The Use of Social Media Between Sad Al-Zarea’ and Fatih Al-Zarea (SnapChat) as an Example

Authors

  • Hashm Omer Ahmed Department of Law, College of Law and Administration, University of Halabja, Halabja, Kurdistan Region, Iraq
  • Jamal Hamakarim Mahmud Department of Religion Principles, College of Humanities , University of Halabja, Kurdistan Region, Iraq
  • Atta Ali Abdalmohammed Department of Religion Principles, College of Humanities, University of Halabja, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10498

Keywords:

Social media, Sad Al-Zarea’ , Fatih Al-Zarea, Snapchat, Use

Abstract

Praise be to Allah and peace be upon his messenger, his family, friends and whoever follows them. Doing research in the areas of Usul Al-Fiqh especially what is concerned with social media and has a connection to Sad Al- zarae’ and Fatih Al- zarae’. And it is one of the basic principals in protecting individuals and societies especially in this day and age. This is due to the problems that face families and societies. This, in turn, happens due to social media, to be more specific, due to Snap chat which is considered as one of the most important social media applications. That’s why the problem of this research is about the way in which this application should be used; is normal for this application to be used without restriction or not. Moreover, are there any positive or negative effects in using this application. Thus it was important to understand the Usul Al-Fiqh origins on this matter; what has Usul- Al fiqh have to say on this matter; whether it allows it or prohibits it. In addition, if it was allowed, it is allowed unrestrictively or with Sharia restrictions. That’s why this research sheds light on the Snap chat matter; whether the application is allowed or prohibited, regardless to the explanation of the Sharia decree based on the Sharia laws. Based on these principals we have came to the conclusion of allowing or prohibiting the application based on the effects that the use of this application leaves. All this is organized into two chapters. Chapter one explains the following; a definition of the terms, reasons for allowing the use of this application. In chapter two, an explanation was given about the use of this application between Sad al zarea’ and faith Al zarea’, and the effects that the use of such application has. Finally, we have come to these important conclusions, which includes, relying on Sharia evidence, most importantly, protecting high Sharia values. Based on this we have, in this research, and based on Sad al zarea’ and Fatih Al zarea’ we have decided on the matter, which also should depend on protecting the human soul, his religion, mind, and property. Moreover, it should also depend on protecting everything that Sharia protects based on serving humans and protects his benefits.

References

-بعد القرآن الكريم

أولا:كتب المعاجم اللغوية:

-ابن منظور، محمد بن مكرم، (1996م)، لسان العرب، ط1، دار صادر - بيروت.

-الزَّبيدي، محمد مرتضى، (1984م)، تاج العروس من جواهر القاموس، ط1، دار إحياء التراث العربي- بيروت.

-الفيروزآبادى، مجد الدين أبو طاهر، (٢٠٠٥م)، القاموس المحيط، ط8، مؤسسة الرسالة، بيروت – لبنان.

-الراغب الأصفهاني، أبو القاسم الحسين بن محمد.(1412ه)، المفردات في غريب القرآن، تح: صفوان عدنان الداودي، ط1، دار القلم، الدار الشامية، دمشق- بيروت.

ثانيا: الكتب:

-الآمدي، علي بن محمد،(1402هـ)، الإحكام في أصول الأحكام. تح: عبد الرزاق عفيفي، ط2، المكتب الإسلامي، بيروت.

-إبراهيم،حسني عبدالسميع،(2011م)، المعاملات الإلكترونية في الشريعة الإسلامية، ط1.منشأة المعارف الإسكندرية-مصر.

-الإبراهيم، محمد عقلة،(1986م)، حكم إجراء العقود بوسائل الاتصال الحديثة.ط1.دارالضياء -الأردن.

-ابن أمير حاج، أبو عبد الله شمس الدين محمد بن محمد،(١٩٨٣م)،التقرير والتحبير،ط2، دار الكتب العلمية- بيروت.

-ابن تيمية، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم،(1987م)، الفتاوى الكبرى،ط1، دار الكتب العلمية-بيروت.

-ابن عاشور، محمد الطاهر بن محمد.(2004م). مقاصد الشريعة الإسلامية .تح: محمد الحبيب ابن الخوجة. وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية- قطر.

-ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر، (1991م)، إعلام الموقعين عن رب العالمين، تح: محمد عبد السلام ط1، دار الكتب العلمية– ييروت.

-ابن ماجه، أبو عبد الله محمد بن يزيد،(2009م) سنن ابن ماجه. تح: شعيب الأرنؤوط وآخرون.ط1.دار الرسالة العالمية.

-ابن نجيم، زين الدين بن إبراهيم بن محمد.( ١٩٩٩ م). الأشباه و النظائر. تح:الشيخ زكريا عميرات. ط1.دار الكتب العلمية-بيروت.

-ابن كثير. أبو الفداء إسماعيل بن عمر البصري.(1999م). تفسير القرآن العظيم. تح: سامي بن محمد السلامة.ط2. دار طيبة للنشر والتوزيع .

-أبوالبقاء الحنفي، أيوب بن موسى الكفوي.(1998م) الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية. تح: عدنان درويش - محمد المصري. مؤسسة الرسالة –بيروت.

-البخاري، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله،(1987م). الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه.تح: د. مصطفى ديب البغا .ط3. دار ابن كثير، اليمامة– بيروت.

-البرهاني، محمد هشام.(1985م). سدالذرائع في الشريعة الإسلامية. ط1.دارالفكر-دمشق. DOI: https://doi.org/10.35778/1742-000-020-001

- بن حنبل، أحمد ، أبو عبد الله أحمد بن محمد، (2001م)، مسند الإمام أحمد، ط1، مؤسسة الرسالة، بيروت- لبنان

-البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى،(2003م)،السنن الكبرى، تح:محمد عبدالقادر،ط3، دار الكتب العلمية- بيروت.

-الترمذي،محمد بن عيسى الضحاك.(1975م). سنن الترمذي.تح: أحمد محمد شاكروآخرون.ط2. شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي – مصر.

-الجديع، عبد الله بن يوسف بن عيسى،(1997م)، تيسيرُ علم أصول الفقه،ط1، مؤسسة الريان- بيروت.

-الجرجاني، علي بن محمد، (1405ه)، التعريفات،تح: إبراهيم الأبياري ط1، دار الكتاب العربي– بيروت.

-الحاكم،أبو عبدالله الحاكم محمد بن عبدالله بن محمد.(1990م). المستدرك على الصحيحين.تح:مصطفى عبدالقادر. ط1.دارالكتب العلمية–بيروت.

-حميش،عبدالحق،(2004م).قضايا فقهية معاصرة.مركز البحوث والدراسات-الإمارات العربية .

-الخادمي،نورالدين،(2007م).المقاصد الشرعية.ط1.مكتبة كنوز إشبيلية-السعودية.

-الزركشي، أبو عبدالله بدر الدين محمد بن عبد الله بن بهادر(١٩٩٤م) ،البحر المحيط في أصول الفقه، ط1،دارالكتبي.

-الزحيلي،محمد مصطفى.(2006م).القواعد الفقهية وتطبيقاتها في المذاهب الأربعة.ط1. دار الفكر–دمشق.

-الزحيلي،وهبة مصطفى،سد الذرائع،بحث منشور في مجلة مجمع الفقه الإسلامي التابع لمنظمة المؤتمر الإسلامي بجدة.

-الزلمي،مصطفى إبراهيم.(2014م).أصول الفقه في نسيجه الجديد.ط1.نشر إحسان للنشر.

-الزيدان،عبدالكريم ،(1987م)،الوجيز في أصول الفقه،ط6،مؤسسة قرطبة،مؤسسة الرسالة-بيروت.

-السلمي، عبد العزيز بن عبد السلام،(1416ه)، الفوائد في اختصار المقاصد، ط1، دار الفكر-دمشق.

-السيوطي،جلال الدين عبدالرحمن.(١٩٨٣م).الأشباه والنظائر .ط1.دارالكتب العلمية- بيروت.

-الشاطبي،أبو إسحاق إبراهيم بن موسى.(1997م). الموافقات في أصول الشريعة.تح: أبوعبيدة مشهور بن حسن آل سلمان. تقديم: بكر بن عبد الله أبو زيد.ط1.دار ابن عفان.

-الشاطبي.أبو إسحاق إبراهيم بن موسى.(2008م).الاعْتِصَام.تح:د.محمد بن عبد الرحمن الشقير وآخرون.ط1.دار ابن الجوزي-السعودية.

-الشوكاني،محمد بن علي بن محمد،(1993م).نيل الأوطار،تح:عصام الدين الصبابطي،ط1، دار الحديث- مصر.

-القاضي عبد الوهاب،أبو محمد بن علي المالكي.(1999م). الإشراف على نكت مسائل الخلاف.تح: الحبيب بن طاهر.ط1. دار ابن حزم .

-القرافي، أبو العباس شهاب الدين أحمد بن إدريس. الفروق = أنوار البروق في أنواء الفروق. عالم الكتب.

-القرافي، أبو العباس شهاب الدين أحمد بن إدريس.(1973م). شرح تنقيح الفصول.تح: طه عبد الرؤوف سعد.ط1. شركة الطباعة الفنية المتحدة.

-القرداغي،علي محي الدين.(2010م)،المدخل إلى الاقتصاد الإسلامي دراسة تأصيلية مقارنة بالاقتصاد الوضعي على ضوء الكتاب والسنة ومقاصد الشريعة وتراثنا الفقهي. ط1.شركة دار البشائر الإسلامية-بيروت.

-القرداغي، علي محي الدين.(2010م)،المقدمة في منهج الفقه الإسلامي للإجتهاد والبحث في القضايا المعاصرة في ضوء الثوابت والمتغيرات والمقاصد العامة.ط1.شركة دار البشائر الإسلامية-بيروت.

-مخدوم.مصطفى بن كرامةالله.(1999م).قواعدالوسائل في الشريعة الإسلامية دراسة أصولية في ضوء المقاصد الشرعية.ط1.دارإشبيليا للنشر-الرياض.

-المسما، نوف بنت محمد.(2016م).التواصل الاجتماعي الإلكتروني من منظور فقهي.ط1.مكتبة الإمام الذهبي-الكويت.

-مسلم،بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري،المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم.تح:محمد فؤاد عبد الباقي.دار إحياء التراث العربي – بيروت.

-المقري،أبي عبدالله محمدأحمد، القواعد.تح: أحمد بن عبدالله، مركز إحياء التراث الإسلامي،جامعة أم القرى، السعودية.

ثالثاً- الرسائل والأطاريح:

-كتانه،دعاء عمر.(2015م).(وسائل التواصل الاجتماعي وأثرها على الأسرة –دراسةفقهية).رسالة ماجستير بكلية الدراسات العليا في جامعة النجاح الوطنية-فلسطين.

رابعاً- بحوث المجلات:

-جابري،سارة،(2017م)، "الإعلام الجديد"،دراسة في المداخل والتأثيرات في ظل الألفية الثالثة.بحث منشور في مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية.مجلد1-عدد1.

-حريري، مازن حسين، (2020م)، "التسويق الرقمي أسسه و خصائصه في الشريعة الإسلامية"، مجلة التراث، العدد 03،جملد العاشر. DOI: https://doi.org/10.35918/1064-010-003-009

-حفيظة،مبارك.(2022م)."المعاملات الإلكترونية في ميزان الشريعة الإسلامية تأصيل وتأسيس دراسة مقارنة بالقانون". بحث منشور في مجلة المعيار.مجلد 26.عدد 5. DOI: https://doi.org/10.37138/almieyar.v26i5.1158

-السامرائي،حاتم أحمد عباس.(2008م)."سدالذرائع في الشريعة الإسلامية".بحث منشور في مجلة سرمن رأى.مجلد4.عدد9.

خامساً- مقالات إلكترونية ومواقعها:

-الشريف، محمد بن شاكر المحادثة بين الرجال والنساء من أجل التعارف (saaid.net) ، مقالة منشورة، تاريخ الزيارة : 22/ 11 / 2022م.

-.( syed norman ali ,Social media –a good thing or a- bad thing, 8Aug2012, https://www.socialmediatoday.com).

-Adam barone, Digital marketing, 23juni2022, https://www.investopedia.com

سادساً - القرارات والفتاوى:

-مجمع الفقه الإسلامي الدولي.1990م.قرار رقم (54/3/6) المؤتمر السادس.الجدة-السعودية.

- مجمع الفقه الإسلامي الدولي.1992م.قرار رقم(63 (1 / 7)..المؤتمر السابع.الجدة-السعودية.

- اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء.فتاوى اللجنة الدائمة. جمع وترتيب: أحمد بن عبد الرزاق الدويش. رئاسة إدارة البحوث العلمية والإفتاء - الإدارة العامة للطبع – الرياض.

- فتوى في موقع الإسلام سؤال وجواب،https://islamqa.info/ar/answers/105531/حكم اجراءعقد النكاح عن طريق الهاتف والانترنت.تأريخ الزيارة 23 / 11 / 2022م.

Published

2023-12-30

How to Cite

Ahmed, H. O., Mahmud, J. H., & Abdalmohammed, A. A. (2023). The Use of Social Media Between Sad Al-Zarea’ and Fatih Al-Zarea (SnapChat) as an Example : . Halabja University Journal, 8(4), 123-144. https://doi.org/10.32410/huj-10498

Similar Articles

1-10 of 168

You may also start an advanced similarity search for this article.