Factors affecting the private higher education demand in the Kurdistan Region of Iraq for 2021 'Analytical study'

Analytical study

Authors

  • Fahmy Mohamad Ali Abdullah Department of Financial and Banking, College of Administration and Economics, Salahaddin University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq
  • Shler Ali Salih Department of Financial and Banking, College of Administration and Economics, Salahaddin University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10412

Keywords:

Private High Education, Compound Growth, National Ranking of Universities

Abstract

This study aims to analyse and measure the most significant factors, which are affecting the demand for educational services in private universities and institutes in the Kurdistan Region. To investigate the objectives of the study, it is adopted the descriptive and quantitative approach depending on a questionnaire as a main tool for the study. The study population would be all families whose one of their members were admitted to private universities and institutes in the Kurdistan Region. With regard to samples, it used Stratified random sampling represented by students of private Universities and institutes and their families in the Kurdistan Region of Iraq, which amounted to (724) families in the year (2021). The findings indicated that all the factors, which were taken in the study, have a significant effect on the demand for private higher education in both universities and institutes. It can be seen that the factors related to the quality of private Universities and Institutes attained the largest mean agreement of (2.42) with a standard deviation of (0.38). Whereas, social factors ranked last, with an average of (2.17), with a standard deviation of (0.448). As for the relative significance of these factors, the study illustrated that the first factor represented by (social, quality of universities and institutes, institutional and governmental factors) explained 15.9% of the changes occurring in the "factors affecting the applying for private higher education in the Kurdistan Region." Moreover, the second factor is represented by the political and other factors, which explained 43.5% of these changes. The third factor represented by the economic factors explained 17.7% of the changes occurring in these factors. The study provides several recommendations: Firstly, concentrate on upgrading the language and curricula in universities and private institutes as well as opening new academic departments that meet labour market needs in a way that can compete with government and foreign universities and institutes. In addition, it is also essential to subject these universities and institutions to more oversight and supervision in terms of admitting a required number of students proportional to the number of professors, classrooms, and laboratories.

References

المصادر العربية

- البحيري، خلف محمد (2014): اقتصاديات التعليم، دار الفجر للنشر والتوزيع الهاهرة، طبعة الاولى.

- الحبيب، مصدق جميل (1981): التعلــيم والتنميــة االقتصــادية, منشــورات وزارة الثقافــة والاعلام, دار الرشيد للنشر, العراق.

- حميد, حملاوي و شهرة، شرايطية (2018): واقع التعليم الخاص بين الإتجاهات المادية والمقاصد التعليمية دراسة ميدانية أجريت على عينة من أفراد المجتمع الجزائري، الملتقى المغاربي الرابع تونس 2018.

- حميدان، وليد محمود وغزو،عبدالله محمد (2011): الطلب على التعليم بمراحل المختلفة: دراسة تطبيقية قياسية للحالة الأردنية (1979-2005)، مجلة سلسلة العلوم الانسانية والاجتماعية، مجلد 27، عدد 3.

- الخضير، لمى كريم والعنبكي، طه حميد حسن (2020) واقع التعليم العالي الاهلي ومستقبله في العراق، أبحاث المؤتمر العلمي الدولي الثاني–نقابة الاكاديميين العراقيين- مركز التطوير الاستراتيجي الاكاديمي وجامعة صلاح الددين-كلية التربية الاساس-اربيل للمدة 10-11 شباط.

- دليل الجودة لمؤسسات التعليم العالي العربية (2017): مجلس ضمان الجودة والاعتماد اتحاد الجامعات العربية.

- ساعد، صباح و مزوري، نورة (2018): الفرق بين التعليم العام والتعليم الخاص من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط ، مجلة العلوم الإجتماعية والإنسانية ، مجلد 7 ، عدد 14 ، جامعة محمد بوضياف ،المسيلة، الجزائر.

- السبعاوي، هناء جاسم (2018): دور المدارس الاهلية في تنمية عملية التعليمية لطلبتها مدرسة الاوائل الاهلية انموذجا (دراسة ميدانية)، مجلة دراسات موصلية، عدد 47.

- طاقة، محمد (2016): مسارات التعليم العالي الأهلي في العراق للسنوات الخمس المقبلة ( 2015-2010)، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة العدد الخامس والعشرون 2016 كلية البغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة.

- طاقة، محمد و عجلان، حسين (2005): فلسفة التعليم الجامعي الأهلي في العراق المضمون والأبعاد, المؤتمر العلمي السنوي الثاني لجامعة أهل البيت عليهم السلام.

- العبادي، هاشم فوزي والاخرون (2008): أفنان عبد علي الأسدي، إدارة التعليم الجامعي: مفهوم حديث في الفكر الإداري المعاصر، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- علي، أحمد علي (2015.): تقييم العلاقة بين مخرجات التعليم العالي وسوق العمل في أقليم كوردستان العراق: مدينة أربيل أنموذجاً للمدة 2009-2013، رسالة ماجستير جامعة صلاح الددين/ اربيل كلية الادارة والاقتصاد قسم الاقتصاد.

- غربي، صباح (2014): دور التعليم العالي في تنمية المجتمع المحلي دراسة تحليلية لاتجاهات القيادات الادارية في جامعة محمد حيضر ببسكرة، أطروحة دكتوراه، جامعـة محمـد خيضر بسكـرة كلية العلوم اإلنسانية واالجتماعية قسم العلـوم االجتمـاعية.

- ناصر، اسراء حسين (2016): الاستثمار الخاص في التعليم العالي (حالة العراق دراسية), رسالة ماجستير جامعة القادسية كلية الادارة والاقتصاد/ اقتصاد غير منشورة.

- النظامي، محسن والاخرون (2012): قياس الجودة مخرجات التعليم العالي من وجه نظر الجامعات وبض مؤسسات سوق العمل دراسة تحليلية في منطقة الفرات الاوسط، مجلة الادارة والاقتصاد، مجلة 34، عدد 9.

- نمور، نوال، (2012): كفاءة أعضاء هيئة التدريس و أثرها على جودة التعليم العالي دراسة حالة كلية العلوم الاقتصادية و علوم التسيير جامعة منتوري قسنطينة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة منتوري- قسنطينة-كلية العلوم الاقتصادية و علوم التسيير/الجزائر.

المصادر الاجنبية

- Abugamea, Gaber H (2017): Determinants of demand for higher education in palestine, the case of gaza strip 1994-2017.

- SCRIBD (2022), demand of education, https://www.scribd.com/document l49191264/08-chapter-3-demand-of-education.

- Bholane, Kishor Prakash (2014): Privatizing Higher Education: Pros and Cons, 2014, International Research Journal of Commerce, Business and Social Sciences (IRJCBSS) ISSN: 2277 – 9310.

- GÖLPEK, Filiz (2014): Socio-Economic Factors in Demand for Higher Education: Sample of Gaziantep Province, International Journal of Business and Social Science, Vol. 5 No. 1; January.

-James, Estell (1993): Why Do Different Countries Choose a Different Public-Private Mix of Educational Services, Journal of Human Resources 28(3) (Summer).

-Sarpkaya, Ruhi (2010): Factors Aff ecting Individual Education Demand at the Entrance to University: Adnan Menderes University Sample, Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri; Istanbul Vol. 10, Iss. 1, (Winter 2010).

-Tilak, jandhyala (2016): Private higher education: philanthropy to profits, Council for Social Development, 365, university-industry relations, 2016, www.lib.unipune.ac.in

Published

2022-06-30

How to Cite

Abdullah, F. M. A., & Salih, S. A. (2022). Factors affecting the private higher education demand in the Kurdistan Region of Iraq for 2021 ’Analytical study’: Analytical study. Halabja University Journal, 7(2), 82-112. https://doi.org/10.32410/huj-10412

Similar Articles

1-10 of 169

You may also start an advanced similarity search for this article.