Vision of Shareha for media promotion of contracts and services in Islamic banks

Authors

  • Hashm Omer Ahmed Department of law, College of Humanities, University of Halabja, Halabja, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10176

Keywords:

البنك الإسلامي, الترويج الإعلامي, العقود والخدمات المصرفية, التكييف الشرعي, الضوابط الشرعية

Abstract

The aim of this article is to study the media promotion in Islamic banks concerning of legalization and provide a clear legal vision about intended of media promotion and commitment before and after the conclusion of the contract and service, and how these banks deal with the promotion process and its application to contracts and banking services, because no right vision of legitimacy for the promotion of these banks may lead the process to falling into the taboo, and resort to fraud and bad faith in their transactions, and therefore the victim of these transactions ordinary customers who were exploited and hurt by these banks, and therefore the victim of these transactions ordinary customers who were exploited and damaged by these banks, therefore lead this process which is not legitimate to not to be trusting with deal these banks again, and have a curse and torment in the Hereafter. Conversely, the correct media promotion increases the trust of the customers in the Islamic Bank and deal with it with confidence. Therefore, this research covers some of the practical and legal aspects of Islamic banking transactions in a scientific and realistic manner, based on the legal texts and general rules in Islamic law, so we find that the research has contained three topics: We focused in the first section on the statement and the concept of the main terms of the subject also the objectives of media promotion and importance, while the second section addresses the basis the intellectual building of the issue of promotion and its legal adaptation and its rooting on the basis of jurisprudential texts and applications, the third section of the most important visions and legal controls of knowledge and obligation by Islamic banks to promote their goods and services in a legitimate and correct and approval of the provisions and principles of Islamic law, and finally reached a group among the important results are: Media promotion is valid process, but it is obligatory to adhere to the right legal promotion, and bank owners should refrain from promoting the media of goods and services, illegal and prohibited operations of all types and types, Commitment to their promises promotional, good faith and honesty as the promotion of their contracts and after moving away from fraud, deception, fraud, failure to meet damage, injustice and bad faith in their promotion, so must know the legitimate controls for the process of media promotion by the banks so as not to fall into the taboo.

 

References

المصادروالمراجع:

- بعد القرآن الكريم:

أولا : الكتب:

- الآمدي(علي بن محمد،ت:631هـ)،الإحكام في أصول الأحكام،ت:سيد الجميلي،دارالكتاب العربي-بيروت،ط1/1404هـ.

- ابن أبي شيبة،عبد الله بن محمد بن إبراهيم العبسي(ت،23هـ)،المصنف في الأحاديث والآثار،ت:كمال يوسف الحوت،مكتبة الرشد-الرياض،ط1/1409هـ.

- ابن بطال،أبوالحسن علي بن خلف بن عبد الملك،شرح صحيح البخارى،ت:أبو تميم ياسر بن إبراهيم ،مكتبة الرشد - السعودية ، ط2/2003م.

- ابن تيمية(أحمد بن عبدالحليم الحراني أبو العباس، ت-728هـ)،الحسبة في الإسلام،دارالكتب العلمية-بيروت،18.

- ابن تيمية(أحمد بن عبدالحليم الحراني)مجموع الفتاوى،ت:أنور البازوعامر الجزار، دارالوفاء، ط3/2005 م.

- ابن جحر العسقلاني،أحمد بن علي، فتح الباري شرح صحيح البخاري، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي، و أشرف على طبعه: محب الدين الخطيب، تعليقات:عبد العزيز بن عبد الله بن باز ،دار المعرفة - بيروت،1379هـ.

- إبن حنبل(أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني، ت،241هـ)،ت:شعيب الأرناؤوط وأخرون،إشراف:عبدالله بن عبدالمحسن التركي، مؤسسة الرسالة،ط1/2001م.

- ابن رشد (أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمدالحفيد،ت، 595هـ)،بداية المجتهدونهاية المقتصد،دارالحديث-القاهرة،ط/2004م.

- ابن عابدين(محمد أمين بن عمرالحنفي،ت،1252هـ)،رد المحتارعلى الدرالمختار، دارالفكر- بيروت، ط2/1992م.

- ابن عاشور،محمد الطاهر بن محمد،التحرير والتنوير ، مؤسسة التاريخ العربي،بيروت-لبنان،ط1 /2000م .

- ابن قدامة المقدسي(موفق الدين أبي محمد عبدالله بن احمد، ت-620هـ)،الكافي في فقه الإمام أحمد،دارالكتب العلمية-بيروت،ط1/1994م.

-ابن قدامة(عبدالله بن أحمد،ت-620هـ)،المغني،دار الفكر-بيروت،ط1/1405هـ.

- إبن قدامة(عبد الرحمن بن محمد بن أحمد،شمس الدين،ت-682هـ)،الشرح الكبير على متن المقنع،دار الكتاب العربي.

- ابن القيم الجوزية(محمد بن أبي بكر بن أيوب،ت،751هـ)،إعلام الموقعين عن رب العالمين،ت:محمد عبد السلام إبراهيم،دار الكتب العلمية – ييروت،ط1/1991م.

- إبن كثير(إسماعيل بن عمر بن كثير،ت-774هـ)،تفسيرالقرآن العظيم،ت:سامي بن محمد سلامة،دارطيبة،2/1999م .

- ابن ماجه ،أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني(ت، 273هـ)،سنن ابن ماجه،ت:شعيب الأرنؤوط وآخرون، دارالرسالة العالمية،ط1/2009م.

- ابن مفلح(إبراهيم محمد عبدالله،ت:884هـ)،المبدع في شرح المقنع،دار الكتب العلمية-بيروت،ط1/1997م.

- إبن نجيم(زين الدين بن إبراهيم الحنفي،ت-970هـ)،البحرالرائق شرح كنز الدقائق،دارالكتاب الإسلامي-بيروت،ط2.

- ابن نجيم،الأشباه والنظائر على مذهب أبي حنيفةالنعمان:خرج أحاديثه:زكريا عميرات،دارالكتب العلمية-بيروت،ط1/1999م.

- ابن نجيم، الفوائد الزينية في مذهب الحنفية،تقديم:أبوعبيدة مشهور بن حسن،دار ابن الجوزي:ط1/1414هـ.

- أبوحبيب،سعدي،القاموس الفقهي لغة واصطلاحا،دارالفكر- دمشق،ط2/1993م.

- أبوعبدالله الحنبلي(محمد بن ابي الفتح البعلي،ت-709 هـ)،المطلع على أبواب المقنع،ت:محمد بشيرالادلبي، المكتب الاسلامي - بيروت،ط/1981م.

- أبوقحف،عبدالسلام:هندسة الاعلان،دارالجامعة الجديدة- الاسكندرية،2005م.

- أبويحيى الأنصاري(زكريا بن محمد بن زكريا،ت-926هـ)،الحدود الأنيقة والتعريفات الدقيقة :أبويحيى الأنصاري(زكريا بن محمد بن زكريا،ت-926هـ)،ت: د.مازن المبارك،دارالفكر -بيروت،ط1/1411م.

- أحمد،عبدالرحمن يسري:دورالمصارف الإسلامية في تعبئة الموارد المالية للتنمية،بحث مقدم في ندوة البنوك الإسلاميةودورها في تنمية اقتصاديات المغرب العربي-البنك الإسلامي للتنمية،18-22يونيو1990م.

- الإدارة العامة لتصميم وتطويرالمناهج،مبادئ التسويق،المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني-المملكة العربيةالسعودية،1429هـ .

- الأزهري،صالح عبدالسميع الآبي،جواهر الإكليل شرح مختصر خليل، ضبطه وصححه:محمد عبدالعزيز الخالدي ،دارالكتب العلمية- بيروت،ط1/1997م .

- أمين أفندي،علي حيدر خواجه،دررالحكام في شرح مجلة الأحكام،تعريب:فهمي الحسيني،دار الجيل،ط1/1991م.

- الباحسين، يعقوب بن عبدالوهاب،المفصل في القواعد الفقهية،دار التدمرية-السعودية، ط2/2011م.

- البخاري،محمد بن إسماعيل أبوعبدالله،الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله وسننه و أيامه (صحيح البخاري)، ت:مصطفى ديب البغا،دار ابن كثير،اليمامة-بيروت،ط3/ 1987م.

- البركتي،محمد عميم الإحسان المجددي،التعريفات الفقهية،دارالكتب العلمية- بيروت،ط1/2003م.

- البركتي،محمد عميم الإحسان المجددي،قواعد الفقه:دارالنشرالصدف ببلشرز-كراتشي، ط1/1986م.

- البسام،عبدالله بن عبدالرحمن،تيسر العلام شرح عمدة الأحكام،المراجعة:بسام عبدالله البسام،دارالميمان،ط1/2005م.

- البورنو، محمد صدقي بن أحمد أبوالحارث الغزي، موسوعة القواعد الفقية،مؤسسة الرسالة-بيروت،ط1/2003م.

- الترمذي(أبوعيسى محمد بن عيسى،ت،279هـ)،سنن الترمذي(الجامع المختصر من السنن عن رسول الله ومعرفة الصحيح والمعلول وماعليه العمل)،ت:بشار عواد معروف،دار الغرب الإسلامي- بيروت،1998م.

- التهانوي(محمدبن علي ابن القاضي الفاروقي الحنفي،ت-1158هـ)موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، تقديم و إشراف ومراجعة:رفيق العجم، ت:علي دحروج،نقل النص الفارسي إلى العربية:عبد الله الخالدي،الترجمة الأجنبية: جورج زيناني، مكتبة لبنان ناشرون-بيروت،ط1/1996م.

- الثعلبي،أحمد بن محمد بن إبراهيم،الكشف والبيان عن تفسير القرآن،ت:أبي محمد بن عاشور مراجعة وتدقيق:نظير الساعدي،دار إحياء التراث العربي-بيروت،ط1/2002م.

- الجويني(عبدالملك بن عبدالله،ت-478هـ)،البرهان في أصول الفقه،ت:عبدالعظيم محمود الديب،دارالوفاء-مصر،ط4/1418هـ.

- الحاكم،(أبوعبدالله الحاكم محمد بن عبدالله النيسابوري،ت،405هـ)،المستدرك على الصحيحين،ت:مصطفى عبدالقادر عطا، دار الكتب العلمية-بيروت،ط1/1990م.

- الحصكفي(محمد بن علي بن محمد الحنفي،ت-1088هـ)، الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار،دار الكت العلمية-بيروت، ط1/2002م.

- الحصين،عبد السلام بن ابراهيم بن محمد،القواعد والضوابط الفقهية للمعاملات المالية عند ابن تيمية،دارالتأصيل-القاهرة،ط1 /2002م

- الخرشي،محمد بن عبدالله،شرح مختصرخليل،دارالفكر- بيروت.

- خصاونة،أحمد سليمان:المصارف الإسلامية مقررات لجنة بازل–تحديات العولمة-استراتيجية مواجهتها:،عالم الكتب الحديث و جدارا للكتاب العالمي-الأردن،ط1/2008م.

- الدبيان،أبوعمر دبيان بن محمد،المعاملات المالية أصالة ومعاصرة،تقديم:مجموعة من المشايخ،مكتبة الملك فهد الوطنية-الرياض، ط2/1432هـ.

- الدسوقي(محمد عرفة،ت-1230هـ)، حاشية الدسوقي على الشرح الكبير،ت:محمدعليش،دار الفكر- بيروت.

- الدوسري، مسلم بن محمد بن ماجد، الممتع في القواعد الفقهية،دار زدني- السعودية، ط1/2007م.

- رضا، محمد رشيد بن علي ،تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)،الهيئة المصرية العامة للكتاب،1990 م.

- رمضان،عطية عدلان عطية،موسوعة القواعد الفقهية المنظمة للمعاملات المالية الإسلامية و دورها في توجيه النظم المعاصرة، دارالإيمان-إسكندرية.

- الزحيلي، محمد مصطفى،القواعد الفقهية وتطبيقاتها في المذاهب الأربعة،دارالفكر- دمشق،ط1/2006م.

- الزحيلي، وهبة،الفقه الإسلامي وأدلته،دارالفكر- دمشق،ط2/1985م.

- الزرقا، مصطفى،المدخل الفقهي العام، دارالقلم - دمشق،ط1/1998م.

- الزرقاني(عبد الباقي بن يوسف ت،1099هـ)، شرح الزُّرقاني على مختصر خليل ومعه: الفتح الرباني فيما ذهل عنه الزرقاني، صححه وضبطه:عبد السلام محمد أمين،درالكتب العلمية-بيروت، ط1/2002م.

- الزركشي( بدر الدين محمد بهادر بن عبدالله، ت-794هـ)،المنثور في القواعد الفقهية،ت: د.تيسير فائق محمود، وزارة الأوقاف- الكويت، ط2/1985م.

- زغيبة،عزالدين،مقاصد الشريعة الخاصة بالتصرفات المالية،دارالنفائس-الأردن،ط1/2010م.

- السعدي،عبدالرحمن بن ناصر،تيسيرالكريم الرحمن في تفسيركلام المنان،ت:عبد الرحمن بن معلا اللويحق،مؤسسة الرسالة، ط1/2000م.

- السلامي،نصر محمد،الضوابط الشرعية للاستثمار،دارالإيمان-الإسكندرية،ط1/2008م.

- سيد قطب،في ظلال القرآن،دارالشروق-بيروت،ط32/2003م .

- شبير,محمد عثمان،التكييف الفقهي للوقائع المستجدة وتطبيقاته الفقهية,دارالقلم-دمشق,ط2/2104م.

- الشنقيطي،محمد الأمين بن محمد المختار،أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن،دارالفكر-بيروت،ط/1995م .

- الصنعاني، محمد بن إسماعيل، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام،ت: محمد عبد العزيز الخولي، دار إحياء التراث العربي - بيروت، ط4/1379هـ.

- الطبري،محمد بن جرير،جامع البيان في تأويل القرآن،ت:أحمد محمد شاكر،مؤسسة الرسالة،ط1/2000م.

- عبدالواحد،حامد:الإعلام في المجتمع الإسلامي،من إصدارات رابطة العالم الإسلامي،عدد33 ، 1984م.

- العبدري،(أبوعبدالله محمد بن يوسف،ت- 897 هـ)، التاج والإكليل لمختصرخليل:دارالكتب العلمية-بيروت،ط1/1994م.

- العدوي،(أبوالحسن علي بن أحمد،ت،1189هـ)،حاشية العدوي على شرح كفاية الطالب الرباني،ت: يوسف الشيخ محمد، دارالفكر-بيروت،ط/1994م.

- علاء الدين البخاري، عبد العزيز بن أحمد،كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوي،ت:عبدالله محمود محمد عمر،دار الكتب العلمية –بيروت،ط1/1997م.

- العلاق,بشير وربابعة,علي محمد,الترويج والإعلان(أسس نظريات وتطبيقات),داراليازوري- عمان ,1998م .

- العيني،بدرالدين أبو محمد محمود بن أحمد(ت،855هـ)،عمدة القاري شرح صحيح البخاري،ضبطه وصححه:عبدالله محمود محمد، دارالكتب العلمية -بيروت،ط1/2001م .

- الغرياني،الصادق بن عبدالرحمن،المعاملات أحكام وأدلة، دار ومكتبة الشعب ودار ومكتبة بن حمودة -ليبيا،ط5/2011م.

- الغزالي(محمد بن محمد أبوحامد،ت-505هـ) ،الوجيز في فقه الإمام الشافعي،ت:علي معوض وعادل عبدالموجود،دارالأرقم – بيروت،ط1/1997م.

- الغزالي، الوسيط في المذهب،ت: أحمد محمود إبراهيم ومحمد محمد تامر، دارالسلام-القاهرة، ط1/1417هـ.

- الغزالي، المستصفى،ت:محمد عبدالسلام،دارالكتب العلمية-بيروت،ط1/1413هـ.

- القاري،علي بن محمد،نورالدين الملاالهروي(ت، 1014هـ)،مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح،دارالفكر-بيروت،ط1/2002م.

- القاسمي،محمد جمال الدين بن محمد(ت،1332هـ)، محاسن التأويل،ت:محمد باسل عيون السود،دارالكتب العلمية- بيروت، ط1/1418هـ.

- القرافي( شهاب الدين أحمد بن إدريس، ت- 684هـ)،الذخيرة،ت: محمد حجي وآخرون، دارالغرب -بيروت،ط1/1994م.

- القره داغي،على محي الدين،المقدمة في المال والاقتصادوالملكيةوالعقد(دراسة فقهية قانونية اقتصادية)،دارالبشائرالإسلامية-بيروت، ط2/2009م.

- القرطبي،أبوعبدالله محمد بن أحمد(ت،671هـ)،الجامع لأحكام القرآن المشهوربـ(التفسير القرطبي)،ت:أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، الناشر: دار الكتب المصرية – القاهرة،ط2/1964م:5/156.

- الكشميري،محمد أنور شاه بن معظم شاه الهندي:فيض الباري على صحيح البخاري،ت:محمد بدر عالم الميرتهي،دارالكتب العلمية- بيروت،ط1/2005م.

- المباركفورى، أبو العلا محمد عبد الرحمن،تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي،دار الكتب العلمية - بيروت.

- المراغي، أحمد بن مصطفى، تفسير المراغي،مطبعة مصطفى البابى الحلبـي وأولاده – مصر،ط1/1946م.

- المرداوي(علاءالدين أبي الحسن علي السعدي ،ت-885هـ)،الانصاف في معرفة الراجح من الخلاف على مذهب الإمام أحمد،ت: محمد حامد الفقي،دار إحياء التراث العربي-بيروت.

- مسلم بن الحجاج:المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله،ت: محمد فؤاد عبد الباقي،دارإحياءالتراث العربي-بيروت.

- مقاصد الشريعة الإسلامية وعلاقتها بالأدلة الشرعية:د.محمد سعد بن أحمد اليوبي، دارالهجرة للنشر والتوزيع –السعودية، ط1/1418هـ-1998م

- المناوي(زين الدين محمد،ت،1031هـ)،فيض القديرشرح الجامع الصغير،المكتبة التجارية الكبرى – مصر،ط1/1356هـ.

- النووي,أبو زكريا محي الدين بن شرف، ت-676هـ،المجموع شرح المهذب(مع تكملة السبكي والمطيعي)،دار الفكر-بيروت.

-النووي،المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج (صحيح مسلم بشرح النووي)،دار إحياء التراث العربي-بيروت،ط2/1392هـ .

- الهيتمي،(أحمد بن محمد بن علي بن حجر،ت،974هـ)، الزواجر عن اقتراف الكبائر،دار الفكر-بيروت،ط1/1987م .

-الهيتمي،(أحمد بن محمد بن علي بن حجر،ت،974هـ)،الفتاوى الفقهية الكبرى،المكتة الإسلامية.

- الواحدي،أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد،الوسيط في تفسير القرآن المجيد،ت:الشيخ عادل أحمد عبد الموجود وآخرون،قدمه و قرظه:د.عبد الحي الفرماوي،دار الكتب العلمية-بيروت،ط1/1994م .

- الوشلي،عبدالله قاسم ،الإعلام الإسلامي في مواجهةالإعلام المعاصربوسائله المعاصرة، ،دارعمار-اليمن،ط2/1994م.

- ثانيا: البحوث والرسائل والأطاريح الجامعية:

- بدران،ليلى محمد وليد، تسويق الخدمات المصرفية لمحة عن واقع القطاع المصرفي السوري،جامعة دمشق - كلية الاقتصاد ،بحث بكالوريوس غيرمنشور،2008-2009م .

- حسان،عدنان عبدالهادي حسن:أحكام العقود الصورية في الفقه الاسلامي،رسالة جامعية قدمت لنيل درجة الماجستر،كلية الشريعة و القانون - قسم الفقه المقارن،الجامعة الإسلامية - غزة،س/ 2006 .

- خانجي،محمد بهاءالدين،المزيج التسويقي في المصارف الإسلامية،مشروع بحث غير منشورمقدم إلى قسم المصارف الإسلامية، الأكاديمية العربية للعلوم المالية والمصرفية،2009م.

- الدويري، أحمد:سياسات الترويج الفعال،بحث بكالوريوس غير منشور-كلية الاقتصاد،جامعة دمشق.

- الذيابي،سعد بن سعيد،مبدأ حسن النية في النظام السعودي والأنظمة المقارنة،بحث منشور في مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، العدد (23) فبراير 2014م .

- عبدو،عيشوش:تسويق الخدمات المصرفية في البنوك الإسلامية-دراسةحالة-،مذكرة لنيل شهادة الماجستير في التسويق، غيرمنشور، جامعة الحاج لخضر-باتنة-كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير-قسم العلوم التجارية،س2008-2009م.

- عمار،والي:أهمية دراسة سلوك المستهلك في صياغة الاستراتيجية الترويجية للمؤسسة الاقتصادية-دراسة حالة شركة الخطوط الجوية الجزائرية-،رسالة لنيل شهادة الماجستير-غير منشورة-،جامعة الجزائر،كليةالعلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير،قسم العلوم التجارية، س 2011- 2012م .

- القحطاني،مسفر بن علي: التكييف الفقهي للأعمال المصرفية مفهومه، وأهميته وضوابطه،بحث مقدم إلى مؤتمر المصارف الإسلامية بين الواقع والمأمول-دائرة الشؤون الإسلامية و العمل الخيري بدبي ،2009 م.

- كامل،عمرعبدالله،القواعد الفقهية الكبرى وأثرها في المعاملات المالية: أطروحة دكتوراه غير منشورة -كلية الدراسات العربية والإسلامية-جامعة الأزهر الشريف-مصر.

- محمد،بوهدة: فعالية الرسالة الإعلانية في التأثير على سلوك المستهلك النهائي-دراسة حالة شركةموبيليس،مذكرة لنيل شهادة الماجستير-غير منشورة-جامعة أمحمد بوقرة بومرادس- كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسييروالعلوم التجارية-2008-2009.

- المقرن،محمد بن سعيد،مقاصد الشريعة الإسلامية في حفظ المال وتنميته-دراسة فقهية موازنة،أطروحة دكتوراه غير منشورة في كية الشريعة والدراسات الإسلامية،جامعة أم القرى،السعودية،1420هـ.

- مليكة،حمادي،المعاملات المالية والتجارية بين مطرقة الضوابط الشرعية وسندان التطورات الراهنة،مقال في مجلة دراسات وأبحاث -المجلة العربية في العلوم الإنسانية والاجتماعية،العدد:26مارس2017السنة التاسعة. DOI: https://doi.org/10.35157/0578-000-026-030

- ثالثا : المقالات الإلكترونية:

- الخفاجي،أحمد مكي محسن ،دورالترويج والإعلان في تنشيط الاسواق والمبيعات،بحث منشور في موقع http://krinves.com/، تأريخ الزيارة:10 / 2 / 2017.

- رمضان،طارق،الرؤية القرآنية للعالم ومفهوم الحياةالطيبةمن خلال سورةالنحل,مقالة منشورة في موقع tariqramadan.com , تأريخ الزيارة :2/11/2017م.

- شحاتة،حسين حسن،القواعد الفقهية والضوابط الشرعية للمعاملات المالية المعاصرة،بحث منشور في موقع دارالمشورة، www.darelmashora.com،تأريخ الزيارة 15/10/ 2017م .

- صالح،فواز،عيوب الإرادة،مقالة منشورة في موقع الموسوعة العربية ، https://www.arab-ency.com، تأريخ الزيارة : 5/11/2017م.

- مفهوم وأهمية الترويج،في موقع https://gestionictapp.blogspot.com/ 15/1 /2017م.

- اليوسف،مسلم،نظرية الاستغلال في القانون الوضعي في ضوءالشريعة الإسلامية،بحث منشور في موقع www.kantakji.com، تأريخ الزيارة 12/11/ 2107.

Published

2018-02-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ahmed, H. O. (2018). Vision of Shareha for media promotion of contracts and services in Islamic banks: . Halabja University Journal, 3(1), 134-165. https://doi.org/10.32410/huj-10176