Psychological Flexibility and Its Relationship To Self-Efficacy and Job Satisfaction Among Kindergarten Teachers In Public Schools In The Center of Sulaymaniy Governorate
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10520Keywords:
Psychological Flexibility, Self-efficacy, Job satisfactionAbstract
The objective of the current research is to identify Psychological Flexibility and its relationship to self-efficacy and job satisfaction among kindergarten teachers in public schools in the center of Sulaymaniyah governorate, according to the following variables: academic degree, and in order to achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive approach because it is compatible with the objectives and nature of the research, and consists The research community consisted of (1008) male and female kindergarten teachers in the Sulaymaniyah city center for the academic year (2021/2022), and the study sample included (250) male and female teachers who were randomly selected. The research used the following measures to collect data: Psychological Flexibility scale, which consists of (26) items, and the self-efficacy scale, which consists of (30) items, and the job satisfaction scale, which consists of (24) items distributed over four domains: satisfaction with the work environment, satisfaction with career development, satisfaction with the salary and bonus system, and satisfaction with the management system For each scale, the researcher prepared using previous sources and studies, after verifying the validity and reliability, and the results showed the following:
- The level of Psychological Flexibility among kindergarten teachers is generally high.
- There are no statistically significant differences in the level of Psychological Flexibility among kindergarten teachers, according to the variable academic qualification.
- The level of self-efficacy of kindergarten teachers is generally high.
- There are statistically significant differences in the self-efficacy of kindergarten teachers according to the variable of there were statistically significant differences according to the scientific degree variable in favor of holders of a bachelor's degree.
- The level of job satisfaction among kindergarten teachers is generally high.
- There are statistically significant differences in the level of job satisfaction among kindergarten teachers according to the variable of there were statistically significant differences in the level of job satisfaction among kindergarten teachers according to the educational degree variable and in favor of teachers who hold a diploma.
- There is a direct, statistically significant relationship between Psychological Flexibility and self-efficacy among kindergarten teachers in public schools in the city center of Sulaymaniyah.
- There is a direct, statistically significant relationship between Psychological Flexibility and job satisfaction among kindergarten teachers in public schools in the city center of Sulaymaniyah.
References
- أحمد أبو زيد (2017). فاعلية برنامج إرشادي لتنمية الكفاءة الذاتية في تحسين المرونة النفسية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعليم. مجلة التربية الخاصة. جامعة الزقازيق، كلية علوم الإعاقة والتأهيل، 18(1)، 228-298. DOI: https://doi.org/10.21608/mtkh.2017.182564
- ايهاب المصرى،وطارق عمر(2013) الولاء المؤسسي والرضاالوظيفي والمهني مفهومه-عوامله-نظرياته-ومقياس الرضاالوظيفى والمهني في العمل،القاهرة، المؤسسةالعربية للعلوم والثقافة.
- بدرية الجساسي، ومحمد الجرايدة (2020). الأنماط القيادية لمديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان وفقا لنظرية المسار والهدف وعلاقتها في الرضا الوظيفي للمعلمين. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، مصر، 11(127)، 451-471. DOI: https://doi.org/10.21608/saep.2020.121001
- الجميل عبدالسميع (2005). أثر تفاعل الذكاء الاجتماعي مع الكفاءة الذاتية في كفاءة التدريس لدى معلمي العلوم بالمدارس الثانوية بمكة المكرمة. مجلة التربية، جامعة الأزهر، كلية التربية، 2(128) ، 278-311.
- خالد الغامدي (2021). المرونة النفسية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية وبعض المتغيرات الديموغرافية لدى طلاب المرحلة الثانوية بجدة. جمعية الاجتماعيين في الشارقة، الشؤون الاجتماعية، 38(151)، 9-44. DOI: https://doi.org/10.12816/0058948
- خبراء المجموعة العربية للتدريب والنشر(2012)، ادارة النزاعات والصراعات في العمل، المجموعة العربية للتدريب والنشر.
- دلیمی عصام، صالح علی(2014). البحث العلمی أسسه ومناهجه، دار الرضوان، عمان.
راوية حسن (2004). السلوك التنظيمي المعاصر. الدار الجامعية، الإسكندرية.
- طاوس وازي( 2018)، صورة الجسم وعلاقتها بالمرونة النفسية لدى المسنين، مجلة دراسات نفسيةوتربوية، جامعة قاصدي مرباح، مخبر تطوير الممارسات النفسية والتربوية، 11 (2)، 315. DOI: https://doi.org/10.35156/1192-011-002-018
- كنان الشيخ (2017). المرونة النفسية وعلاقتها بالرضا عن الحياة: دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة دمشق. مجلة تشرين للبحوث والدراسات العلمية- سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة تشرين، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، 39(2)، 371-392.
- محمد أبو حلاوة (2014). علم النفس الإيجابي- ماهيته, ومنطلقاته النظرية, وأهدافه المستقبلية. الكتاب الإلكتروني، شبكة العلوم النفسية العربية.
- ماري بولي، ومايكل ويكفیلد (2009)، بناء المرونة، ترجمة سعيد الهاجري، الرياض، العبيكان للنشر.
- ماهرعبدالباري (2010)، سیكولوجیهة القراءة وتطبيقاتها التربوية، عمان، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة.
- محمد نسيم (2016)، التوأ الكفاءة والفاعلية، القاهرة، دار الجونا للنشر والتوزيع، ودار العلوم للنشر والتوزيع.
- مصطفى رضوان، عطية رضوان (2017). فاعلية برنامج الارشادي لتنمية مرونة النفسيةواثره في تحسين فاعلية الذات لدى الاطفال ضعاف السمع، رسالةدكتورا فلسفة التربية، كلية تربية العريش، جامعة العريش، مصر.
- مفرح آل كردم (2020). دور القيادة الأخلاقية في تحقيق الفعالية المدرسية والرضا الوظيفي للمعلمين بمدارس التعليم العام. مجلة التربية، جامعة الأزهر، كلية التربية، 2(188)، 33-58.
- عبدالمجيداونيس، وسامية بنطالب، وصليحة شامى (2019) مدخل لضغوط العمل والمناخ التنظيمي واداء العاملين، عمان داراليازوري العلمية للطباعة والنشر.
- عبدالعزيز داوود (2015). الرضا الوظيفي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لمعلمي التعليم الأساسي في محافظة كفر الشيخ. مجلة كلية التربية, جامعة عين شمس, كلية التربية, 39(1), 197-274.
- فایزة بهنسي (2011)، الرضا الوظيفي للعاملين من منظور الخدمة الاجتماعية، الاسكندرية، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
- یحی عمر شعبان الشقورة (2012). المرونة النفسیه وعلاقتها بالرضاعن الحیاة لدی طلبهة الجامعات الفلستینیة، رسالة ماجستیرغیر منشورة، كلیة التربیة تعز فلستین، جامعة الازهر.
- ياسمينا يونس (2018). الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بالمرونة النفسية لدى عينة من طالبات معلمات رياض الأطفال. المجلة التربوية، جامعة سوهاج، كلية التربية، 52(4)، 557-630.
- يعقوب فريد (2012). الرضا الوظيفي لمعلمي ومعلمات مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن. المجلة العلمية، جامعة أسيوط، كلية التربية، 28(2)، 52- 87.
سهرچاوهكان به زمانی ئینگلیزی
- Hart, K. E. & Sasso, T. (2011). Mapping the contours of contemporary positive psychology. Journal Canadian Psychology, 52(2), 82. DOI: https://doi.org/10.1037/a0023118
- Schwarzer, R. (2014). Self-efficacy: Thought control of action. Taylor & Francis. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315800820
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abdulsamad Ahmad Mohammed, Bestun Sharif Mohammed
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).