Wound and Adjustment Results and Consequences
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10218Keywords:
Wound, Adjustment, Results, ConsequencesAbstract
It is clear that the knowledge of offending and amendment is to investigate and know about the men who deal with the religious sayings, while it’s not for looking after their personal characters; the (Aljumhoor) specialists are agreed upon those offending needs clarifications to be understood while not with amendment. And in dealing with the reciters is just a try to show the both knowledge, not evidence, while the truth is only going to be taken from one trustable source or reciter.
In (Aqraan) sayings between themselves there are strange ones, in which are not of new, but are old ones, while the former specialists have put aside matters like these, that this kind of studies needs some special conditions to follow, such as, the knowledge’s usage and cause, the truthfulness of the reciters and finally the knowledge in Arabic language and the special terminology of the knowledge. Thus led to the introduction of some great sources. Like knowing about the great reciters of the sayings, evidences, differentiations of the degree of strength and weakness of the sayings, and also books of clarification about those sayings.
Some of the former specialists say that the time of these studies have passed since the all sayings have been written down before, and the most clear of the new specialists is the same almost, unless if someone great like Sheik Al Albany comes and investigates about those times when the sayings were transformed between the specialists orally from one to the other. People must be informed about this case, but this is not the responsibility of the specialists, but is the one of the masters and the orators, while this is not to be called by offending or amending while these two have their special bases.
According to the Quranic verse number (12) in suraat Al Hoojarat (talking about others, is like eating their body flesh while they are alive). The specialists permitted to use it according to some special bases like off taking injustice, changing something bad to good, and saying good things to people and advising Muslims, but still the advice of the Prophet should not to be forgotten in which its: secrecy, companionship, coverage and circularization, so as to help the wrong doers to amend their behavior without letting the other people to know about their actions, until they get to be changed, not to go on those bad actions and being insisting on them, and most of the times the Prophet was saying “what is the case with some of you, doing so and so”.
References
- ابن منظور: لسان العرب، تحقيق (عبد الله علي الكبير ومحمد احمد حسب الله وهاشم محمد شاذلي)، د.ط، د.ت، دار المعارف، القاهرة-مصر.
- أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي: الباعث الحثيث الى اختصار علوم الحديث، تحقيق: أحمد محمد شاكر، ط2، د.ت، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان.
- أبو نصر الفارابي: الصحاح تاج اللغة، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، ط4، 1987، دار العلم للملايين، بيروت-لبنان.
- أحمد أبو الفضل بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني: النكت على كتاب ابن الصلاح،تحقيق: ربيع بن هادي المدخلي، ط1، 1984، مطابع الجامعة الإسلامية، المدينة المنورة-السعودية.
- أحمد أبو الفضل بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني: تهذيب التهذيب، ط1، 1905، مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند.
- أحمد أبو الفضل بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني: لسان الميزان، تحقيق: دائرة المعارف النظامية-الهند، ط2، 1971، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت-لبنان.
- أحمد أبو الفضل بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني: مقدمة فتح الباري شرح صحيح البخاري، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي، أخرجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب، عليه تعليقات عبد العزيز بن عبد الله بن باز، ط1، 1958، دار المعرفة، بيروت-لبنان.
- أحمد أبو الفضل بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني: نزهة النظر في توضيح نخبة الفكر في مصطلح أهل الأثر،تحقيق: عبد الله بن ضيف الله الرحيلي، ط1، 2001، مطبعة سفير، الرياض-السعودية.
- أحمد أبو بكر بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي الخطيب البغدادي: الكفاية في علم الرواية،تحقيق: أبو عبدالله السورقي وإبراهيم حمدي المدني، د.ط، د.ت، المكتبة العلمية، المدينة المنورة-السعودية.
- أحمد مختار عبد الحميد عمر: معجم اللغة العربية المعاصرة، بمساعدة فريق عمل، ط 1، 2008، عالم الكتب، القاهرة-مصر.
- السيد صديق ابو الطيب حسن القنوحي: الحطة في ذكر الصحاح الستة، ط1، 1985، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان.
- السيد محمد مرتضي الحسيني الزبيدي: تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق: حسين نصار ، ط1، 1969، مطبعة حكومة الكويت- الكويت.
- الشريف حاتم بن عارف العوني: خلاصة التأصيل في علم الجرح والتعديل، د.ط، د.ت، دار عالم الفوائد، مكة الكرمة-السعودية.
- عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي: تدريب الراوي في شرح تقريب النواوي،تحقيق: أبو قتيبة نظر محمد الفاريابي، د.ط، د.ت، دار طيبة، القاهرة-مصر.
- عبد الرحمن بن يحيى بن علي بن محمد المعلمي العتمي اليماني: التنكيل بما في تأنيب الكوثري من الأباطيل، مع تخريجات وتعليقات: محمد ناصر الدين الألباني وزهير الشاويش وعبد الرزاق حمزة، ط2، 1986، المكتب الإسلامي، بيروت-لبنان.
- عبد الرحمن زين الدين بن أحمد بن رجب بن الحسن السَلامي البغدادي ثم الدمشقي الحنبلي: ذيل طبقات الحنابلة، تحقيق: عبد الرحمن بن سليمان العثيمين، ط1، 2005، مكتبة العبيكان، الرياض-السعودية.
- عبد الرحمن زين الدين بن أحمد بن رجب بن الحسن السَلامي البغدادي ثم الدمشقي الحنبلي: شرح علل الترمذي، تحقيق: نورالدين عتر، ط1، 1979، دار الملاح، دمشق-سوريا.
- عبد الرحيم زين الدين أبو الفضل بن الحسين بن عبد الرحمن بن أبي بكر بن إبراهيم العراقي: التقييد والإيضاح شرح مقدمة ابن الصلاح، تحقيق: عبد الرحمن محمد عثمان محمد عبد المحسن الكتبي صاحب المكتبة السلفية بالمدينة المنورة، ط1، 1969، المكتبة السلفية، المدينة المنورة-السعودية.
- عبد الرحيم زين الدين أبو الفضل بن الحسين بن عبد الرحمن بن أبي بكر بن إبراهيم العراقي: شرح (التبصرة والتذكرة-ألفية العراقي)، تحقيق: عبد اللطيف الهميم وماهر ياسين فحل، ط1، 2002، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان.
- عبد العزيز أبو محمد عز الدين بن عبد السلام بن أبي القاسم بن الحسن السلمي الدمشقي الملقب بسلطان العلماء: قواعد الأحكام في مصالح الأنام، راجعه وعلق عليه: طه عبد الرؤوف سعد، ط2، 1991، مكتبة الكليات الأزهرية، القاهرة-مصر.
- عبد العزيز بن محمد بن إبراهيم العبد اللطيف: ضوابط الجرح والتعديل مع ترجمة إسرائيل بن يونس -دراسة تحليلية-، ط3، 2012، مكتبة العبيكان، الرياض-السعودية.
- عثمان أبو عمرو بن عبد الرحمن الشَّهْرُزُوْرِيُّ المعروف بابن الصلاح: علوم الحديث لابن الصلاح، ط1، 2004، دار الفكر المعاصر، بيروت-لبنان.
- عثمان بن عبد الرحمن أبوعمرو تقي الدين المعروف بابن الصلاح: معرفة أنواع علوم الحديث-مقدمة ابن الصلاح، تحقيق: نور الدين عتر، ط1، 1986، دار الفكر، دمشق-سوريا ودار الفكر المعاصر، بيروت-لبنان.
- عمر أبو حفص سراج الدين بن علي بن أحمد المعروف بابن الملقن الشافعي المصري: المقنع في علوم الحديث، تحقيق: عبد الله بن يوسف الجديع، ط1، 1992، دار فواز للنشر، الرياض-السعودية.
- محمد أبو الخير شمس الدين بن عبد الرحمن بن محمد بن أبي بكر بن عثمان بن محمد السخاوي: فتح المغيث بشرح الفية الحديث للعراقي، تحقيق: علي حسين علي، ط1، 2003، مكتبة السنة، القاهرة- مصر.
- محمد أبو الفتح تقي الدين بن علي بن وهب بن مطيع القشيري المعروف بابن دقيق العيد: الاقتراح في بيان الاصطلاح، د.ط، د.ت، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان.
- محمد أبو عبد الله بدر الدين بن عبد الله بن بهادر الزركشي الشافعي: النكت على مقدمة ابن الصلاح،تحقيق: زين العابدين بن محمد بلا فريج، ط1، 1998، دار أضواء السلف، الرياض-السعودية.
- محمد أبو عبد الله شمس الدين بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي: ميزان الاعتدال في نقد الرجال،تحقيق: علي محمد البجاوي،ط1، 1963، دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت – لبنان.
- محمد شمس الدين أبو عبد الله بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي: سير أعلام النبلاء، تحقيق: مجموعة من المحققين بإشراف شعيب الأرناؤوط، ط3، 1985، مؤسسة الرسالة، دمشق-سوريا.
- محمد شمس الدين أبو عبد الله بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي: الرواة الثقات المتكلم فيهم بما لا يوجب ردهم، تحقيق: محمد إبراهيم الموصلي، ط1، 1992، دار البشائر الإسلامية، بيروت-لبنان.
- محمد عبد الحي أبو الحسنات بن محمد عبد الحليم الأنصاري اللكنوي الهندي: الرفع والتكميل في الجرح والتعديل، تحقيق: عبد الفتاح أبو غدة، ط3، 1986، مكتبة المطبوعات الإسلامية، حلب-سوريا. DOI: https://doi.org/10.34120/jsis.v3i6.975
- محمود عبد الرحمن عبد المنعم: معجم المصطلحات والألفاظ الفقهية، د.ط، د.ت، دار الفضيلة، القاهرة-مصر.
- مسلم أبو الحسين بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري: صحيح مسلم، د.ط، د.ت، دار الجيل ودار الأفاق الجديدة، بيروت-لبنان.
- نور الدين عتر: اصول الجرح والتعديل، ط1، 2007، دار اليمامة، بيروت-لبنان.
- يحيى أبو زكريا محيي الدين بن شرف النووي: المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، ط2، 1971، دار إحياء التراث العربي، بيروت-لبنان.
- يعقوب أبو يوسف بن سفيان بن جوان الفارسي الفسوي: المعرفة والتاريخ، تحقيق: أكرم ضياء العمري، ط2، 1981، مؤسسة الرسالة، بيروت-لبنان.
- يوسف أبو عمر بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي: التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد، تحقيق: مصطفى بن أحمد العلوي ومحمد عبد الكبير البكري، ط1، 1966، وزارة عموم الأوقاف والشؤون الإسلامية، دار البيضاء-المغرب.
- يوسف أبو عمر بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي: جامع بيان العلم وفضله، تحقيق: أبي الأشبال الزهيري، ط1، 1994، دار ابن الجوزي، الرياض-السعودية.
- يوسف أبو عمر بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي: جامع بيان العلم وفضله، تحقيق: أبو عبد الرحمن فواز أحمد زمرلي، ط1، 2003، مؤسسة الريان ودار ابن حزم، بيروت-لبنان.
- شيخ صالح اللحيدان: الفتوى الشرعية الصحيحة-الضوابط والتجاوزات:
https://www.sahab.net/forums/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=130711
- شيخ صالح بن فوزان الفوزان: (درس شرح السنة للبربهاري، 13/2/2006) http://emadfarrag.com/index.php/answers-shobohat/440-2013-07-16-13-07-29
- الموقع الرسمي للشيخ ربيع بن هادي المدخلي، http://www.rabee.net/show_fatwa.aspx?id=128.
- الموقع الرسمي للشيَخ عبد الله بن باز، http://www.binbaz.org.sa/mat/19359.
[I] (ئیبنو مەنزور: لیسانول عەرەب، لا587-588).
[II] (ئەبو نەصری فارابی: صیحاح تاجول لوغە، ب1، لا358).
[III] (زوبێدی: تاجول عەروس، ب6، لا337و 338).
[IV] (عەبدولعەزیز محەممەد: زەوابتی جەرحو تەعدیل، چ3، لا23).
[V] (ئەحمەد موختار: موعجەمول لوغە، ب2، لا 1468).
[VI] (ئیبنو مەنزور: لیسانول عەرەب، بابەتی عەدەلە).
[VII] (مەحمود عەبدوررەحمان: موعجەم موستەلەحات فیقهییە، ب1، لا496).
[VIII] (شەریف حاتەم: خولاصەتول تەئصیل، لا6).
[IX] (ئەبو تەییبی قەنوحی: ئەلحیتتە فی زیكر صیحاحی ستتە، چ1، لا83).
[X] (هەمان سەرچاوەی پێشوو، لا84).
[XI] (شەمسوددینی زەهەبی: میزانول ئیعتیدال، لا1-2).
[XII] (ئیمامی موسلیم: صەحیحی موسلیم، ب1، لا21).
[XIII] (سیوتی: تەدریبورراوی، ب1، لا305).
[XIV] (سەخاوی: فەتحول موغیس، ب1، لا299).
[XV] (سەخاوی: فەتحول موغیس، ب1، لا301).
[XVI] (هەمان سەرچاوە).
[XVII] (شەرحی نەوەوی لەسەر موسلیم، لا221).
[XVIII] (خەتیبی بەغدادی: ئەلكیفایە، لا138).
[XIX] (یەعقوب ئەلفەسەوی: ئەلمەعریفە وەلتەئریخ، ب2، لا665).
[XX] (ئیبنو عەبدولبەڕ: ئەتتەمهید، ب2، لا34).
[XXI] (ئیبنو حەجەر: تەهزیبوتتەهزیب، ب7،لا237)و (سیوتی: تەدریبورراوی، ب1، لا308)و (ئیبنو حەجەر: پێشەكیی فەتحولباری، لا429).
[XXII] (خەتیبی بەغدادی: ئەلكیفایە، لا135).
[XXIII] (ئیبنو عەبدولبەڕڕ: جامیعو بەیانیل عیلمی وەفەزلیه، ب2، لا 1194).
[XXIV] (ئیبنو حەجەر: شەرحوننوخبە، ب1، لا176).
[XXV] (خەتیبی بەغدادی: ئەلكیفایە: لا92-93).
[XXVI] (ئیبنو حەجەر: شەرحول نوخبە، ب1، لا 177).
[XXVII] (شەمسوددینی زەهەبی: میزانول ئیعتیدال، 4/1).
[XXVIII] (لەكنەوی: رەفعو تەكمیل، لا 124و 126).
[XXIX] (عیززی كوڕی عەبدوسسەلام: قەواعیدول ئەحكام،1/97).
[XXX] (نورەددین عیتر: ئوصولول جەرح وەتتەعدیل، لا95).
[XXXI] (جامیع و بەیانیل عیلمی وەفەزلیه، ج 2، لا 293).
[XXXII] (سەرچاوەی پێشوو، ب 2، لا 296).
[XXXIII] (شەمسوددینی زەهەبی: میزانول ئیعتیدال، ب1، لا111).
[XXXIV] (شەمسوددینی زەهەبی: سیەر ئەعلامول نوبەلا، ب5، لا 275).
[XXXV] (هەمان سەرچاوە: ب7، لا 41).
[XXXVI] (ئیبنو حەجەر: ئەلنوكەت عەلا كیتاب ئیبنو صەلاح، ب1، لا482).
[XXXVII] (ئیبنو صەلاح: علوم ئەلحەدیس، لا33).
[XXXVIII] (زەهەبی: رواتول سیقات، لا30).
[XXXIX] (زەینوددینی سەلامی بەغدادی: زەیلو تەبەقاتیل حەنابیلە، ب1، لا 120).
[XL] (ئیبنو حەجەر: لیسانول میزان، ب1، لا16).
[XLI] (خەتیبی بەغدادی: ئەلكیفایە، لا 86 و 87).
[XLII] (سیوتی: تەدریبورراوی،لا338).
[XLIII] (عەبدوررەحمانی یەمانی: ئەتتەنكیل بیما فی تەئنیبیل كەوسەری مین ئەباتیل، ب1، لا245).
[XLIV] (ئیبنو رەجەب: شەرحول عیلەل، ب 1، لا 223-228).
[XLV] (ئیبنو دەقیقیل عید: ئەل ئیقتراح فی بەیانیل ئیصتیلاح، ب 1، لا 6).
[XLVI] (بەدروددینی زەركەشی: ئەل نوكەت، ب 1، لا 129).
[XLVII] (ئیبنول مولقین: ئەلموقنیع فی علومول حەدیس، ب1، لا50).
[XLVIII] (ئیبنو كەسیر: ئەلباعیسول حەسیس، چ2، لا21).
[XLIX] (ئیبنو حەجەر: نوزهەتوننەزەر، لا 205).
[L] (موقەددیمەی ئیبنو صەلاح، لا41).
[LI] (لەكنەوی: رەفعو تەكمیل، لا57).
[LII] (هەمان سەرچاوە، لا52-56).
[LIII] (لەكنەوی: ئەررەفعو وەتتەكمیل، لا50).
[LIV] (صالح ئەللحێدان: وتاری: فەتوا شەرعییە راستەكان، پێگەی فەرمی).
[LV] (صالح بن فەوزان ئەلفەوزان: وانەی: شەرحوسسوننەی بەربەهاری).
[LVI] (صالح بن فەوزان ئەلفەوزان: پێگەی فەرمی: فەتوای ژمارە 7739).
[LVII] (پێگەی فەرمیی شێخ (صالح بن فەوزان ئەلفەوزان).
[LVIII] (پێگەی فەرمی: شێخ رەبیع بن هادی مەدخەلی).
[LIX] (پێگەی فەرمی: شێخ عەبدوڵڵا بن باز).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Sarbast Othman Bakr, Khalid Othman Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).