The Use of Teaching Aids and scientific Technology in Teaching the subject of Geography at high school grades in the district of Kalar, and the faced impediments with Teachers' views

Authors

  • Bakhtiyar Habib Said Department of Geography, College of Education, University of Garmian, Kalar City, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10367

Keywords:

Teaching Aids and technologies, Teaching, Geography

Abstract

The Use of Teaching Aids and scientific Technology in Teaching the subject of Geography at high school grades in the district of Kalar, and the faced impediments with Teachers› views
The study goals are to know to what extent Teaching Aids and Technologies can be used in teaching Geography in high school classes with its obstacles in the District of Kalar. 24 samples (male and female) teachers have been taken in the general directorate of educational / Kalar. The study used a descriptive approach and the study reached to:
The availability of Teaching Aids and Technologies in high schools in the Kalar District is low. The use of Teaching Aids and Technologies is weak, which means scarcity in use. The obstacles to the use of Teaching Aids and Technologies are «high» which includes a «shortage of raw materials and educational equipment in schools, and a lack of financial capabilities». Trends of geography teachers to Teaching Aids and Technologies use, in general, were positive. Based on the result, a set of proposals and recommendations have
Been presented.

References

-مصادر العربية Arabic Language References :

أدم، موسى عبداللة(2012): فاعلية استخدام الحاسوب والإنترنت في التدريس مادة الجغرافيا وأثرهما في تحصيل طلاب الصف الثاني الثانوي محلية الخرطوم، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، كلية دراسات العليا، (رسالة دكتوراه غير منشورة)

توفيق، إسراء على إبراهيم(2013)، فاعلية توظيف تقنيات نظم المعلومات الجغرافية في تدريس الجغرافيا في تنمية بعض مهارات الخريطة لدى طلاب الصف الأول الثانوي، السويس- جامعة العريش،(رسالة ماجستير غير منشورة)

حسن، بدرالدين عوض الكريم (2017)، فاعلية استخدام الوسائل التعليمية في تدريس مادة الجغرافي بالمدارس الثانوية بمحلية شندي، جامعة شندي، كلية الدراسات العليا و البحث العلمي، (رسالة ماجستير غير منشورة).

الحيلة، محمد محمود (2004) ،مهارات التدريس الصفي، ط1، دار المسيرة ، عمان- الاردن.

الحيلة، محمد محمود(2003)، التصميم التعليمي نظرية وممارسة، ط1، دار الفكر، عمان – الاردن.

الحيلة، محمد محمود(2008)، تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط2، دار المسيرة للنشر و التوزيع، عمان- الاردن.

دومي،حسن علي العمري عمر (2004)،الوسائل التعليمية ، ط1، مكتبة الفالح، الكويت.

الدويري ، ميسون أحمد ( 2014 )، أثر برنامج تعليمي محوسب قائم على التعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي في مادة الجغرافية واتجاهاتهم نحوها، دراسات في العلوم التربوية، الجامعة الأردنية -عمان، المجلد(41) ، العدد(1). DOI: https://doi.org/10.12816/0007887

الديوشري، عبد المهين(2011)، فاعلية استخدام برنامج الشرائح المحسوبة وجهاز عارض البيانات في تدريس مادة الجغرافية دراسة شبه تجريبية على طالبات الصف العاشر في محافظة ريف دمشق، مجلة جامعة دمشق، المجلد (27)، ملحق 327-358.

سالم، أحمد محمد(2010)، وسائل و تكنولوجيا التعليم، ط3، مكتبة الرشد ناشرون، الرياض – السعودية.

سلامة، عبدالحافظ بن محمد والدايل سعد بن عبدالرحمن(2006)، استخدام الاجهزة التعليمية، ط3 ، الرياض- السعودية،

سلامة، عبدالحافظ محمد(2006)، وسائل والتكنولوجيا في التعليم، ط6، دار الفكر، عمان- الاردن.

الشماط، محمد وفا(2013)، اثر استخدام برنامج العروض التقديمية(البوربونت). في تحصيل طلبة الصف العاشر في مادة الجغرافية واتجاهاتهم نحوها دراسة تجريبية في محافظة دمشق، مجلة جامعة دمشق، المجلد(29)، العدد الأول.

الشمري، هدى علي(2003)، طرق تدريس التربية الاسلامية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان-الاردن.

الشهري، سلمي سعيد و حمدي عبدالعظيم البنا(2017)، برنامج حاسوبي مقترح لتشخيص صعوبات التعلم العلوم لطالبات المرحلة المتوسطة، قسم المناهج وتكنولوجيا التعليم، جامعة الطائف، المجلد (6)، العدد(1). DOI: https://doi.org/10.36752/1764-006-001-006

صبري، ماهر إسماعيل(2002)، الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم ، ط1، مكتبة الرشد، الرياض- السعودية.

الطيطي، محمد حمد (2002)، الدراسات الاجتماعية طبيعتها، اهدافها، طرق تدريسها، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان- الارن.

عبابنة، ضرار(2006)، المعايير الحديثة المعاصرة لعلم الجغرافي (نظرة تربوية)، ط1 ، عالم كتب الحديث، عمان -الاردن.

عبدالحميد، شادي (1990)، أثر استخدام أسلوب التعلم عن طريق الحاسب في التعليم.جامعة القاهرة(رسالة ماجستير غير منشورة)

عبدالله، حسام (2004) ،طرق تدريس الجغرافية،ط1، دار أسامة للنشر، عمان- الأردن.

عرفة ، صلاح الدين(2005)، تعليم الجغرافيا و تعلمها في عصر المعلومات « أهدافه ، محتواه ، أساليبه ، تقويمه ،ط1، عالم الكتب، القاهرة-مصر.

العقيلي، عبدالعزيز(1997)، تقنيات التعليم والاتصال، ط2، مكتبة الملك فهد للنشر، الرياض- السعودية.

العنزي، عبيد عياد(2008)، درجة استخدام معلمي الجغرافيا في المرحلة المتوسطة للتقنيات التعليمية في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين، عمادة الدراسات العليا،جامعة مؤتة، الاردن، (رسالة ماجستير غير منشورة).

العياصرة، وليد رفيق(2010)، التربية الاسلامية واستراتيجيات تدريسها وتطبيقاتها العملية، ط1، دار المسيرة للنشر، عمان – الاردن.

غلام، خديجة (2008)، فاعلية البرمجيات التعليمية ذات الوسائط المتعددة في تدريس الجغرافيا وأثرها في تنمية مهارات التفكير العلمي والتحصيل والاحتفاظ لدى طالبات الصف الأول المتوسط بالمدينة المنورة ، جامعة طيبة، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية،(رسالة ماجستير غير منشورة).

فؤاد، عبد اللطيف (2004)، الجغرافية التربوية، ط1، عالم الكتب، القاهرة- مصر.

قادي، إيمان بنت عمار (2007)، واقع استخدام الوسائل التعليمية والتقنيات الحديثة في تدريس اللغة الإنجليزية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر اللغة الإنجليزية و مديرات المدارس بمكة المكرمة، جامعة أم القرى، كلية التربية – مكة المكرمة، قسم المناهج و طرق التدريس،(رسالة ماجستير غير منشورة)

كنسارة، احسان بن محمد و عطار عبدالله بن اسحاق (2013) ،الحاسب الآلي وبرمجيات الوسائط،ط1، مكتبة الملك فهد الوطنية، الرياض، السعودية.

محمود، صلاح (2007)، تعليم الجغرافيا و تعلمها في عصر المعلومات أهدافه و محتواه و أساليب تقويمه. جامعة حلوان، كلية التربية ، عالم الكتب.

مرعي، توفيق أحمد (2002)، طرائق التدريس العامة، ط 3، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان- الاردن.

مركز التقنيات التربوية(2002)، دليل مركز التقنيات التربوية، الادارة العامة لتقنيات التعليم، الرياض- السعودية.

نشوان، يعقوب حسين (1992)، المنهج التربوي من منظور إسلامي،ط1، دار الفرقان، عمان، الاردن.

الونوس، رويدا صالح(2017)، واقع توظيف تقنيات التعليم في تدريس مادة الرياضيات من وجهة نظر المدرسين، مجلة جامعة البعث، قسم المناهج وطرائق تدريس كلية التربية ، المجلد (39)، العدد(19).

يوسف، ماهر اسماعيل صبري(1999)، من الوسائل التعليمية إلى تكنولوجيا التعليم، ط1، مكتبة الشقري، الرياض- السعودية.

الهادي، محمد محمد (2005) ، تكنولوجيا الاتصالات وشبكات المعلومات،ط1،المكتبة الأكاديمية، القاهرة – مصر.

الطوبجي، حسين(1990)، وسائل الاتصال و التكنولوجيا في التعليم ،ط3، دار القلم، الكويت.

مصادر الانكليزية English Language References :

Bennett. ,& Scholes , R. (2001), Goals and attitudes related to technology use in a social studies method course, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, (3), U .S.A

Bruno jerlese, m. (1990): maps literacy, designing an instructional videotape to teach maple reading skills to high school students dissertation abstracts international, vol.(50) ap (24-62).

Brunom , k. (2008): The ability of high school students on reading skill geographical maps based E – learning strategy, contemporary Issues in Technology and Teacher Education , vol.(1), (46-59).

Morril.Richard, 1985, The professional geography , vol(7), No (3).

Heinish.R. Molenda, M of Russel, G (1993) Audio Visual Instructional Technology, Media& Methods New york, Mc Graw Hill pup.

Gomez, m.(2013).GPS and Geography, Using Technology to Apply Geography with Middle Grade Students. Social Studies Research & practice, 8(2). DOI: https://doi.org/10.1108/SSRP-02-2013-B0003

Grabe M and Grabe C, (2001). Integrating Technology for Meaningful Learning. Houghton Mifiln, New york.

Giusppe.f.. (2006) E Learning Measurement of the Learning Difference Between traditional lessons Online. Lessons. http: www.Eueodl. Org Material. Icont.

Parise , p. (2004) E- learning, a study on Secondary students, attitudes towards online web assisted learning, international Education journal 5(1).

Published

2021-03-20

How to Cite

Habib Said, B. . (2021). The Use of Teaching Aids and scientific Technology in Teaching the subject of Geography at high school grades in the district of Kalar, and the faced impediments with Teachers’ views. Halabja University Journal, 6(1), 152-176. https://doi.org/10.32410/huj-10367

Similar Articles

1-10 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.