Effect of a Training Program For The Development of Psychological and Social Adaptation Among Kindergarten Students)

Authors

  • Niyan Namiq Sabir Department of Kindergarten, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq
  • Harem Mohammed Abdulkarim Department of Kindergarten, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10442

Keywords:

Training program, Development, Psychological and social adaptation, Kindergarten students

Abstract

The purpose of this study to determine the effectiveness of a training program for develop in psychological and social adaptation among kindergarten students. The limityation of the study is the students of the kindergarten department of the College of basic Education of Sulaimani University for the academic year (2021-2022).

A semi-experimental method has been used that depends on a single experimental groupThe research community consists of (295) students, and the sample (25) is students the researcheres have prepared a scale consisting of (43) items. Then construction a training program to develop psychological and social adaptation, consisting of (10) sessions, for each session duration (45 to 60) minutes.

The statistical program (SPSS) used for analyziy the data and the statistical tools that used in the study (the One sample T test ) to measure the psychological and social adaptation of the experimental group before implementation of the program.

as well as the (Two independent samples t-tests)  used to compare (pre- and post-test) according to the dimensions of the study. The study concluded that :

1-Training program has a positive effect on the development of  psychological and social adaptation.

2- The effectiveness of the program differs according to dimensions (family compatibility, academic compatibility, interpersonal compatibility, and volatility compatibility).

According to the research there are results, a number of recommendations and suggestion.

References

سەرچاوەکوردییەکان:

-1بۆکانی، سابیر بکر ،(2016): میتۆدی توێژینەوەی زانستی، چاپی یەکەم چاپخانەی چوار چرا ، سلێمانی.

-2پارسا، محمد ،(2021): دەرووناسیی پەروەردەیی، وەرگێڕانی: عەباس جوامێری، چاپی یەكەم، چاپخانەی تاران.

-3ساڵح ، ئازاد علی، (2021): گەشەپێدانی خود، چاپی یەكەم ، چاپخانەی ئاوێر، هەولێر.

-4عمر، جعفر، (2019): نەخۆشی دەروونی ، چاپی یەكەم، چاپی دووەم، بڵاوكراوەكانی ترین ئەكادیمی، سلێمانی.

-5عەزیز، کەریم احمد، (2020): بنەماکانی پەروەردە "دەروازەیە بۆپەروەردەناسی"، چاپی دووەم، چاپخانەی نارین، هەولیر.

-6غەباشی، موعتەز، (2014): ڕێبەری كاركردنی توێژەرانی دەروونی وكۆمەلایەتی لە خوێندنگەناندا، وەرگێڕانی : دانا مەلاحسن چاپی یەكەم، چاپخانەی رجابی، تاران.

-7قەساب ، زانا ئەحمد، (2022): بنەماکانی دەرووندروستی وژیانێکی بەرهەدار، چاپی دووەم، چاپخانەی فام، هەولێر.

-8محمد، نازەنین عوسمان ، (2021): بنەماکانی دەرووندروستی، چاپی یەکەم، چاپخانەی نارین، هەولێر.

-9مستەفا، ڕزگار خدر، (2019): باپەروەردە خەمی هەمووان بێت، چاپی یەکەم، چاپخانەی تاران.

کتێبەعەرەبییەکان:

-1احمد، ‌انور ابراهیم ،(2014): التكيف النفسي والاجتماعي النوبة في ضوء الثقافي والاجتماعي، لطبعة الأولى، لناشر المكتب العربي للمعارف، مصر الجديدة – القاهر.

-2باهی، مصطفی حسین و الاخرون، (2002): الصحة النفسية في المجال الریاضي - النظریات و التطبیقات، مکتبة الانجلو المسصریة، القاهرة.

-3رسلان، شاهین، (2012): الإسترخاء مفتاح الصحة النفسية، الطبعة الأولى، دار غريب للطباعة والنشر، القاهیرە-مصر.

-4زیدان، محمد مصطفی، (1979): مغجم المصطلحات النفسیە والتربوییە، الطبعە الٲولي، دارالنشر والتوزیع والطباعە، السعوديية.

-5عبداللطیف ، مدحت عبدالحمید، (1999): الصحة النفسیة التوافق الدراسي، طبع الاول، دار المعریفە الجامعیە، الاسکندریە، مصر.

-6فهمي، مصطفى، (1979): التوافق الشخصى الاجتماعى، الطبعة الأول، مكتبة الخانجي بالقاهرة.

-7مجد، سوسن شاکر، (2009): الاختیبارات النفسیە، ط3، دارصفاء للنشر والتوزیع- عمان.

نامەی ماستەر:

-بولعسل، رمیسة،(2014): قلق المستقبل وعلاقة بالتوافق النفسي لدى الطلبة المقبلین على التخرج، مذكرة مكملة لنیل شھادة ماستر في علم النفس العیادي، جامعة العربي بن مھیدي-ام البواقي كلیة العلوم الإنسانیة و الاجتماعیة قسم العلوم الإجتماعة.

-آل شهي، علي مانع علي، (2017): مفهوم الذات وعلاقة بمركز الضبط والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية بالقطاع الجنوبي بمنطقة نجران، رصالة الماجستير غیرمنشور،كلية التربية، جامعة السودان.

-جماح، لطیفة، (2017): تقنن مقیاس التوافق النفسی لزینب مجموود شقیر علی البیئة الجزائریة، مذکرە مکملة لنیل شهادة الماجستیر فی شعبة علوم التربیة تخصص القیاس النفسی وبنای الروائز، غیر منشور، جامعة محمد بوضیاف -المسلە، الجزائریة.

-فروجة، بلحاج، (2011): التوافق النفسي ألاجتماعي وعلاقتة بالدافعية التعلم لدى المراهقين في المرحلة الثانوية، رصالة الماجستير غیرمنشور، كلية ألأداب والعلوم الانسانية، جامعة مولود تيزي وزوز، الجزائیر.

-کمال، باشرە، (2012): المناخ المدرسی وعلاقتة بالتوافق النفسی والاجتماعی لدی المراهق، رسالە الماجستر فی علم نفس وعلوم التربیە غیرمنشور، جامعە وهرا.

-محمد، ئاراس عثمان، (2016) : گونجانی دەروونی و کۆمەڵایەتی لای خوێندکارانی بەکارهێنەری تۆڕە کۆمەڵایەتیەکان لە زانکۆی گەرمیان، نامەی ماستەر بڵاو نەکراوە ، کۆلێژی پەروەردە، زانکۆی گەرمیان.

گۆڤاری عەرەبی:

-اﻷﻃﺮش، ﺷهلا، (2019) : التکیف النفسی والاجتماعی وعلاقتە بالا تجاە نحو الهجرە لدی طلبە جامعە البصرە، رﺳﺎﻟﺔ ﻣﺎﺟﺴﺘﲑ ﻏﲑ ﻣﻨﺸﻮﺭﺓ، المجلد44- عدد (1).

-الشاوي، سليمان بن إبراهيم(2016): برنامج تدريبي مقترح لتنمية المهارات لألخصائيين النفسيين واالجتماعيين للتعامل مع مشكالت الطفل التوحدي، مجلة علمية محكمة نصف سنوية،جملة جامعة ام القرى ، المجلد التاسع - العدد الثاني.

-الغافري، حمد بن حمود ، (2020): فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الذكاء الوجداني لدى معلمي العلوم والرياضيات والمجال الثاني بسلطنة عمان، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد ( (4، العدد (1 )، 30مارس 2020 م .

-القعدان، فراس ياسين محمود، (2018): أثر برنامج إرشادي تدريبي في خفض الضغوط النفسية وتحسين مستوى التكيف الأكاديمي لدى طلبه السنة التحضيرية في جامعة حائل، المجلد الثاني / بواسطة ، العدد التاسع.

-الکریدس، ریم بنت سالم علی، (2016): الوحدة النفسية وعلاقتها بالتوافق النفسي الاجتماعي لدي طلبة الجامعة مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد: 169 الجزء الأول .

-المدهونى، فوزية بنت عبدالله، (2019): فعالية برنامج تدريبى فى تنمية مهارات تصميم الۆیتطە الزهنیە الرالقمیە لدی طالبات جامعە القصیم، مجلة الجامعە الاسلامیە للدراسات التربية ولنفسیە، العدد 247-281.

-حسين، على الحسين، حسين عبدالزهرة عبداليمة، (2011): التوافق النفسي والاجتماعي وعلاقته بتقدير الذات لدى طلبة كلية التربية الرياضية جامعة كربلاء، مجلة القادسية لعلوم التربية الرياضية، المجلد( 11)، العدد( 3) كانون الأول.

-خضير، ثابت محمد و حبيب، ليث حازم، (2009): اثر برنامج تدريبي في تنمية التوافق الاجتماعي لدى تلاميذ صفوف التربية الخاصة في محافظة نينوى، مجلة أبحاث كلية التربية ألاساسية، المجلد 11، العدد3. جامعة الموصل.

Published

2022-12-30

How to Cite

Sabir, N. N., & Abdulkarim, H. M. (2022). Effect of a Training Program For The Development of Psychological and Social Adaptation Among Kindergarten Students): . Halabja University Journal, 7(4), 247-263. https://doi.org/10.32410/huj-10442

Similar Articles

1-10 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.