Designing an Educational Program Supported by Augmented Reality Technology in Obtaining the Social Concepts and Developing Creative Thinking in Kindergarten – Level II

Authors

  • Sazan Salah Tofiq Department of Kindergarten, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq
  • Solav Faeq Shamayee Department of Kindergarten, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10416

Keywords:

Educational Program, Augmented Reality Technology, Social Concepts, Creative Thinking, Kindergarten

Abstract

The aim of the study is to develop an educational program supported by augmented reality technology, and to determine its effectiveness in the acquisition of social concepts and the development of creative thinking among kindergarten – level II. In accordance with the nature of the subject and the objectives of the study, the experimental method was adopted. The sample of the study is Lank kindergarten in which (30) children were selected by drawing and divided into experimental group (who were taught using the prepared program based on augmented reality technology) and consisted of five boys and ten girls, and control group (who were taught using the standard kindergarten program and style) and consisted of six boys and nine girls. Then, the researcher has developed her own educational program, according to the appropriate principles and guidelines for developing educational programs, by using augmented reality technology, which was an application that was named (Sazan AR) that was dedicated to the content of the program of the subject of the research, as well as the content of the official kindergarten booklet. In it, the chosen images from the aforementioned booklet are shown as 3D figures and educational videos. Further, the researcher has developed a measurement for the social concepts to evaluate the sample of the research before and after the application of the program. She simultaneously used Torrance’s criteria (TTCT, 1966) to evaluate the research sample’s creative thinking before and after the application of the program. After implementing the program on the research sample, it was found that the (teaching - learning) program based on augmented reality technology is effective in acquiring social concepts, when comparing the pre-test and post-test of the experimental group. There was also a statistically significant difference in the post-test between experimental and control group at the level of evidence (0.05) in favor of the experimental group. Further, while the program was effective in developing creative thinking among the children of the experimental group when comparing pre-test and post-test, there was no significant difference between the post-test of experimental and control groups at the level of evidence (0.05). Finally, the study concluded that the use of augmented reality technology in the teaching process is an effective and better way than the conventional way of teaching. Augmented reality technology is also appropriate for the kindergarten stage and is an enjoyable experience for them in the learning process. Despite the advantages of augmented reality technology, development and application of the technology is not an easy task at the individual level and by teachers alone, therefore the ministry of education should help with its preparation and application.

References

١. ال مراد، نبراس یونس (٢٠٠٤)، اثر استخدام برامج باالالعاب الحرکیة و الالعاب الاجتماعیة والمختلطة في تنمیة التفاعل الاجتماعي لدی الاطفال الریاض بعمر (٥-٦) سنوات. اطروحة دکتوراە غیر منشورة، جامعة الموصل، جمهوریة العراق العربیة.

٢. ابراهیم، فراس. (٢٠٠٥). طرق التدریس ووسائلە وتقنیاتە: وسائل التعلم والتعلیم، عمان – الاردن: دار اسامة للنشر والتوزیع

٣. ابو عاذرة، سناء .(٢٠١٢). تنمیة المفاهیم العلمیة ومهارات عملیات العلم، عمان- الاردن: دار الثقافة للنشر والتوزیع.

٤. احمد، اسلام جهاد عوض اللە. (٢٠١٦). فاعلیة برنامج قائم علی تکنولوجیا الواقع المعزز Augmented Reality في تنمیة مهارات التفکیر البصري في مبحث العلوم لدی طلاب الصف التاسع بغزة. کلیة التربیة- جامعة الازهر- غزة.

٥. بۆکانی، سابیر. (٢٠١٦). میتۆدی توێژینەوەی زانستی، سلێمانی، خانەی چاپ و بڵاوکردنەوەی چوارچرا.

٦. بدوي، رمضان.(٢٠١٢). تنمیة المفاهیم والمهارات الریاضیة لاطفال ماقبل المدرسة، عمان – الاردن: دارالفکر.

٧. الحافظي، فهد بن سلیم سالم.(٢٠٢٠). نموذج مقترح لتوظیف تکنولوجیا الواقع المعزز في مقررات السنة التحضیریة وفاعلیتە في تنمیة مهارات التعلیم المنظم ذاتیا لدی طلاب جامعة الملک عبدالعزیز. مجلة الملک العبدالعزیز: الاداب والعلوم الانسانیة، م٢٨، ع١٢ ص (٢٥٢ - ٢٨٩) جامعة الملک عبدالعزیز، جدة- المملکة العربیة السعودیة.

٨. حمە امین، عثمان عبداللە،.(٢٠١٢). فاعلیة التدریس علی وفق برنامج کورت (CORT) في تنمیة التفکیر الابداعي والذکاء الوجداني لدی تلامیذ الصف السادس الاساسي في مادة التربیة المدنیة، جامعة السلیمانیة، سکول التربیة الاساسیة.

٩. دویدي، علي بن محمد جميل،(٢٠١٢) اثر استخدام ألعاب الحاسب الآلي وبرامجه التعليمية في التحصيل ونمو التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي في مقرر القراءة والكتابة بالمدينة المنورة، مجلة رسالة الخلیج العربي العدد (٩٢)، كلية التربية – فرع جامعة الملك عبد العزيز بالمدينة المنورة.

١٠. الزهراني، هیفاء علی. (٢٠١٨). اثر توظیف تکنولوجیا الواقع المعزز في تنمیة مهارات التفکیر العلیا لدی طالبات المرحلة المتوسطة، مجلة العلوم التربویة والنفسیة – العدد السادس والعشرون – المجلد الثاني.

١١. زیتون، عایش محمود ( ٢٠٠٥). اسالیب تدریس العلوم، الاردن: دارالشروق للنشر والتوزیع.

١٢. السامرائي، مهدي صالح واخرون(١٩٨٨). معایر تطویر المناهج الدراسیة في جامعة بغداد، مرکز البحوث التربویة والنفسیة في جامعة بغداد- العراق.

١٣. السميري، عبد المعطي( ٢٠٠٦). أثر استخدام طريقة العصف الـذهني لتـدريس التعبير في تنمية التفكير الإبداعي بين طالبات الصف الثـامن الأساسـي بغزة"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الإسلامية غزة.

١٤. سرور، ناديا. (٢٠٠٢). مقدمة في الإبداع ، عمان – الأردن: دار وائل للنشر والتوزیع.

١٥. سیف الدین، هدی برهان (٢٠١٥). کتیب تصحیح اختبار تورانس للتفکیر الابتکاري الشکلي (ب)، جامعة الملک عبدالعزیز، المملکة العربیة السعودیة.

١٦. عبدالحق؛ الفلفلي(٢٠١٢) اثر بیئة الارکان التعلیمیة في تنمیة التفکیر الابداعی لدی اطفال الروضة، مجلة جامعة النجاح للابحاث (العلوم الانسانیة) المجلد ٢٨ (١)، ٢٠١٤.

١٧. عبدالکریم، راشد بن حسین، وەرگێڕ سەریاس سەمین (٢٠١٥)، ٣٣ ڕێگا بۆ وتنەوەی وانەکەت بە سەرکەوتووی، چاپخانەی چوارچرا.

١٨. علي، اکرم فتحي مصطفی (٢٠١٨). تصمیم الاستجابـة السریعة في التعلم بالواقع المعزز واثرها علی قوة السیطرة المعرفیة والتمثیل البصري لانترنت الاشیاء ومنظور زمن المستقبل لدی طلاب ماجستر تقنیات التعلیم، جامعة سوهاج، المجلة التربویة – العدد الثالث والخمسون- یولیو ٢٠١٨.

١٩. همیسات، حمد عبدالقادر، ١٩٩٧: تصمیم التعلیم، سلسلة مجلة الاداب والعلوم، عدد(١٠).

English References:

Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction (Vol. 59). Harvard University Press.

Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). An augmented reality-based mobile learning system to improve students’ learning achievements and motivations in natural science inquiry activities. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 352-365.

Published

2022-06-30

How to Cite

Tofiq, S. S., & Shamayee, S. F. (2022). Designing an Educational Program Supported by Augmented Reality Technology in Obtaining the Social Concepts and Developing Creative Thinking in Kindergarten – Level II: . Halabja University Journal, 7(2), 173-197. https://doi.org/10.32410/huj-10416

Similar Articles

1-10 of 140

You may also start an advanced similarity search for this article.