کۆیە.

- فهمي، د.عاطف عدلي،) 2013(، معلمة الروضة، الطبعة الخامسة، دار المسیرة، عمان-الأردن.

-عدس، محمد عبدالرحیم، (2009)، مدخل الی ریاض الأطفال، الطبعة الثالثة، دار الفكر، عمان- الأردن.

- شریف، د.السید عبد القادر، (2013)، ‌إدارة ریاض الأطفال و تطبیقاتها، الطبعة الخامسة، دار المسیرة، عمان-الأردن.

- حەمەبابان، د. ئەحمەد عەلی، محمد، نازەنین عوسمان، محمد، نەزیرە صالح، (2016)، گوڵبژێرێک بابەتی پەروەردەیی بۆ قۆناغی پێش چوونە خوێندنگە، چاپخانەی تاران.

-العمراني، د.عبدالغني محمد إسماعیل، (2014)، إدارة ریاض الأطفال، الطبعة الأولی، دارالکتاب الجامعي، صنعاء-یمن.

- عبودي، زید منیر، (2010)، دور القیادة التربویة في إتخاذ القرارات الاداریة، الطبعة الأولی، دار الشروق، عمان-الأردن.

-الطویل، هاني عبدالرحمن صالح، (2006)، الادارة التعلیمیة ... مفاهم وآفاق، الطبعة الثالثة، دار الوائل، عمان-الأردن.

- خلف، د.أمل، (2015)، مدخل إلی ریاض الاطفال، الطبعة الثاني، عالم الکتیب، قاهرة-مصر.

- الخواجا، د.عبدالفتاح محمد سعيد، (2004)، تطوير الادارة المدرسية والقیادة الادارية، الطبعة الأولی، دار الثقافة للنشر والتوزیع، عمان-الأردن.

- عابدین، د.محمد عبدالقادر، (2005)، الادارة المدرسیة الحدیثة، الطبعة الثانیة، عمان-الأردن.

- المسعودي ، مسلم سلیم عید، (2006)، معایر موقترحة لاختیار مديري مدارس في لامنطقة الشمالية الغربية بالمملکة العربية السعودية من وجهة نظر مديري المدارس، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة مؤتة-الأردن.

- أصلان، صفاء مظهر، (2009)، الادارة الانشطة التربویة في ریاض الاطفال، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة التربیة-الجامعة دمشق.

- عمر، د.حسام سمیر، (2017)، تطویر أداء مدیر الروضة في ضوء المعایر القومیة لریاض الاطفال، مجلمة العلمیة لکلیة ریاض الاطفال-جامعة بورسعید، العدد (العاشر).

- محاسیس، د.سامي سلیمان، (2010)، المعلم في ریاض الاطفال في الاردن: تأهیلە ومعایير اختيارە (الواقع والمأمول)، وزارة التربية والتعلیم/ادارة التدریب والتأهیل والإشراف التربوي.

- العبودي، صبیحة حسن عطیة، (2019)، درجة إمکانیة تطبيق المعایر الاداریة للهیئة الوطنیة الامریکیة لبرامج التعلیم والرعایة المبکرة ومعیقات تطبیقها في إدرة ریاض الاطفال في عاصمة عمان من وجهة نظر المدیرات والمعلمات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة علوم التربیة-الجامعة الشرق الاوسط.

- المواجدة، صیام عبدالحمید، (2011)، بناء مقیاس لأختیار مدیري المدارس في الأردن، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة مؤتة-الأردن.

- عبداللە، پ.ی.سامی صابر، سلێمان، د.برزۆ همزە، عوڵا، هۆگر محمد، (2016)، کارگێڕی کار، بیردۆزەکان، وەزیفەکانی کارگێڕی-وەزیفەکانی ڕێکخراو، چاپخانەی هێڤی-هەولێر.

- زقوت، نبل عبداللە، (2007)، تطویر معایر اختیار مديري مدارس وکالة الغوث في غزة من وجهة نظر المشرفین التربوین والمدیرین والمعلمین، رسالة ماجستیر غیر منشورە، كلیة التربیة، الجامعة الأسلامیة فى غزة.

- العواد، یاسین احمد، (2015)، تصور المقترح لتطویر إدارة مدارس التعلیم الثانوي العام في الجمهورية العربیة السوریة في ضوء الفکر الاداري الماعصر، رسالة الدکتورا غیر منشورە، كلیة التربیة-الجامعة دمشق.

- الحریری، د.رافیدة، (2013)، نشأة ‌إدارة ریاض الأطفال، الطبعة الثانیة، دار المسیرة، عمان-الأردن.

- عبدالخالق ، احمد محمد، (1980)، استخبارات الشخصیة، مقدمة نظریة و معایر مصریة، دار المعارف-القاهرة

Published

2024-03-31

How to Cite

Muhe-aldeen , S. S. ., & Hassan, O. M. (2024). Recommended criteria for the selection of kindergarten principals from the perspective of kindergarten teachers in the Kurdistan Region:          . Halabja University Journal, 9(1), 239-266. https://doi.org/10.32410/huj-10519

Similar Articles

1-10 of 67

You may also start an advanced similarity search for this article.