Aesthetic values of decorative inscriptions and epigraphic texts in contemporary ceramics in Kurdistan region

Authors

  • Shwan Bahram Sabir Plastic Arts Department, College of Fine Arts, Salahaddin University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq
  • Naeema Muhammad Abdulla Plastic Arts Department, College of Fine Arts, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10414

Keywords:

Aesthetic values, Decorative inscriptions, Text, Ceramic

Abstract

Historically, ceramic art is one of the most important arts that has emerged in all civilizations as an artistic value and a philosophical concept of the movement between material and tangible objects or between the ambiguity and clarity of the structure of the elements of works of art that were carried out as a human activity through its artistic output, in showing the same aesthetics of ceramic works of art in terms of form and decoration The Kurdish artist also benefited from the works surrounding him historically, philosophically and artistically, so the culture and history of Kurdish art has an important value in identifying the implicit concepts that the artist enriches aesthetically in his works, and this contributes to the neighborhoods of Kurdish culture and the development of cultural values intellectually and aesthetically, to achieve modern and contemporary art, so the student will research on "the aesthetic values of decorative inscriptions and texts in contemporary ceramic Kurdistan region",  Here, the researcher highlights the problem of research embodied in the following question: Has the value of aesthetics become a cause for the transfer of artistic ideas in the presentation of ceramic artwork or just decorating and filling spaces with decorative inscriptions and drawings without aesthetic value? This research is a description and analysis of the works of Kurdish artists. The first chapter consists of the general framework of research that includes (problem, importance, objectives, boundaries) and then the definition of terminology, while the second chapter consists of three investigations. The first topic deals with: the definition of the philosophy of the values of beauty in art, and the second topic dealt with the realization of aesthetic values in the work of art, but the third research is about showing decorative inscriptions and biblical texts in Kurdish fine art, and the third chapter dealt with a research society, while the fourth chapter consists of the results of the research.

References

فه‌رهه‌نگه‌كان:

- ابن منظور، جمال الدين بن مکرم(1982م)، لسان العرب، مصر، دار المعارف.

- ابن منظور، جمال الدین(1955)، لسان العرب، مج3، بيروت، دار بيروت للطباعة والنشر.

- ابن منظور، جمال الدین، لسان العرب، ج7، القاهرة، ب ت، ص284.

- أنيس، إبراهيم مصطفى وآخرون(1992م): "المعجم الوسيط"، مجمع اللغة العربية.

- جماعة من كبار اللغويين(1989)، المعجم العربي الاساسي، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، توزيع لاروس.

سه‌رچاوه‌ كوردیه‌كان:

- سعید، به‌ختیار(2004)، دنیا بینییه‌كانی هونه‌ری شێوه‌كاری كوردی، به‌ریوه‌به‌رایه‌تی گشتی چاپ و بلاوكردنه‌وه‌، ز:292، سلیمانی.

- مه‌رزبان، په‌روێز(2019)، ت: ستار كریم، پوخته‌ی مێژووی هونه‌ر، ده‌زگای چاپ و په‌خشی سه‌رده‌م.

سه‌رچاوه‌ عه‌ره‌بیه‌كان:

- الالفي، أبوصالح، الموجز في تاريخ الفن العام، دار معارف.

- البستانی، فؤاد افرام(1985) منجد الطلاب، ط2، لبنان، دار المشرق بيروت.

- البهنسی، عفيف(1980)، الفن الحديث في الأقطار العربية، اليونسكو.

- البهنسی، عفیف(2012)، الفنون الشعبیه‌، الموسوعه‌ العربیه‌، المجلد رابع عشر جمهوریه‌ العربیه‌ السعودیه‌.

- الرافعي، مصطفي صادق(2015_2016)، مفهوم الفن والجمال في اوراق الوردة، بحث غير منشور.

- الزبیدی، جواد(1986)، الخزف الفني المعاصر في عراق، بغداد، دار شؤون الثقافية العامة.

- بسیونی، فاروق(1995)، قراءة اللوحة في الفن الحديث، دار الشروق، القاهرة.

- حامد المكاوی، خالد محمد(1995) المدخل الهندسي للشكل التمثيلي، دار النهضة، مصر، ط3.

- حسين, محی الدین احمد(1981)، القيم الخاصة لدي المبدعين، الاهرة، دار المعارف.

- دیوی، جون(1963)، ت:زكریا ابراهیم، الفن خبره‌، دار نهضه‌ عربیه‌، مصر.

- رزق، سامی(1982)، مبادئ التذوق الفني والتنسيق الجمالي، مكتبة منابع الثقافة العربية.

- ریاض, عبدالفتاح(1973)، التكوين في الفنـون التشكيلية ، ط2 ، القاهرة ، دار النهضة العربية.

- رید، هربت (1986)، ت: سامی خشبه‌، معنی الفن، دار شؤون ثقافية العامة, بغداد.

- ريد، هربرت(1998)، الفن اليوم، ت: محمد جرجس عبدة، دار المعارف.

- ستولنتز، جیروم(1981)، ت: فؤاد زكریا، النقد الفنی دراسه‌ جمالیه‌ فلسفیه‌، مؤسسه‌ العربیه‌ للدراسات والنشر، بیروت.

- سلوم، سائد(2020)، علم الجمال، من منشورات جامعة افتراضية السورية.

- شموط، عزالدين(2003)، قيمة العمل التشكيلي بين المال والجمال،المتحف الوطني، دمشق- سوريا.

- صباغ، عبدالمجید محمود(2020)، اللون كعنصر إبداعي في تنمية الادراك الحسي والبصري لمتلقي تصميم الجرافيك المطبوع: كلية التصاميم - جامعة أم القرى - المملكة العربية السعودية.

- طه، يوسف طه(1989)، التقنيات اليدوية على الشكل الخزفي، دار نهضة مصر، القاهرة.

- عبد الحفيظ، أحمد، تقنيات جديدة باستخدام بقايا الخامات في التصوير المعاصر، کتاب البحوث، المؤتمر العلمي السادس، الجزء الأول.

- عبد الحمید، شاكر(1997)، العملیه‌ ابداعیه‌ فی فن التصویر، مطبعة مجلس ثقافة والفنون والادب، كويت.

- عطية، محسن‌(2003)، التحليل الجمالي للفن، القاهرة، عالم الكتب.

- فرج عبو(1998)، علم عناصر الفن ،ج2 ، ص738، وكذلك يراجع ـ طارق عبد الوهاب مظلوم. الوحدات التكوينية الفضاء في النحت البارز ببلاد الرافدين، مجلة الاكاديمي، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، العدد ( 21 )، بغداد.

- كوبلسون، فريدرك(2002)، تاريخ الفلسفة، ت:امام عبدالفتاح امام، القاهره‌، مجلس الأعلى للثقافة.

- مایرز، برنارد(1966)، الفنون التشكيلية وكيف نتذوقها ، ت : سعد المنصوري ومسعد القاضي ، مراجعة وتقديم : سعد محمد خطاب ، مكتبة النهضة المصرية ، القاهرة.

- محمد جزائری(1979)، سعد شاكر انتباهه‌ الخزف، مجله‌ الرواق، ع5، وزاره‌ الپقافه‌ والفنون، بغداد.

- مطر, ئه‌میر حلمی(2013)، مدخل الى علم الجمال والفلسفة الفن، دار التنوير للطباعة والنشر.

- مطر، امير حلمي (1974)، فلسفة الجمال، دار الشؤون الثقافية العامة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.

- مطر، امير حلمي (1979)، فلسفة الجمال، دار الشؤون الثقافية العامة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.

- مطر، أميـره حلمي(1976)، مقدمة فـي علـم الجمـال، القاهـرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع.

- مورتكان، انطون(1975)، ت: عيسي سلمان و سليم تكريتي، وزارة اعلام، بغداد، مطبعة اديب.

- مونرو، توماس (1972)، التطور فى الفنون، ت: عبد العزيزجاويش وآخرون، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة.

- ميمون، الربيع (2001)، نظرية القيمة في الفكرة المعاصر، الشركة الوطنية للطباعة والنشر، الجزائر.

- نظمي، محمد عزیز(1984)، القيم الجمالية، القاهرة، دار المعارف.

- هروري، صلاح محمد سليم، في كردستان كانت البداية الأولي للزراعة، جريدة خه بات، عدد(719، 30/3/1994م (18شوال 1414ه).

-زریبه، هیام میلاد(2014)، لخط كعنصر بنائي وجمالي في العمل الفني , جمعية أمسيا مصرية.

سه‌رچاوه‌ی ئینگلیزی:

-Brickell, C. (1989). Royal Horticultural Society gardeners' encyclopedia of plants and flowers. Dorling Kindersley

سه‌رچاوه‌ی نامه‌ی ماسته‌ر:

-شهاب احمد السويدي(2001)، حركة الأشخاص وعلاقتها بالتكوين في الرسم العراقي المعاصر، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، قسم الفنون التشكيلية، رسم.

- محمد سمير قدري(1983)، التقنيات الخزفية وإمکانية تعليمها في قصور الثقافة في القاهرة، رسالة دکتوراة، کلية التربية الفنية، جامعة حلوان، القاهرة.

- أسيل عبد السلام النعیمی(1999) ،الفضاءات الداخليـة لقاعـات العرض في متاحف مدينة بغداد - دراسة تحليلية، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، قسم التصميم.

- منال الصالح (2010)، استحداث جداريات خزفية معاصرة مستمدة من التراث السعودي والافادة منها في مجال الخزف، رسالة دكتورا، كلية الاقتصاد المنزلي والتربية الفنية، جامعة ملك عبدالعزيز.

سه‌رچاوه‌ی ئه‌لیكترۆنی:

-Micheal. (2014, September 20). العوامل الفنية المؤثرة في اخراج المجلة مكونات التصميم. SlideServe. Retrieved February 26, 2022, from https://www.slideserve.com/micheal/4611331

(امال مريود، الرمز في الخزف المعاصر، مقال، شبكة المعلومات، 2006) www.fnuniraq.com. -

Published

2022-06-30

How to Cite

Sabir, S. B., & Abdulla, N. M. (2022). Aesthetic values of decorative inscriptions and epigraphic texts in contemporary ceramics in Kurdistan region : . Halabja University Journal, 7(2), 126-149. https://doi.org/10.32410/huj-10414

Similar Articles

1-10 of 35

You may also start an advanced similarity search for this article.