The Interactive Relationship Between Social Media and Consumers
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10522Keywords:
Interactive Relationship, Social Media, ConsumersAbstract
This research deals with the interactive relationship between social media and their consumers. Social media has imposed its presence in the lives of individuals who use it. The technological development in the means of communication and social communication has become a factor that increases the intensity of consumers' attachment to these social media, and the research aims to reach a number of goals, the most important of which is to reach the negative and positive effects of social media sites on consumers, as well as Statement of the role played by the level of awareness of the consumer in this positive and negative impact of the sites, and the knowledge of the role of these sites in changing the behavior of the consumer, and the researchers reached a number of conclusions, the most important of which is that social media sites are at the present time one of the strongest and most effective means of communication among the means of communication In terms of accessing and disseminating information at the lowest cost and in the easiest way, the research also found The use of smart phones to access social media sites facilitated the communication process and contributed to the completion of buying and selling operations that take place on the sites at anytime and anywhere, and in addition to the positive aspects of social media sites, they have negative aspects that may cause harm to users if they are not Protect yourself from hackers who target users' personal information.
References
١/ د.انطوان اسكندر سرجيوس،(٢٠٢١)، تأثير أنشطة التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعى على الكلمة المنطوقة إلكترونيا: الدور الوسيط للوعى بالعلامه والصورة الذهنية للعلامة، المجلة العلمية للاقتصاد و التجارة، المجلد ٥١، العدد٢.
٢/ عبدالکریم علی الدبیسی و زهیر یاسین اطاهات، (٢٠١٣)، دور شبکات التواصل الاجتماعی فی تشکیل الرآی العام لدی طلبة الجامعات الاردنیة، دراسات، المجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد ٤٠ ، العدد ١.
٣/ حلا بلال بهجت النسور، اکسمری عامر المناصرة، محمد عواد الذیادات،(٢٠١٦)، أثر التسويق باستخدام وسائل التواصل الاجتماعي على نية الشراء في الأردن، المجلة الاردنیة فی ادارة الاعمال، المجلد(١٢)، العدد٣.
٤/ ام.د/ سعاد حامد سعيد، أ.م. د/ بلقيس حمود كاظم، أ.د/ شذى عادل فرمان. (٢٠٢٠)، مواقع التواصل الاجتماعي وتأثيراتها الايجابية والسلبية واستخدام الالعاب الالكترونية العنيفة وأثرهما على السلوك العدواني لدى طلبة الجامعة، المجلة العربية للتربية النوعية، المجلد الرابع - العدد (١٣).
٥/ د.فارس محمد فؤاد النقشبندي، (٢٠٢١)، التسويق عبر موقع التواصل أ لاجتماعي ال Facebook )) ودوره في تنمية وعي المستهلک"دراسة أستطلاعية تحليلية لآراء عينة من مستهلكي السلع المعمرة في مركز مدينة دهو ك"، المجلة الأكادیمية لجامعة نوروز(، پ. ١٠ ژ. ١٠ گوڤارا ئەكادیمی یا زانكویا نوروز).
٦/ Marian Al-Jallad، (٢٠١٩)، Implications Of Social Media Use On Consumer Behavior & Habits، المجلة الجزائرية للاتصال، المجلد ١٨ العدد ٠٢ ، ص ١٩٩ – ٢١٩.
٧/ عبدالغنی أحمد علی الحاوری.٢٠٢١، العلاقات الاسریة فی ظل الادمان علی وسائل التواصل الاجتماعی، المانیا-برلین: المرکز الدیموقراطی العربی للدراسات الاستراتیجیة و السیاسیة و الاقتصادیة.
٨/ د.مني محمد عادل النحاس.٢٠٢١، دور شبكات التواصل االجتماعي في نشر الفنون التشكيلية من خالل تصميم و تسويق أقمشة و أزياء السيدات المطبوعة، مجلة العمارة والفنون والعلوم االنسانية – عدد خاص ٢
٩/ د.عبدالکریم سرحان و عائدة فخرالدین.٢٠٢١، مدخل إلى العلاقات العامة والاتصال، الاردن: دار الشامل للنشر والتوزيع.
١٠/ د.راندة عاشور عبدالعزیز بسیونی. ٢٠١٥، دور مواقع شبکات التواصل الاجتماعی فی تدعیم الصورة الاعلامیة لرئیس الدولة فی الظل اندلاع الثورة العربیة، القاهرة – مصر: المکتب العربی للمعارف، ط١.
١١/ د.وسیم شفیق الحجار. ٢٠١٧، النظام القانوني لوسائل التواصل الاجتماعي(واتس أب، فيسبوك، تويتر(، بيروت – لبنان: المركز العربي للبحوث القانونية والقضائية، ط١.
١٢/ لیا لیفرو، (٢٠١٦)، وسائل الاعلام الجدیدة البدیلة و الناشطة، ترجمة: هبة ربیع، القاهرة: المرکز القومی للترجمة، ط١.
١٣/ منال خاف اللە و وسام قتاتلیة، (٢٠١٩)، آثر التسویق عبر مواقع التواصل الاجتماعی علی قرار الشراء لدی المستهلک، الجزائر: جامعة ٨ی مای ١٩٤٥قالمة، کلیة العلوم الاقتصادیة و التجاریة و علوم التسیر، رسالة ماجستیر غیر منشورة.
١٤/ حنان كزعي و مريم بوشقايف،(٢٠١٨)، فعالية مواقع التواصل الاجتماعي في الإشهار للعمل الخيري دراسة ميدانية على عينة من أعضاء جمعية الإصلاح والإرشاد– المكتب البلدي جيجل-، جامعة محمد الصديق بن يحيى – جيجل -،كل ية العلوم الاجتماعية والإنسانية، قسم: علوم الإعلام والاتصال، رسالة ماجستیر غیر منشورة.
١٥/ آلاء أمین مصطفی الطناحی، (٢٠٢١)، مصداقیة العلامة التجاریة علی مواقع التواصل الاجتماعی و علاقتها بالقرار الشرائی لدی المستهلک المصری، الجمعیة المصریة للقراءة و المعرفة.
١٦/ م.م محمد الامين احمد عبد مرزوك الجنابي.٢٠٢٠، مواقع التواصل الاجتماعي والحراك الشعبي(الاعتماد المتبادل (،المانيا- برلين: المركز الديمقراطي العربي، ط١.
١٧/أ.محمد بن حسن فتح الدین عسیری. ٢٠٢٠، شبکات التواصل الاجتماعی و أثرها علی القیم لدی طلبة الجامعات، دراسات عربیة فی التربیة و علم النفس (ASEP)، العدد المئة و ثمانیة و عشرون.
/ Edsa Nathasya Valentina, Rambat Lupiyoadi. (2019) The Implementation of Promotion through Socia Media in Increasing Consumer Awareness and Purchase Intention, Universitas Indonesia.
/ Solayla Solomon. (2016) Enhancing the Consumers’ Satisfaction using Social Media Analytics within the Financial Industry of South Africa, Master Thesis, University of the Western Cape.
/ Al-Sharif Ahmad Moh’d Jasem Moh’d. (2017) The Impact of Social Media Marketing on Customer Satisfaction through Brand Image, Master Thesis, Middle East University, Amman – Jordan.
/ Kunal Swania, George R. Milneb, Elizabeth G. Miller. (2021) Social media services branding: The use of corporate brand names, Journal of Business Research, Volume 125 Pages 1-878 (March 2021) DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.04.033
/ Sinoka Ansari, Ghishwa Ansari, Muhammad Umar Ghori, Abdul Ghafoor Decision, Journal of Public Value and Administration Insights (JPVAI) 2(2); 5-10Kazi. (2019) Impact of Brand Awareness and Social Media Content Marketing on Consumer Purchase. DOI: https://doi.org/10.31580/jpvai.v2i2.896
/ S. D. Kularathne, R.B. Dissanayake, N.D. Samarasinghe, L.P.G. Premalal, S. C.Premaratne. (2017) Customer Behavior Analysis for SocialMedia, International Journal of Advanced Engineering, Management and Science Infogain Publication, (IJAEMS) [Vol-3, Issue-1.
/ Arun Mondal & Fedric Kujur. (2021) Role of E-Banking Service Quality towards Customer Satisfaction and Customer-Organization Relationship: An Empirical Study on Indian Banking Sector, Indian Journal of Economics and Business, Vol. 20 No. 3.
/ Savita Kumari and Priya Jindal. (2021) The impact of social media on customer satisfaction in the Indian banking industry, Journal of Management Information and Decision Sciences, Volume 24, Special Journal of Management Information and Decision Sciences Issue 3.
/ Alex Chung and Ying Yu. (2021) Consumer trust in the digital economy: The case for online dispute resolution, United Nations Conference on Trade and Development, pp1-36.
/ Min Qu, Jaejon Kim, and Sujeong Choi. (2017) The Effects of Multidimensional Customer Trust on Purchase and eWOM Intentions in Social Commerce based on WeChat in China, Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol. 27 No. 2 (JUNE 2017), 77-98. DOI: https://doi.org/10.14329/apjis.2017.27.2.77
/ W. Puwirat and S. Tripopsakul. (2019) The Impact of Digital Social Responsibility on Customer Trust and Brand Equity: An Evidence from Social Commerce in Thailand, European Research Studies Journal, Volume XXII, Issue 2, 2019, pp. 181-198. DOI: https://doi.org/10.35808/ersj/1432
/ Anam Bhatti, Talat Bano, Shafique-Ur- Rehman. (2019) SocialMedia and Consumer Satisfaction Effect on Consumer Purchase Intention with the Moderating Role of Trust, Science Arena Publications International Journal of Business Management, Vol, 4 (2): 131-141.
/ Umair Manzoor, Sajjad Ahmad Baig, Muhammad Hashim and Abdul Sami. (2020) Impact of Social Media Marketing on Consumer’s Purchase Intentions: The Mediating role of Customer Trust, International Journal of Entrepreneurial Research, Volume. 3, No. 2, 2020, pp 41 – 48, Available from: DOI: https://doi.org/10.31580/ijer.v3i2.1386
www.readersinsight.net/ijer
/ Oleh : ZulinNurchayati, (2019), the effect of social media Facebook and Instagram to customer satisfaction buying Muslim clothing, global scientific journals, GSJ: Volume 7, Issue 3, Available from: www.globalscientificjournal.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Harmn Sherko Nasraldden, Hakim Othman Hameed
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).