پەروەردەی جووتزمانیی و ئارێشەكانی فێرکردنى زمانى دووەم لە سیستەمى پەروەردەدا

مشاكل التعليم ثنائي اللغة وتعليم اللغة الثانية في نظام التعليم

المؤلفون

  • ئاشتى احمد حسن بەڕێوەبەرایەتى پەروەردەى کەلار، وەزارەتى پەروەردە، کەلار، هەرێمى کوردستان، عێراق
  • ئومێد بەرزان برزو بەشی زمانی كوردی، كۆلێجی پەروەردە، زانكۆی گەرمیان، كەلار، هەرێمی كوردستان، عێراق

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10432

الكلمات المفتاحية:

لغة الأم، لغة ثانیة، تعليم ثنائي اللغة، مهارات، مشاکل، زمانی دایک، زمانی دووەم، پەروەردەی جووتزمانیی، لێهاتووییەکان، ئاریشەکان

الملخص

اللغة والتعليم توأمان لا ينفصلان، للغة ، كأداة مهمة في جميع مجالات الحياة ، تأثير كبير ، فهي عصب العملية التعليمية، وتلعب دورًا مهمًا في تنمية المعرفة اللغوية والمعرفة العامة للطلاب، إذا استبعدنا اللغة من العملية التعليمية، فسيصاب التعليم بالشلل، والتعليم كمجال مهم له دور كبير في بناء جميع المجالات الأخرى، إن كيفية التعامل مع اللغة والتعليم يتطلب قرارات متأنية وقرارات حكيمة وسياسات وخطط مناسبة، تعليم اللغة الثانية قبل سن 10-12 سنة له عدد من المشاكل التربوية والنفسية والاجتماعية واللغوية وغيرها، ومع ذلك، فإن تعلم وتعليم لغة أجنبية له أهمية خاصة، ومع ذلك ، يجب أن يتم توجيهها والإشراف عليها، في العمر والوقت المناسبين، واستخدامها وفقًا للخطط والسياسات اللغوية والتعليمية المناسبة، يجب ألا تفوق الأضرار الفوائد ولا يجب أن يكون لها تأثير سلبي على لغة الأم.

 

 

پوختە

زمان و پەروەردە، دوانەیەکى لێکدانەبڕاون، زمان وەک ئامرازێکى گرنگ لە کۆى کایەکانى ژیاندا کاریگەریى بەرچاوى هەیە، شادەمارى پرۆسەى پەروەردەیە، ڕۆڵى گرنگى لە گەشەى کۆزانیاریى زمانى و کۆزانیاریى گشتیى قوتابیاندا هەیە، ئەگەر زمان لە پرۆسەى پەروەردە دەربکەین، ئەوا پەروەردە توشى شەلەل دەبێت، پەروەردەش وەک بوارێکى گرنگ ڕۆڵى بەرچاوى لە بونیادنانى کۆى بوارەکانى تردا هەیە، چۆنیەتى مامەڵەکردن لەگەڵ زمان و پەروەردەدا پێویستى بە وریایى و بڕیارى ژیرانە و سیاسەت و پلانى گونجاو هەیە، پەروەردە بە زمانى دووەم پێش تەمەنى (١٠-١٢) ساڵى کۆمەڵێک گرفتى پەروەردەیى، دەروونى، کۆمەڵایەتى، زمانى،...تد هەیە، لەگەڵ ئەوەشدا فێربوون و فێرکردنى زمانى بیانى گرنگى و بایەخى تایبەتى خۆى هەیە، بەڵام دەبێت بەپێی ڕێنمای و لەژێرچاودێرى و لە تەمەن و کاتى گونجاودا بێت و بە پلان و سیاسەتى زمانى و پەروەردەیى گونجاو بەکاربخرێت، نابێت زیانەکانى لە سوودەکانى زیاتر بێت و کاریگەریى خراپ بکاتە سەر زمانى دایک.

 

 

المراجع

یه‌كه‌م/ به ‌زمانی كوردی:

ا. كتێب:

- پرۆژە دەستوورى هەرێمى کوردستان-عێراق، ٢٠٠٩.

- جامباز، تاریق (٢٠٠٥)، زمانە فەرمییەکان لە دەستورى وڵاتە فیدراڵییەکاندا، سلێمانى.

- حسین، شیلان عومەر (٢٠٢١)، زانستى زمانى کارەکیى، چاپى یەکەم، چاپخانەى پیرەمێرد.

- دەستوورى کۆمارى عێراق (٢٠٠٥).

- سورمێ، هەژار عەزیز (٢٠٠٩)، لەبارەى جاڕنامەى مافى مرۆڤەوە، هەولێر.

- ۆچ، میدڵ ویست (٢٠٠٤)، جینۆساید لە عێراقدا، پەلامارى ئەنفال بۆ سەر کورد، و/ محەمەد حمەساڵەح تۆفیق، سلێمانى.

ب. نامه ‌ئه‌كادیمییه‌كان:

- عەبدوڵڵا، هیوا مەولود (٢٠١٦)، ئەنالۆژیاى کۆدگۆڕینەوە لە زمانى کوردییدا، نامەی ماستەر، بەشى کوردى - سکوڵى زمان - زانکۆى سلێمانى.

- فەقێ‌ ئەمین، هەوار عومەر (2015)، بنەماكانی زمانی پەروەردەیی لە پرۆگرامی خوێندندا، نامەی ماستەر، بەشی كوردی ـ سكوڵی زمان ـ فاكەلێتی زانستە مرۆڤایەتییەكان - زانكۆی سلێمانی.

- كریم، ئاسۆ عبدالرحمن (2019)، ستراتیژە كۆزمانەوانییەكان لە فێربوونی زمانی دووەمدا، تێزی دكتۆرا، بەشی كوردی، كۆلێژی زمان، زانكۆی سلێمانی.

پ. گۆڤار:

- ئەمین، هاشم (٢٠١٧)، زمانى فەرمى و پێگەى زمانى کوردى لە نێو زمانەجیهانییەکاندا، مجلة جامعة التنمبة البشریة، مجلد٣،عدد٢.

- برزو، ئومێد بەرزان (2016)، پلانی زمانی و ئاسایشی زمانی نەتەوەیی، گۆڤاری زانكۆی سلێمانی، ژمارە (50)، بەشی (B).

- حسێن، شیلان عومەر (٢٠١٦)، داخورانى زمانى دایک، بنەماو پەسنکردن، گۆڤارى زانکۆى سلێمانى ،ژمارە (٥٠).

- على، بدرخان سڵێمان (2016)، ڕادەو ڕێژەى پێوەرى زیندوێیەتى زمانى کوردى، گۆڤاری ئوستاز، زانكۆی بەغداد، ژمارەی تایبەت بە چوارەمین كۆنفرانس.

- فەرەج، شاخەوان جەلال و مەحمود، ئاڤێستا کەمال (٢٠١٣)، ڕێکخستنەوە و چالاککردنەوەى فۆرمە زمانییەکان لە نێوان پرۆسەکانى بەکارهێنانى زمانى یەکەم و دوووەم، گۆڤارى زانکۆى سلێمانى، ژمارە (٤٣)، سلێمانى.

- مەحمود، ئاڤێستا کەمال (٢٠١٦)، پێکداچوونەکانى نێوان فەرهەنگى ئاوەزیى و پەنابەرێتى زمانیی (هەژموونى زمانیى نێوان زمانى کوردى و زمانى ئینگلیزى بە نموونە)، گۆڤارى زانکۆى سلێمانى، ژمارە (50)، بەشی (B).

ت. کۆنفرانس:

- مەحمود، ئاڤێستا کەمال (٢٠١٢)، خوێندن بە زمانى کوردى لە خوێندنگاکاندا پەیوەندییەکانى بە جۆراوجۆرى زمانى و ناسنامەى نەتەوایەتییەوە، کۆنفراسى زانستى ساڵانەى زمانى کوردى، هەولێر.

دووه‌م/ به‌ زمانی عه‌ره‌بی:

- الحاج، کمال یوسف (١٩٦٧)، فی فلسفة اللغة، دار النهار للنشر، بيروت، لبنان.

- الحارثی، إبراهیم بن أحمد مسلم (٢٠١١)، تأثير التعليم ثنائي اللغة على اللغة الأم (أثر التعليم باللغة الأجنبية على التعليم باللغة العربية، نموذجا).

١٩- المعتوق، احمد محمد (1996)، الحصلية اللغوية- اهميتها- مصادرها- وسايل تنميتها، علم المعريفة، عدد 212، الكويت.

٢٠- براون، هـ. دوجلاس (١٩٩٤)، ترجمة/ عبدە الرجحى و علي احمد شعبان، اسس تعلم اللغة و تعليمها، دارالنهضة العربية، بيروت.

٢١- بن محمد، نورالدین دریم (٢٠١٥)، اثر التداخل اللوغوى فى العملیة التعلیمیة، جامعة حسبیە بن بو على الشلف- مخبر تعلیمیة اللغات وتحلیل الخاطاب، مجلة جسور المعریفة، الجزائر.

٢٢- محمود، ابراهیم کاید (٢٠٠٢)،العربية افصحى بين الإزدواجية اللغوية والثنائية اللغوية، مجلة العلمية لجامعة الملك فيصل - العلوم الإنسانية والإدارية، المجلد الثالث- العدد الأول.

سێیه‌م/ به ‌زمانی فارسی:

٣- کلانترى، رضا و خدیوى، اسدالە و فتحى، اسکندر اذر و بهنام، بيوك (١٣٩٠)، برسى روش های مناسب أموزش دوزبانە، فصلنامە نواورى هاى اموزشى، شمارە ٣٩، سال دهم.

چواره‌م/ به‌ زمانی ئینگلیزی:

- Baker, C. (2001), Foundations of Bilingual Education and Bilingualism, British Library Cataloguing in Publication Data, ISBN1-85359-524-1 (hbk).

- Ball, J. Enhancing learning of children from diverse language backgrounds: Mother tongue-based bilingual or multilingual education in early childhood and early primary school years, University of Victoria, for UNESCO.

- Wong fillmor, L. (1991), when losing a second-language means losing the first. Early Childhood Research Quarterly 6.

پێنجەم/ ئینتەرنێت:

- https://www.visualcapitalist.com/100-most-spoken-languages

منشور

2022-12-30

كيفية الاقتباس

حسن ئ. . ا., & برزو ئ. ب. (2022). پەروەردەی جووتزمانیی و ئارێشەكانی فێرکردنى زمانى دووەم لە سیستەمى پەروەردەدا: مشاكل التعليم ثنائي اللغة وتعليم اللغة الثانية في نظام التعليم. مجلة جامعة حلبجة:: گۆڤاری زانکۆی هەڵەبجە, 7(4), 52-72. https://doi.org/10.32410/huj-10432

المؤلفات المشابهة

1-10 من 195

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.