Aesthetic and functional features of archeological pottery sculptures of Kurdistan region of Iraq

Authors

  • Ashwaq Ihsan Ramadhan Plastic Arts Department, College of Fine Arts, Salahaddin University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq
  • Naeema Muhammad Abdulla Plastic Arts Department, College of Fine Arts, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10415

Keywords:

Feature, Aesthetics, Function, Sculpture, Potter, Archeological

Abstract

There are a large number of archaeological sites in the Kurdistan Region of Iraq, and each of them has its own importance, but many of them have not been excavated yet, except for a small part of them, where many artifacts were found, but they have not been artistically analyzed or aesthetically read, That's why the two researchers considered this research necessary, which aims to identify the aesthetic and functional features of pottery statues of archaeological sites in the Kurdistan Region of Iraq. This research, It consists of four chapters, chapter one is the definition of research: search problem, importance of search, search objectives, search boundaries consisting of time limits and search location, The second chapter consists of two sections: the first is a study on the history of the emergence of the art of pottery in the civilization of Mesopotamia, and the second is a summary of the intellectual sources of plastic forms in archaeological sites in Kurdistan. In the third chapter, the two researchers took some samples from the statues located within the area of the research, and they were analyzed according to the descriptive analysis method. As a result, the two researchers reached in the last chapter researchers reached a message from those who made pottery statues, especially in the Assyrian and Khoury periods, where their aesthetics and functions appeared in pottery sculptures in the structures, techniques and methods of their manufacture. The search ends with a list of used sources.

References

کتێب بە زمانی کوردی:

١- ئەرنۆڵد توینبی. (٢٠١٣). مێژووی مرۆڤایەتی. (چ٢). (و: وەسانی, دڵشاد مستەفا). هەولێر: دەزگای چاپ و بڵاوکردنەوەی ڕۆژهەڵات.

٢- ئەلعەزاوی, عومەر جەسام. (٢٠٢٠). کورتەیەك لە بارەی شوێنەوارناسی. (و: عەبدوڵا خورشید قادر). تاران: خانەی موکریانی بۆ چاپ و بڵاوکردنەوە- چاپخانە ماد.

- ئیزاك ئاسیموف و فرانك وایت. (٢٠٠٣). مێژووی شارستانییەت-هەنگاوی هەزارەكان. (و: حامید گەوهەری). هەولێر: دەزگای چاپ و بڵاوکردنەوەی ئاراس.

٤- بووا, تۆماس. (٢٠٢٢). مێژووی کورد. (و: بەرزنجی، عومەر شێخ لەتیف) ب.ن.

٥- دۆرۆسی گارۆد، (٢٠٢١). چاخی بەردین لە کوردستانی باشووردا. (و: محمد حەمەساڵح تۆفیق). سلێمانی: دەزگای ڕۆشنبیری جەمال عیرفان.

٦- دی میرۆپ, مارک فان. (٢٠١٨). مێژووی خۆرهەڵاتی نزیکی کۆن. (و: عەلی نادر). سلێمانی: دەزگای رۆشنبیری جەمال عیرفان- چاپخانەی تاران.

٧- شوکر مستەفا. (٢٠١١). ئەندێشە و هونەر لە پێشکەوتنی کۆمەڵایەتیدا. (چ٢). ب.ن.: چاپخانەی ڕۆژهەڵات.

٨- شەریعەتی, عەلی. (٢٠١٧). زاراوەناسی (چ٢). (و: حسێن سەید ئەدهەم) سلێمانی: لە بڵاوکراوەکانی خانەی چاپ و پەخشی ڕێنما-چاپخانەی گەنج.

٩- عەلیاوەیی، عەبدوڵڵا و ئەوانیتر. (٢٠٠٩). ئینسکلۆپیدیای بەیروت: چاپخانەی گرین گالۆری.

١٠- فوئاد تاهیر. (٢٠١٧). لە نێو شانازیەکانمان. سلێمانی: چاپخانەی چوارچرا.

١١- گۆستاف لۆبۆن. (٢٠٢٠). شارستانیەتی بابل و ئاشوور. (و: سەربەست جیهاد). هەولێر: ناوەندی ئاوێر بۆ چاپ و بڵاوکردنەوە.

- محەمەد، ئاکۆ بورهان. (٢٠٢٠). مێژووی کۆنی کوردستان و شوێنەوارەکانی. هەولێر: دەزگا و پەخشی نارین.

١٣- میرزادەیی, ئاکۆ محمد. (٢٠١٩). مێژووی دێرینی کورد (چ٢). هەولێر: نووسینگەی تەفسیر.

١٤- یورگین لیسۆ. (١٩٩٨). خشتەکانی شمشارە. (و: عەزیز گەردی). هەولێر: چاپخانەی وەزارەتی ڕۆشنبیری.

کتێب بە زمانی عەرەبی:

١- امهز، محمود. (٢٠١٠). في تاريخ الشرق الادنى القديم. القاهرة: دار النهضة العربية.

٢- بلاسم محمد و اخرون. (٢٠٠٦). مفهومية الفن و الجمال. عمان: دار المجدلاوي

٣- ثروت عكاشه. (١٩٧٩). الفن العراقي سومر وبابل واشور. بيروت: مطبعة فينيقيا.

٤- جودي، محمد حسین. (٢٠٠٥). فنون العرب قبل الاسلام .(ط٢). عمان: دار المسیرة.

٥- جودي، محمد. (١٩٧٤). تاریخ الفن العراقي القدیم. نجف: مطبعة النعمان.

٦- الجیلالي، الغرابي. (٢٠١٣). دراسات في الثقافة الشعبية. بیروت: دار الکتب العلمیة.

٧- الخطاط، سلیمان و زهیر صاحب (١٩٨٧). تاریخ الفن القدیم في بلاد وادي الرافدین. بغداد: التعليم العالي.

٨- الخلیل، احمد محمود. (٢٠١٣). تاریخ اسلاف الکورد. اربیل: دار موکریاني.

٩- زهیر صاحب. (٢٠١٩). تاریخ الفن في بلاد الرافدین- دراسة في فنون عصور قبل الکتابة و الفنون السومریة. (ج١). بغداد: دار و مکتبة عدنان.

١٠- زهیر صاحب. (٢٠٢٠). تاریخ الفن في بلاد الرافدین- اکد- سومر الجدیدة- بابل. (ج٢). بغداد: دار و مکتبة عدنان.

١١- زهیر صاحب. (٢٠٢٠). تاریخ الفن في بلاد الرافدین- الفنون الاشوریة والبابلیة الجدیدة. (ج٣). بغداد: دار و مکتبة عدنان.

١٢- سعد ایوب. (٢٠١٨). الفخار في بلاد ما بین النهرین و مناطق الجوار. (تر: حسان محمود الشهواني) بغداد: مؤسسة ثائر العصامي للطباعة والنشر والتوزیع.

١٣- سوسة، احمد. (١٩٨٠). حضارة وادي الرافدين بين الساميين والسومريين. بغداد: دار الرشيد.

١٤- الصالحي، صلاح رشید. (٢٠١٢). الالهة لیلیث ملکة اللیل. بغداد: بیت الحکمة.

١٥- طه باقر. (٢٠١٢). مقدمة في تاريخ الحضارات القديمة. بغداد: دار الوراق للنشر المحدودة.

١٦- عبداللە، سلام احمد. (٢٠١٩). المواقع الاثریة في اربیل حسب الطبقات والعصور التاریخیة. بغداد: مؤسسة ثائر العصامي للطباعة والنشر والتوزیع.

١٧- علام، نعمت اسماعیل. (٢٠١٠). فنون الشرق الأوسط و العالم القدیم (ط٨). القاهرة: دار المعارف.

١٨- القيسي، ناهض عبدالرزاق. (٢٠٠١). الفخار و الخزف دراسة تاريخية اثارية. عمان: دار المناهج للنشر و التوزيع.

١٩- کوزاد محمد و اخرون. (٢٠٢٠). من تاریخ شعوب الشرق الادنی القدیم. ب.ع.: اشوربانیبال للکتاب.

٢٠- لالۆ، شارل. (٢٠١٠). مبادئ علم الجمال. (تر: مصطفي ماهر، و يوسف مراد) القاهرة: المركز القومي للترجمة.

٢١- ليود، سيتون. (١٩٨٠). آثار بلاد الرافدين. (تر: سامي سعيد الأحمد). بغداد: دار الرشيد للنشر.

٢٢-محمد، حیاة ابراهیم. (١٩٨٣). نبوخذنصر الثاني ٦٠٤-٥٦٢ ق.م. بغداد: المؤسسة العامة للاثار و التراث.

نامە و توێژینەوەی زانکۆیی بە زمانی کوردی:

- زاموا, دڵشاد عەزیز. (٢٠١٨). جێژن و فیستیڤاڵە ئاینی و دنیاییەکان لە ناوچەی نێوان هەردوو ڕووباری زێ و دەوروبەری لە ژێر ڕۆشنایی تۆمارە مێخیەکاندا. زانکۆی سەڵاحەدین.

نامە و توێژینەوەی زانکۆیی بە زمانی عەرەبی:

١- اليارسي، حسني هاشم عبدالواحد. (٢٠١٥). جدلية التشخيص و التجريد علی سطوح فخاريات العراق القديم. نابو للدراسات و البحوث مجلة علمية محكمة، عدد ١١و١٢.

٢- السيد طلب، شيماء أسامة عبدالحميد. (٢٠٠٨). دراسة تحليلية لتنوع العلاقة بين اللون و الشكل الخزفي. بحث مقدم للحصول على درجة الماجستير.

٣- عبدالامير، صفا لطفي و الياسري، حسين هاشم عبدالواحد. (٢٠١٩). الخطاب الایقون و لوجیل فخار الحضارة العراقیة القدیمة. مجلة جامعة بابل للعلوم الإنسانیة، مجلد و عدد ٢٧-٤.

٤- زايد، مولود محمد. (٢٠١٨). مرجعيات الترميز في الصورة الحلمية -دراسة سيميائية. مجلة ميسان.

٥- عثمان، نزار محمود. (٢٠١٠). مرجعيات الشكل الخزفي المعاصر في كوردستان العراق. جامعة صلاح الدين- رسالة ماجستير.

٦- نعیمة محمد. (٢٠٠٧). الخزف المعاصر في كوردستان العراق سماته ومضامينه الفنية. رسالة ماجستير غير المنشورة.

گۆڤار و بڵاوکراوەکان بە زمانی کوردی:

١- نادری, ژێتاڤ. (٢٠٢١). خواوەندی (مێینە) ژن لە ئەفسانەی کوردیدا. پێگەی لێکۆڵینەوەی کوردی

- هاشم حەمە و ئەوانیتر. )٢٠١٩ .( پارچە ناوازەکانی مۆزەخانەی سلێمانی. نیۆیۆرك: مۆزەخانەی میترۆپۆلیتان.

٣- رافدة عبدالله. (١٩٩٧). فخار عصور ما قبل التاريخ في كوردستان العراق. گۆڤاری هەزارمێرد، ژمارە ٤، بەشی عەرەبی.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ramadhan, A. I., & Abdulla, N. M. (2022). Aesthetic and functional features of archeological pottery sculptures of Kurdistan region of Iraq: . Halabja University Journal, 7(2), 150-172. https://doi.org/10.32410/huj-10415

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.