Practicum Process and its Challenges from Students Teachers’ Perspective: Kurdish Department of Sulaimani University as Example

Authors

  • Karwan Juma Raheem English Department, College of Education, Charmo University, Chamchamal, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10462

Keywords:

Practicum, Student Teachers, Teaching, Teaching challenge, Evaluator

Abstract

The paper attempts to identify the challenges faced by student-teachers of Kurdish Department- College of Basic Education- University of Sulaimani during their teaching practice. The study hypothesizes that student-teachers encounter some challenges throughout teaching practice. To investigate the challenges, a questionnaire is designed, which consists of 20 relevant items of the practicum process. The questionnaire is responded by 34 student-teachers. The data is analyzed; according to the analyzed data, the study reached a result that student-teachers face some challenges in the schools, which includes a shortage of practicum period, use of traditional methods by the school teachers, lack of teaching facilities, large classes, lack of evaluator’s regular visiting and ignoring the practice side of Kurdish lesson. 

References

١. به‌ زمانی عه‌ره‌بی

امین، فردوس. (2010)، المشكلات التي تواجه‌ مطبقی قسم اللغة الكردیة ومطبقاته‌ في كلية التربية- ابن رشد، مجلة كلية الاداب. 92: 604-637.

التمیمی، هناء و خمیس، ماجد. (2007). دراسة تحلیلة للمعوقات التی تواجه‌ الطلبة في التطبيق العلمي، مجلة علوم الرياضة. 1: 205-181.

الزوینی، ابتسام. (2012). المشكلات التي تواجه طلبة قسم اللغة العربية/كلية التربية الأساسية/جامعة بابل في مقرر طرائق تدريس اللغة العربية من وجهة نظرهم (الأسباب– مقترحات للعلاج)، مجلة كلية التربية الأساسية جامعة بابل. 6: 372-362.

الزیدي، عدی. (2016). تقویم برنامج التربية العملية في كلية التربية الاساسية جامعة بابل من وجهة نظر الطلبة المعلمین، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم والانسانیة جامعة بابل. 26: 769-749.

الشبلي، نسرین. (2007). التربیة العملية فی العراق وبعض الدول العربیة- دراسة مقارنة، مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية. 2: 384-370.

العبودی، علی. (2015). صعوبات التطبیق المدرسی (التربیة العملیة) التي تواجه‌ الطالبات المطبقات فط كلیة التربیة للبنات جامعة الكوفة، مجلة كلیة التربیة للبنات للعلوم الانسانیة. 17: 282-255.

نجم، وفاء. (2008). المشكلات التي تواجه الطالبات المطبقات في قسم علوم الحاسبات في كلية التربية للبنات في جامعة بغداد وإتجاهاتهن نحو مهنة التدريس، مجلة البحوث التربوية والنفسية. 18: 285-255.

٢. به‌ زمانی ئینگلیزی

Abdulrahman, B. (2019). Kurdish EFL Students Teachers’ Practicum Experience: Some Basic Challenges, Journal of University of Human Development. 5(2): 13-19.

Abdulrahman, B. (2012). Effects and implications of pragmatic competence for enhancing EFL university students’ written performance. Milton Keynes, England: Author House.

Al-Momani, F. (2016). Challenges of Practicum at College of Education: Supervisors & Students’ Teachers Perspective, International Journal of Novel Research in Humanity and Social Sciences. 3(3): 45-52.

Gan, Z. (2013). Learning to Teach English Language in the Practicum: What Challenges do Non-Native ESL Student Teachers Face? Australian Journal of Teacher Education, 38(3): 91-108.

Gursoy, E. (2013). Improving Practicum for a better teacher training, Procedia Social and Behavioural Sciences. 93: 420-425.

Hamasaid, H. & Saheb, B. (2020). Challenges Experienced by Kurdish EFL Student-teachers during their Teaching Practicum, Halabja University Journal. 5(4): 71-81.

Horwitz, E. (2008). Becoming a Language Teacher: a Practical Guide to Second Language Learning and Teaching. Boston: Pearson Education, Inc.

Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding Language Teaching, From Method to Postmethod, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates. LEA.

Mackey, A. & Gass, S. (2005). Second Language Research: Methodology and Design. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Mutlu, G. (2015). Challenges in Practicum: Two Sides of the Coin. International Journal of Learning and Teaching. 7(1): 38-48.

Naz, F., Abida, K., Munir, F. & Saddiqi, A. (2010). Practicum: A Need in Teacher Education, The International Journal of Leaning. 17(8): 443-460.

Richards, J. & Schmidt, R. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics, Pearson Educational Limited, London.

Tuli, F. & File, G. (2010). Practicum Experience in Teaching Education, Ethiopian Journal of Education and Sciences. 5(1): 107-116.

Published

2023-06-30

How to Cite

Raheem, K. J. . (2023). Practicum Process and its Challenges from Students Teachers’ Perspective: Kurdish Department of Sulaimani University as Example: . Halabja University Journal, 8(2), 15-29. https://doi.org/10.32410/huj-10462

Similar Articles

1-10 of 31

You may also start an advanced similarity search for this article.