The Effectiveness of Behavioral Therapy Programs in Improving Social Interaction for Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10450Keywords:
Behavioral Therapy, Attention Deficit HyperactivityAbstract
This research aims to determine the impact of the behavioral therapy program on the development of social interaction for children with attention deficit hyperactivity disorder in kindergarten, using the quasi-experimental method, based on a pre- and post-experiment design for one group, and the research sample consists of (14) children, and they were chosen on nonrandomly , children diagnosed with ADHD were distributed into two groups based on their mental age (intelligence). The first group contains (6) children in the early childhood center (Narjis) in Sulaymaniyah, the second group contains (8) children in the primary school (Sarshaqm) from special classes. The Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale (prepared by the researcher) was used to determine the level of disorder for the research model, then a behavioural treatment program consisting of 22 sessions was implemented, and after the program they were also measured in terms of attention deficit and hyperactivity to determine the difference in levels of disorder before and after the program. The ( SPSS) program was also used to analyze the results. The results showed that the behavioral treatment program had a high impact on the social development of the research example, and it had a high effect in reducing the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder
References
_ أمینة ،لحمري (٢٠١٥) ، بناء برنامج علاجي سلوکي لخفض حدة نشاط الحرکي الزائد و تشتت الأنتباه لدی الأطفال المرحلة الأبتدائیة ، کلیة العلوم الأنسانیة والأجتماعیة ، جامعة أبو بكر بلقايد – تلمسان.
_الجعافرة، حاتم (٢٠٠٧) ، الأضطرابات الحركية عند الأطفال، دار أسامة، الأردن، عمان،ط١.
_ الزغل، وائل ثروت حسن ( ٢٠١٣ )، فاعلية برنامج لخفض بعض سلوكيات نقص الأنتباه و فرط الحركة لدى عينة من المعاقين عقليا متوسطيى الاعاقة، رسالة ماجستير غير منشور، كلية التربية، جامعة عين شمس.
_ الشريف،عبدالفتاح عبدالمجيد (٢٠١١) ، التربیةالخاصة وبرامجها العلاجیة ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة ،ط١
_ الطيباني وآخرون(٢٠١٣) ،وەرگیراوە لە توێژینەوەى تزکرات،عبدالناصر(٢٠١٧) ، فعالیة العلاج باللعب في خفض اعراض قصور الانتباه و فرط النشاط الحرکي لدی تلامیذ المرحلة الابتدائیة ،أطروحة دکتورا غیرمنشورة ، کلیة العلوم الأنسانیة والأجتماعیة ، جامعة محمد لمین دباغین سطیف ٢ .
_ القاضي ، خالد سعد ( ٢٠١١) ،تعديل سلوك الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه وفرط النشاط ، عالم الكتب.
_ القمش ، مصطفى ومعايطة ،خليل ( ٢٠٠٧ ) ، سيكولوجية ذوي الأحتياجات الخاصة ، دار المسيرة ،عمان ،الأردن،ط١
_ تزکرات، عبدالناصر (٢٠١٧ ) ، فعالیة العالج باللعب في خفض اعراز قصور االنتباه و فرط النشاط الحرکي لدی تامیذ المرحلة االبتدائیة، اطروحة دوکتورا غیر منشورة، کلیة العلوم االنسانیة و االجتماعیة،جامعة محمد لمین و باغنین سطیف -٢
_ جابر ،جودة بني (٢٠٠٤) ، علم النفس الأجتماعي ،دار الثقافة ، عمان ،ط١
_ حسونة ، أمل محمد(٢٠٠٧) ، مهارات الأجتماعية لطفل الروضة ، الدار العالمية ، ط١.
_ رمضان ، علي (٢٠١٤) ، حركة الزائدة وتشتت الأنتباه ، مقالةمنشورة من ويب ، استرجعت بتأریخ ٣/٧/٢٠٢٢
www.awladuna.blogs pot.com
_سعدات،محمود فتوح محمد ( ٢٠١٦)،اضطراب نقص الأنتباه المصحوب بفرط النشاط (صعوبات التعلم).
_ سید أحمد،السیدعلي وبدر،فائقة محمد(1999) ،اضطراب الأنتباه لدى الأطفال ، النهضة المصرية ، القاهرة ،ط١.
- شلون، منار محمود( ٢٠١١ ) ، فعالیة برنامج عالج السلوکي مستند الی التعزیز االجابي في خفض تشتت االنتباه لدی االطفال الروضة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم التربیة و نفسیة، جامعة عمان العربیة.
-
_ عبدربه ، هبة عبدالحليم (٢٠١٤) ،النشاط الزائد ، دارجامعة الجديدة ، الأسكندرية.
_عسكر،عبدالله (٢٠٠٥) ، الأضطرابات النفسيةللأطفال ، مكتبةالأنجلو،مصر،ط١.
_ قەرەچەتانى ، کریم شەریف ( ٢٠٠٩ ) ، سایکۆلۆژیایى گەشە ( منداڵ و هەرزەکار) ، چاپخانەى پەیوەند ، سلێمانى ، چ١.
_مجيد،سوسن شاكر (٢٠٠٨)، اتجاهات المعاصرة في رعاية وتنمية مهارات الأطفال ذوي الأحتياجات الخاصة، دار صفاء، عمان ط ١.
_ محمد سليمان ، شيماءمحمد عبداللة (٢٠١٦) ، برنامج نفس الحركي للحد من اضطراب تشتت الأنتباه وفرط الحركة للطفل الروضة ،أطروحة دكتورا غير منشورة ، كلية التربية للطفولة المبكرة ، جامعة القاهرة.
_مصطفى،أسامة فاروق (٢٠١١)، مدخل الى الأضطرابات السلوكية واللأنفعالية، دارالمسيرة عمان،ط١.
_ میلاد ، محمود محمد(٢٠١٥) ، علم النفس النمو المعرفي ، دارالأعصار العلمي ،عمان ، ط١.
_ نبیلة،یوبي (٢٠١٥) ، فعالیة العلاج السلوکي لأطفال المتمدرسین مفرطي الحرکة و متشتتي الأنتباه ما بین ٦-١٢ سنة ،علم النفس وعلوم التربیة والأرطوفونيا، جامعة وهران.
_ یمینة ، بختاوي وأسماء ،بنت خليفة (٢٠٢٠) ، اضطراب تشتت الأنتباه المصحوب بفرط النشاط الحركي وعلاقته بعسر الكتابة ، رسالة ماستر غيرمنشورة ، كلية العلوم الأنسانية والأجتماعية والعلوم الأسلامية ، جامعة أحمد درابة أدوار.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Suham Ahmad Abdalla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).