Social interaction and its relationship to Psychological Adjustment among Kindergarten children from the Perspective of Kindergarten teachers

Authors

  • Hemin Mohammad Zorab Department of Kindergarten, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq
  • Niyan Namiq Sabir Department of Kindergarten, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10428

Keywords:

Social interaction, Psychological adjustment, Kindergarten children

Abstract

This research aims to Identify  the relationship between social interaction with Psychological adjustment among the children of the kindergarten from the teacher's Perspective and to know the level of social interaction and mental adjustment among children in kindergartens According to these variables (gender ,age, number of children, child sequencing, parent’s education level)

This research used associative method research society is kindergarten children and kindergarten teachers in the center of Halabja Government. The research Sample is 400 kindergarten children, The research tool is the measure of (social interaction and psychological adjustment) of kindergarten children from the teacher’s Perceptive which was created by the researchers, among the most important statistical tools used (person's correlation with Person, Spearman, Alpha Cronbach , T- test is one example and two examples, the statistical equation of discrimination, One away ANOVA, Colmogrov-Sminroo). One of the most important result of the research was that the level of Social interaction and psychological adjustment among kindergarten children does not differ according to the variables (age, number of children, child sequencing, Father's educational level), but it does differ according to the variable (gender , mother's educational level).and it was also found that the social interaction and mental adjustment among children in kindergarten from kindergarten teachers perspective to have a weak positive correlation

References

-ال مراد ،نبراس یونس محمد (2004)،اثر استخدام برنامج بالالعاب الحركیة و الالعاب الاجتماعیة و المختلطة فی تنمیة التفاعل الاجتماعی بدی اطفال الریاض بعمر (5-6) سنوات ، اطروحة الدكتوراه فلسفة فی التربیة الریاضیة غیر منشور ، جامعة موصل.

-ابراهیم ، سلیمان عبدالواحد (2014) ، علم النفس الاجتماعی و متطلبات الحیاة المعاصرة ، ط 1 ، مؤسسة الوراق للنشر و التوزیع ، عمان .

-ابوسكران ، عبدالله یوسف ، (2009) ، التوافق النفسی و الاجتماعی و علاقته بمركز الضیط ( الداخلی – الخارجی ) للمعاقین حركیا فی قطاع غزة، رسالة ماجستیر غیر منشور ، كلیة التربیة ، الجامعة الاسلامیة – غزة.

-احمد،انور ابراهیم(2014) ،التوافق النفسی و الاجتماعی لابناء النوبه‌ و كوم امبو،ط1، الناشر المكتب العربی للمعارف،القاهرة.

-البهیلی ، عبدالرحمن بن محمد بن سلیمان ، (2008 ) ، اسالیب المعاملة الوالدیة كما یدركها الابناء و علاقتها بالتوافق النفسی ، رسالة الماجستیر غیر منشور ، قسم العلوم الاجتماعیة ، جامعة نایف العربیة العلوم الامنیة.

-بوشامه‌ , نور الهدی و غویل , ریمه‌ (2016) ، دور الروضة فی تحقیق التوافق النفسی و الاجتماعی لدی الطفل ، رسالة ماجستیر غیر منشور , جامعه‌ محمد الصدیق بن یحی – جیجل .

-بۆكانی ، سابیر به‌كر مسته‌فا (2020)، ئینسایكلۆپیدیای زانسته‌ ده‌روونییه‌كان ، چاپی یه‌كه‌م ، چاپخانه‌ی چوارچرا .

-الثبیتی، عبدالله بن عایض سالم (2002) ، علم اجتماع التربیة ، ط1 ، المكتب الجامعی الحدیث، مصر.

-ثجیل،لیلی نجم (2016) ، التوافق النفسی الاجتماعی و علاقته بظاهرة العنف لدی أطفال مرحلة ما قبل المدرسة ، بحث منشور ، مجلة البحوث التربویة و النفسیة ، المجلد ع ، العدد 49 ، ص 1-38.

-الجموعی ، مومن بكوش ، ( 2013) ، القیم الاجتماعیة و علاقتها بالتوافق النفسی الاجتماعی لدی الطالب الجامعی ، مذكرة مكملة لنیل شهادة الماجستیر فی علم النفس الاجتماعی ، جامعة محمد خیضر – بسكرة - ، الجزائر.

-الجمیلی ، أمل محمودی عبید (2015) ، التوافق النفسی لدی اطفال الریاض و علاقته بالسلوك العدوانی ، بحث منشور مجلة كلیة الاداب ، المجلد 2015 ، العدد 113، ص 571-596 .

-الجنابی ، جوری معین علی (2002) ، التوافق النفسی الاجتماعی لطفل الروضة و علاقته ببعض المتغیرات المتعلقة بالام فی اثناي الحمل و الولادة ، رسالة ماجستیر غیر منشور ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة البنات ، قسم ریاض الاطفال .

-الحجار , بشیر (٢٠٠٣) , التوافق النفسی لدی مریضات سرطان الثدی بمحافظات غزة و علاقته ببعض المتغیرات , راسلة ماجستیر عیر منشور , الجامعة الاسلامیة , غزة , فلسطین.

-دوسة ، مدینة حسین و أبكر ، موسی صالح حسن ، ( 2018)، دراسة عن التوافق النفسی و علاقته بسمات الشخصیة (الانبساط و العصاب) لدی طلاب و طالبات بالمرحلة الثانویة النازحین ، بحث منشور فی مجلة العربیة للعلوم التربویة و النفسیة ، العدد 3 ، ابریل

-الرشدان، عبدالله زاهی (2005) ، التربیة و التنشئة الاجتماعیة ، دار وائل للنشر ، عمان.

-السرحی، زكیة بنت عبدالله‌ (2015) ، مستوی التوافق الشخصی للطلبة ( الحلقة الثانیة فی التعلیم الاساسی) ، فاقدی الامهات فی محافظة شمال الباطنة فی ضوء بعض المتغیرات ، رسالة ماجستیر غیر منشور ، كلیة العلوم و الاداب ، جامعة نزوی.

-سدیق،فوئاد (2015) ، ده‌روونزانی كۆمه‌ڵایه‌تی ، ب.چاپخانه‌ ، هه‌ولێر.

-شاذلی،عبدالحمید محمد (2001) ، التوافق النفسی للمسنین ، المكتبة الجامعیة اسكندریة .

-عبدالرحیم, جوزال (١٩٨١) , نحو السلوک الشخصی الاجتماعی الطفل الروضة فی ضوء الانشطة التضفة بخطة العمل بوزارة التربیة و التعلیم , جامعة العین شمس , رسالة ماجستیر غیر منشورة.

-عبداللطیف،مدحت عبدالحمید و عوض،عباس محمود (1999) ، الصحة النفسیة و التوافق الدراسی،دار المعرفة الجامعیة للطبع و النشر و التوزیع ،مصر.

-العزاوی ، سامی مهدی و كریم ، وفا‌ء قیس (2012) ، التفاعل الاجتماعی لدی اطفال الریاض من أبنا‌ء الأمهات العاملات و غیر العاملات ، بحث منشور فی مجله‌ الفتح ، عدد خمسون ، لسنه‌ 2012.

-عزیز ،عزالدین أحمد ، (2014) ، بنه‌ماكانی ده‌روونناسی گشتی ، چ 5 ، ده‌زگای چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌ی ڕۆژهه‌ڵات ، هه‌ولێر.

-فه‌همی ، موسته‌فا (2012) ، ده‌رووندروستی ، وه‌رگێڕانی : سه‌ڵاح سه‌عدی ، چاپخانه‌ی نارین ، هه‌ولێر.

-محمد ، ئاراس عثمان ، ( 2016 ) ، گونجانی ده‌روونی و كۆمه‌ڵایه‌تی لای خوێندكارانی به‌كارهێنه‌ری تۆڕە‌ كۆمه‌ڵایه‌تییه‌كان له‌ زانكۆی گه‌رمیان ، نامه‌یه‌كی ماسته‌ر بڵاونه‌كراوه‌ له‌ به‌شی په‌روه‌رده‌ و ده‌روونناسی ، پسپۆڕی ده‌روونناسی په‌روه‌ره‌یی ، زانكۆی گه‌رمیان.

-محمد،محمد جاسم ، (2004 ) ، مشكلات الصحة النفسیة ( أمراضها و علاجها) ، ط1، دار الثقافة للنشر، عمان،الاردن.

-محه‌مه‌د، نازه‌نین ( 2021) ، بنه‌ماكانی ده‌رووندروستی، چاپی دووه‌م ،چاپخانه‌ی نارین ، هه‌ولێر.

-مرتضی , مها مصطفی (2015) , التفاعل الاجتماعی عند اطفال الروضة‌ , مجله‌ أهل البیت علیهم السلام , العدد 24 .

-معایته‌,خه‌لیل عه‌بدولڕه‌حمان (2013) , ده‌روونناسی كۆمه‌ڵایه‌تی , وه‌رگێڕانی : سه‌لاح سه‌عدی , چاپخانه‌ی نارین , هه‌ولێر.

-الهدی ، بورویس نور (2016) ، دور ریاض الاطفال فی تنمیه‌ التفاعل الاجتماعی من وجهه‌ نظر أولیا‌ء التلامیذ لدی الاطفال من (4-5) سنوات ، رسالة ماجستیر غیر منشور، علم الاجتماع التربوی ، جامعه‌ محمد بوضیاف المسیله‌.

-همشری،عمر أحمد (2013) ، التنشئة الأجتماعیة للطفل ، ط2 ، دار الصفاي للنشر و التوزیع ، عمان.

-الویزة،خیتر(2012) ، اثر الحرمان العاطفی الامومی علی التوافق النفسی لدی المراهقین ، رسالة ماجستیر غیر منشور فی علم النفس غیر منشور، جامعة العقید أكلی محند اولحاج البویرة .

-یاسمی , صدیقه‌ و دیگران (2015) , مقایسه‌ مهارتهای اجتماعی كودكان پیش دبستانی 4-5 سال شهرستان ایوان غرب , پژوهش منتشر شده‌ در فصلنامه‌ مطالعات پیش دبستان و دبستان , سال اول , شماره‌ دوم , زمستان 94 .

Published

2022-09-30

How to Cite

Zorab, H. M., & Sabir, N. N. (2022). Social interaction and its relationship to Psychological Adjustment among Kindergarten children from the Perspective of Kindergarten teachers: . Halabja University Journal, 7(3), 190-217. https://doi.org/10.32410/huj-10428

Similar Articles

1-10 of 101

You may also start an advanced similarity search for this article.