Effect of a Training Program For The Development of Psychological and Social Adaptation Among Kindergarten Students)
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10442Keywords:
Training program, Development, Psychological and social adaptation, Kindergarten studentsAbstract
The purpose of this study to determine the effectiveness of a training program for develop in psychological and social adaptation among kindergarten students. The limityation of the study is the students of the kindergarten department of the College of basic Education of Sulaimani University for the academic year (2021-2022).
A semi-experimental method has been used that depends on a single experimental groupThe research community consists of (295) students, and the sample (25) is students the researcheres have prepared a scale consisting of (43) items. Then construction a training program to develop psychological and social adaptation, consisting of (10) sessions, for each session duration (45 to 60) minutes.
The statistical program (SPSS) used for analyziy the data and the statistical tools that used in the study (the One sample T test ) to measure the psychological and social adaptation of the experimental group before implementation of the program.
as well as the (Two independent samples t-tests) used to compare (pre- and post-test) according to the dimensions of the study. The study concluded that :
1-Training program has a positive effect on the development of psychological and social adaptation.
2- The effectiveness of the program differs according to dimensions (family compatibility, academic compatibility, interpersonal compatibility, and volatility compatibility).
According to the research there are results, a number of recommendations and suggestion.
References
سەرچاوەکوردییەکان:
-1بۆکانی، سابیر بکر ،(2016): میتۆدی توێژینەوەی زانستی، چاپی یەکەم چاپخانەی چوار چرا ، سلێمانی.
-2پارسا، محمد ،(2021): دەرووناسیی پەروەردەیی، وەرگێڕانی: عەباس جوامێری، چاپی یەكەم، چاپخانەی تاران.
-3ساڵح ، ئازاد علی، (2021): گەشەپێدانی خود، چاپی یەكەم ، چاپخانەی ئاوێر، هەولێر.
-4عمر، جعفر، (2019): نەخۆشی دەروونی ، چاپی یەكەم، چاپی دووەم، بڵاوكراوەكانی ترین ئەكادیمی، سلێمانی.
-5عەزیز، کەریم احمد، (2020): بنەماکانی پەروەردە "دەروازەیە بۆپەروەردەناسی"، چاپی دووەم، چاپخانەی نارین، هەولیر.
-6غەباشی، موعتەز، (2014): ڕێبەری كاركردنی توێژەرانی دەروونی وكۆمەلایەتی لە خوێندنگەناندا، وەرگێڕانی : دانا مەلاحسن چاپی یەكەم، چاپخانەی رجابی، تاران.
-7قەساب ، زانا ئەحمد، (2022): بنەماکانی دەرووندروستی وژیانێکی بەرهەدار، چاپی دووەم، چاپخانەی فام، هەولێر.
-8محمد، نازەنین عوسمان ، (2021): بنەماکانی دەرووندروستی، چاپی یەکەم، چاپخانەی نارین، هەولێر.
-9مستەفا، ڕزگار خدر، (2019): باپەروەردە خەمی هەمووان بێت، چاپی یەکەم، چاپخانەی تاران.
کتێبەعەرەبییەکان:
-1احمد، انور ابراهیم ،(2014): التكيف النفسي والاجتماعي النوبة في ضوء الثقافي والاجتماعي، لطبعة الأولى، لناشر المكتب العربي للمعارف، مصر الجديدة – القاهر.
-2باهی، مصطفی حسین و الاخرون، (2002): الصحة النفسية في المجال الریاضي - النظریات و التطبیقات، مکتبة الانجلو المسصریة، القاهرة.
-3رسلان، شاهین، (2012): الإسترخاء مفتاح الصحة النفسية، الطبعة الأولى، دار غريب للطباعة والنشر، القاهیرە-مصر.
-4زیدان، محمد مصطفی، (1979): مغجم المصطلحات النفسیە والتربوییە، الطبعە الٲولي، دارالنشر والتوزیع والطباعە، السعوديية.
-5عبداللطیف ، مدحت عبدالحمید، (1999): الصحة النفسیة التوافق الدراسي، طبع الاول، دار المعریفە الجامعیە، الاسکندریە، مصر.
-6فهمي، مصطفى، (1979): التوافق الشخصى الاجتماعى، الطبعة الأول، مكتبة الخانجي بالقاهرة.
-7مجد، سوسن شاکر، (2009): الاختیبارات النفسیە، ط3، دارصفاء للنشر والتوزیع- عمان.
نامەی ماستەر:
-بولعسل، رمیسة،(2014): قلق المستقبل وعلاقة بالتوافق النفسي لدى الطلبة المقبلین على التخرج، مذكرة مكملة لنیل شھادة ماستر في علم النفس العیادي، جامعة العربي بن مھیدي-ام البواقي كلیة العلوم الإنسانیة و الاجتماعیة قسم العلوم الإجتماعة.
-آل شهي، علي مانع علي، (2017): مفهوم الذات وعلاقة بمركز الضبط والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية بالقطاع الجنوبي بمنطقة نجران، رصالة الماجستير غیرمنشور،كلية التربية، جامعة السودان.
-جماح، لطیفة، (2017): تقنن مقیاس التوافق النفسی لزینب مجموود شقیر علی البیئة الجزائریة، مذکرە مکملة لنیل شهادة الماجستیر فی شعبة علوم التربیة تخصص القیاس النفسی وبنای الروائز، غیر منشور، جامعة محمد بوضیاف -المسلە، الجزائریة.
-فروجة، بلحاج، (2011): التوافق النفسي ألاجتماعي وعلاقتة بالدافعية التعلم لدى المراهقين في المرحلة الثانوية، رصالة الماجستير غیرمنشور، كلية ألأداب والعلوم الانسانية، جامعة مولود تيزي وزوز، الجزائیر.
-کمال، باشرە، (2012): المناخ المدرسی وعلاقتة بالتوافق النفسی والاجتماعی لدی المراهق، رسالە الماجستر فی علم نفس وعلوم التربیە غیرمنشور، جامعە وهرا.
-محمد، ئاراس عثمان، (2016) : گونجانی دەروونی و کۆمەڵایەتی لای خوێندکارانی بەکارهێنەری تۆڕە کۆمەڵایەتیەکان لە زانکۆی گەرمیان، نامەی ماستەر بڵاو نەکراوە ، کۆلێژی پەروەردە، زانکۆی گەرمیان.
گۆڤاری عەرەبی:
-اﻷﻃﺮش، ﺷهلا، (2019) : التکیف النفسی والاجتماعی وعلاقتە بالا تجاە نحو الهجرە لدی طلبە جامعە البصرە، رﺳﺎﻟﺔ ﻣﺎﺟﺴﺘﲑ ﻏﲑ ﻣﻨﺸﻮﺭﺓ، المجلد44- عدد (1).
-الشاوي، سليمان بن إبراهيم(2016): برنامج تدريبي مقترح لتنمية المهارات لألخصائيين النفسيين واالجتماعيين للتعامل مع مشكالت الطفل التوحدي، مجلة علمية محكمة نصف سنوية،جملة جامعة ام القرى ، المجلد التاسع - العدد الثاني.
-الغافري، حمد بن حمود ، (2020): فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الذكاء الوجداني لدى معلمي العلوم والرياضيات والمجال الثاني بسلطنة عمان، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد ( (4، العدد (1 )، 30مارس 2020 م .
-القعدان، فراس ياسين محمود، (2018): أثر برنامج إرشادي تدريبي في خفض الضغوط النفسية وتحسين مستوى التكيف الأكاديمي لدى طلبه السنة التحضيرية في جامعة حائل، المجلد الثاني / بواسطة ، العدد التاسع.
-الکریدس، ریم بنت سالم علی، (2016): الوحدة النفسية وعلاقتها بالتوافق النفسي الاجتماعي لدي طلبة الجامعة مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد: 169 الجزء الأول .
-المدهونى، فوزية بنت عبدالله، (2019): فعالية برنامج تدريبى فى تنمية مهارات تصميم الۆیتطە الزهنیە الرالقمیە لدی طالبات جامعە القصیم، مجلة الجامعە الاسلامیە للدراسات التربية ولنفسیە، العدد 247-281.
-حسين، على الحسين، حسين عبدالزهرة عبداليمة، (2011): التوافق النفسي والاجتماعي وعلاقته بتقدير الذات لدى طلبة كلية التربية الرياضية جامعة كربلاء، مجلة القادسية لعلوم التربية الرياضية، المجلد( 11)، العدد( 3) كانون الأول.
-خضير، ثابت محمد و حبيب، ليث حازم، (2009): اثر برنامج تدريبي في تنمية التوافق الاجتماعي لدى تلاميذ صفوف التربية الخاصة في محافظة نينوى، مجلة أبحاث كلية التربية ألاساسية، المجلد 11، العدد3. جامعة الموصل.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Niyan Namiq Sabir, Harem Mohammed Abdulkarim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).