Bullying behaviors in the workplace and its impact on the Organizational effectiveness An exploratory study to the opinions of employees’ sample at institutes of rehabilitation and education of special needs people in a Sulaymaniyah city.
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10329Keywords:
Bullying behaviors, Organizational effectiveness, Institutes of rehabilitation and education of special needs peopleAbstract
The current research aims to highlight on the behaviors of functional bullying (Verbal, Physical, and Relational) that employees are exposed to in the Institutes of rehabilitation and education of special needs people in a Sulaimaniyah city - Kurdistan Region of Iraq, and their Impact on organizational effectiveness with its dimensions (Achieving objectives, Internal processes, Human relations, And the Effectiveness of the open system), therefore a virtual chart was prepared that includes the variables of the research with its dimensions, as well as formulating a number of main and sub hypothess, the researchers also used electronic questionnaires as a main tool to collect data, as (102) copies of it were sent to a sample of those institutes staff which their total number was approximately (120) members, only (100) forms were obtained and valid for statistical analysis. Also a number of statistical tools and methods were used to test the hypotheses of the research. A number of conclusions were identified, the most important of them is: bullying in the workplace is known to the employees of the rehabilitation institutes, it is accepted as workplace culture and they are ready to face them and working to manage all bullying behaviors as a strategic goal of their institutions, by describing and analyzing the answers of the research sample members to the paragraphs related to both variables, and accordingly, the researchers submitted a number of recommendations consistent with those conclusions in oerder to benefit from them by the researched organization.
References
المصادر العربية:
أولاً/ الكتب:
/ البكري، ثامر، (2008)، استراتيجيات التسويق، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
/ السالم, مؤيد سعيد، (2006)، نظرية المنظمة، مدخل وعمليات، مطبعة شفيق، بغداد.
/ الشماع، خليل محمد حسن وحمود, خضير كاظم، (2000)، نظرية المنظمة، عمان.
/ القحطاني ، نوره بنت سعد، (2012)، التنمر المدرسي وبرامج التدخل.
/ القريوتي, محمد قاسم، (2000)، نظرية المنظمة والتنظيم, عمان, دار وائل للنشر والتوزيع.
/ سمير، أحمد، (2019)، ما هي أشكال التنمر في بيئة العمل وكيف تتصدى لها؟.
/ نوار، صالح، (2006)، فعالية التنظيم في المؤسسات الاقتصادية، قسنطينة، خبير علم الاجتماع والاتصال للبحث والترجمة.
ثانياً/ الدوريات والمجلات:
/ أرنوط، بشرى اسماعيل، (2018)، فعالية برىامج قائم على العلاج بالقبول والالتزام عبر الانترنيت في خفض أعراض التنمر الوظفيي لدى عيية من أعضاء هيئة التدريس، كلية التربية، جامعة ملك خالد، مجلة الإرشاد النفسي، المجلد (1)، العدد (57). DOI: https://doi.org/10.21608/cpc.2019.42904
/ اسماعيل، عمار فتحي موسي، (2017)، دور القيادة الروحية في خفض سلوكيات التنمر الوظيفي للعاملين بجامعة مدينة السادات - دراسة تطبيقية في جامعة مدينة السادات.
/ الزعبي، دلال محمد، (2014)، سلوكيات التنمر لدى العاملون في المؤسسات الأكاديمية في الأردن والعوامل المرتبطة بها - دراسة حالة كلية أربد الجامعية، جامعة البقاء التطبيقة، الأردن، مجلة الدولية للأبحاث التربوية، جامعة الإمارات العربية المتحدة، العدد (35).
/ سعال، سومية، (2018)، الفاعلية التنظيمية في ظل التوجهات الادارية الحديثة، مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية، مركز البحث في العلوم الاسلامية و الحضارة الاغواط ، الجزائر، العدد (35). DOI: https://doi.org/10.35156/1869-000-035-008
/ عبيد، سالم حميد، (2018)، التنمر في مكان العمل لدى المرشدين التربويين، الجامعة العراقية/ كلية التربية، مجلة علمية وثقافية وتربوية محكمة، السنة الخامسة، العدد (8) .
/ العتيري، منصور عمر، (2018)، التنمر المدرسي لدى بعض تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي، مجلة كلية الآداب، جامعة الزاوية، الجزء الأول، العدد (26).
/ العنزي، سعد والسعيدي، يعرب عدنان والنواري، أحمد نزار، (2009)، فاعلية المنظمة في فلسفة أبرز منظري الفكري الإداري، كلية الإدارة والاقتصاد، المجلد (15)، العدد(53). DOI: https://doi.org/10.33095/jeas.v15i53.1171
/ مغار، عبد الوهاب، (2015)، التنمر الوظيفي- مقاربة نظرية، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة المسيلة الجزائر، مجلة العلوم الانسانية، العدد (43). DOI: https://doi.org/10.34174/0079-000-043-054
/ مهدي، جوان فاضل، (2018)، أثر استراتيجية التمكين الإداري في تعزيز فاعلية المنظمة - دراسة تحليلية في الشركة العامة لتجارة الحبوب في محافظة بابل، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل، العدد (37).
/ النعيمي، صلاح عبدالقادر و عزيز، شعيب أحمد، (2018)، تأثير التنمر الوظيفي في الالتزام التنظيمي - دراسة استطلاعية لآراء عينة من العاملين في المديرية العامة لتربية بابل، مجلة تنمية الرافدين، المجلد (37)، العدد (119).
ثالثاً/ الرسائل والأطاريح:
/ الراشدي، محمود فتحي حسين، (2010)، إدارة الموارد البشرية وانعكاساتها على الفاعلية المنظمية - دراسة ميدانية في مديرية الوقف السني- نينوى، رسالة ماجستير غير منشور، الجامعة الحرة في هولندا.
/ الرسول، خمائل طالب طه مهدي، (2005)، تأثير الهيكل التنظيمي واللاتأكد البيئي في فاعلية بعض كليات جامعة بغداد والكليات الأهلية - دراسة ميدانة، رسالة ماجستير غير منشور، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد.
/ القصيمي، محمد مصطفى عبدالقادر، (2001)، الموائمة بين نجاح تصميم الأعمال والتركيب المنظمي وأثرهما في فاعلية بعض المستشفيات التمويل الذاتي العراقية ودراسة لآراء عينة من المدراء العاملين فيها، أطروحة دكتوراه منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل.
/ دمرجيان، سارين شانت، (2018)، أثر إستراتيجية علاقات العمل على سلوكيات التنمر في مكان العمل: الدور المعدل لممارسات الادارة بالتجوال ، دراسة ميدانية في فنادق الخمس نجوم في عمان، رسالة ماجستير غير منشور، جامعة شرق الأوسطـ.
/ عبد الوهاب، بن علي، (2015)، مشروع التغيير وعلاقته بتحقيق فعالية التنظيم - دراسة ميدانية في الشركة الجزائرية للزجاج، رسالة ماجستير منشور، جامعة وهران، كلية العلوم الاجتماعية، قسم علم النفس.
/ علي، بونوة، (2016)، العلاقات الإنسانية وأثرها على الرضا الوظيفي - دراسة حالة لعمال صندوق الضمان الاجتماعي- وكالة الجلفة، رسالة ماجستير منشور، جامعة محمد خيضر– بسكرة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم العلوم الاجتماعية. DOI: https://doi.org/10.37167/1677-000-002-007
المراجع الاجنبية:
/ Bartlett, J. A. (2016), Workplace Bullying: A Silent Epidemic, Library Leadership & Management, 31(1), 1- 4. DOI: https://doi.org/10.5860/llm.v31i1.7237
/ Boddy, C. & Taplin, R., (2017) :A note on workplace psychopathic bullying– Measuring its frequency and severity, Aggression and Violent Behavior. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2017.02.001
/ Daft, Richard, (2001): Organization Theory and Design, 7th ed., (Ohio South Western Cincinnati), New York.
/ Fogg , P., (2008): Academic bullying, chronicle of higher education, 55, (3).
/ Grandey, A. A., Kern, J. H., & Frone, M. R. (2007). Verbal abuse from outsiders versus insiders. Journal of occupational health psychology, 12, (63). DOI: https://doi.org/10.1037/1076-8998.12.1.63
/ Jackson, D., Hutchinson, M., Luck, L., & Wilkes, L. (2013): Mosaic of verbal abuse experienced by nurses in their everyday work. Journal of advanced nursing, 69(9). DOI: https://doi.org/10.1111/jan.12074
/ Mitchell, A, (2010): Complex PTSD: divastating health effects from work- place bullying retrieved from.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Soza Muhammad Qader, Solaf Ezzaldeen Saeed, Salah Hamasaeed Hamasaleh
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).