سینه‌مای سێیه‌م و قه‌یرانی و شوناس هه‌وڵه‌كانی فیلمسازی كورد بۆ بونیادنانی پێگه‌یه‌ك له‌ زه‌ینی ئه‌وی دیکەدا

المؤلفون

  • دڵشاد مستەفا رحیم بەشی سینەما، کۆلێژی هونەرە جوانەکان، زانکۆی سلێمانی، سلێمانی، هەرێمی کوردستان، عێراق

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10312

الكلمات المفتاحية:

جیهانی سێیەم، شوناس، ترانسناشنال سینەما، سینەمای سێیەم

الملخص

ظهرت في عالم السينما مصطلحات عديدة لتعريف موجة او اسلوب سينمائي خاص. واصبحت تلك المصطلحات بمثابة هوية للتعرف على تلك الانماط و تاطيرهن. من بين تلك المفاهيم نجد هناك موجة سينمائية مغايرة لم يتمكن النقد السينمائي من تحديدها و ظلت تبحث عن هويتها المندثرةعبر تجارب شعوب مختلفة و طالما عرفت بالسينما الثالثة نسبة الى العالم الثالث.

ان اصل التسمية اخذت من التصنيفات السياسية و الاقتصادية التي قسمت العوالم حسب انتمائاتها , لتأتي بعد ذلك مجموعة من المخرجين بهويات مختلفة تعمل بانماط مختلفة لتقوية ذلك المفهوم و دعم ڕكائزه لتصبح بعد ذلك موجة معروفة يتعامل معا النقد و التنظير السينمائي بشكل اوسع. یتعامل هذه‌ الموجة مع السینما كوجود كونی و یعتبرونها كونية من حيث أنها تتحول إلى آلية للتواصل في أعمق معانيه، إذ أنها تتوجه للإنسان بتنوع انتمائه الفكري و الحضاري و العرقي.

تبقى السينما الثالثة في بحث دائم عن هوية ثابتة ولكن مع ظهور اي شكل سينمائي جديد ينتمي الى تللك الدول التى تتجمع تحت طائلة العالم الثالث تحبط محاولات تثبيت اطار دائمي أو الظهور بهوية ثابتة. لان الكونية التی یدعوا الیها بعض مخرجی العالم الثالث كمنفذ للدخول الی العوالم الاخری لا تتحقق إلا من فائض الوعي بالهوية القومية، حين يستوعب المخرج تراثه الحضاري وقضاياه الآنية و یحولها الی قضایا انسانیة‌ مشتركة.

تحاول هذه الدراسة الدخول الى مساحات جديدة لمعرفة خصوصيات هذا النهج السينمائي و ايجاد مقاربات جديدة للحيلولة دون الوقوع في متاهات تضيع ما بناه السينمائييون بجهودهم الابداعية.

و يبحث ايظا في محاولات السينمائيين الكرد في بناء صرح اخر و مغاير بعيدا عن المألوف ويقدم حلول وبدائل اخرى مثل سينما المتعددة الجنسيات لعبور الحدود المرسومه‌ من قبل الدول ولتخطي العقبات التي ممكن ان تسد الطریق امام عمل فني ما وذلك بالاستفادة من بحوث و دراسات حديثة قدمت في هذا المجال من قبل باحثين واكاديميين غربيين. لمعالجة هذه الإشكالية لا بد من تفكيك بنية السينما كادات للتواصل و كوسیط مرئی لدیه‌ قدرة التوغل فی مساحات عدیدة لایتمكن منها الفنون الاخری من حیث القدره‌ التقنیة و الوصول الی المتلقي باقل مجهود. ان عملیه‌ التفكیك و البناء تتطلب ایجاد منافذ دقیقه‌ للوصل الی ما یبتغیه‌ الباحث بالأدوات المفهومية المتاحة أو الحبائك النظرية المبلورة. و بهذا يقوم بشكل دائم ومتواصل ومستمر على خلخلة المعرف لخلق معرفة جديدة للخروج بنا من حالة التيه والتنازع المعرفي لاننا في كلّ مرّة نجد أنفسنا أمام ظاهرة مثيرة، تنتابنا أو تستفزّنا، تقلقنا أو تدهشنا، فإنّ ڕدّ الفعل هو في الغالب محاولة فهم ما يحدث بالبحث عن المعطیات و ما یومئ الیه‌ فی نهایة‌ الامر.

ان مشكله‌ الهویة یمكن تجاوزها بالدخول الی عالم الآخرالذی یمثل المركز، وذللك بانتهاج ما یحاول العمل من اجله‌ مجموعة من الباحثین و السینمائیین من ارجاء المعمورة. وبذلك یحث الباحث و من خلال مفاهیم و قیم اكادیمیه‌ محكمة،‌ السینمائیین الی نهج جدید تحررهم من التزامات عرقیة‌ و تدفعهم الی مساحات اوسع تمثل الانسانیهة جمعاء دون فقدان هویاتهم الثقافیة.


پوختە

له‌ نێو دنیای سینه‌مادا ژماره‌یه‌ك تێرم و زاراوه‌ی جۆراوجۆر بۆ ته‌وژم یان ستایڵێكی سینه‌مایی تایبه‌ت و جیاواز درووست بووه‌. ئه‌م تێرمانه‌‌‌، تاڕاده‌یه‌ك بوونه‌ته‌ شوناس بۆ ناسینه‌وه‌ی ئه‌و فۆرمی كاركردنه‌ و له‌ چوارچێوه‌یه‌كی تایبه‌تدا جێگیری كردووه‌ و لانیكه‌م به‌ دنیای ناساندووه. له‌نێو ئه‌و چه‌مكانه‌دا كه‌ تاڕاده‌یه‌كی زۆر ده‌كرێت وه‌ك ته‌وژمێكی چوارچێوه‌نه‌كراو ته‌ماشای بكه‌ین كه‌ به‌رده‌وام به‌ شوێن شوناسدا وێڵه‌ زاراوه‌ی (سینه‌مای سێیه‌م)ـه. ئه‌و زاراوه‌یه‌ له‌ بنه‌ڕه‌تدا له‌ چه‌مكێكی سیاسییه‌وه‌ سه‌رچاوه‌ی گرتووه‌، دواجار كه‌ ژماره‌یه‌ك ده‌رهێنه‌ر به‌ شوناسی نه‌ته‌وه‌یی و ئیتنیكی جیاوازه‌وه‌ دێن و پایه‌كانی به‌هێزتر ده‌كه‌ن ئیدی ده‌بێته‌ تێرمێكی ناسراو و دنیای ڕه‌خنه‌ی سینه‌مایی و تیۆرسنانی ئه‌و نێوه‌نده‌ش هه‌ر به‌و ناوه‌وه‌ مامه‌ڵه‌ی له‌گه‌ڵ ده‌كه‌ن. ئه‌و ته‌وژمه‌ هه‌میشه‌ به ‌شوێن شوناسێكی دیاریكراوه‌وه‌یه‌ و ده‌یه‌وێت بۆ خۆی جێگیر بكات، به‌ڵام سه‌رهه‌ڵدانی هه‌ر فۆرمێكی سینه‌مایی جیاواز یان هه‌ر سینه‌مایه‌كی نه‌ته‌وه‌یی كه‌ خۆی بخزێنێته‌ ژێر چه‌تری ئه‌وه‌وه‌ جارێكی تر دیاریكردنی شوناسی ئه‌و ئاڵۆز و گرفتاوی ده‌كات. 

ئه‌م توێژینه‌وه‌یه‌ به‌ لایه‌ك هه‌وڵێكه‌ بۆ ڕاڤه‌كردنی ئه‌و ته‌وژمه‌‌ و گه‌ڕان به‌ شوێن دۆخێكدا كه‌ بتوانێت له‌ مۆله‌قیی بیباته‌ ده‌ره‌وه‌ و چوارچێوه‌یه‌كی جێگیری بۆ ده‌ستنیشان بكات. هاوكات له‌و هه‌نگاوه‌ ده‌دوێت كه‌ كورد ده‌ینێت بۆ وێناكردنی فۆرمێك له‌ سینه‌ما به‌رهه‌می بهێنێت كه‌ ده‌شێت له دەرەنجامدا بواری ئه‌وه‌ی بداتێ سه‌رپشك بێت له‌ هه‌ڵبژاردنی تێرمێكی نوێ بۆ گوزارشتكردن له‌ خودی خۆی یان گه‌ر بیه‌وێت به‌ هه‌مان ئه‌و دنیابینیه‌وه‌ بمێنێته‌وه‌ كه‌ واده‌زانێ بۆ ئه‌و گونجاوتره‌ هه‌نگاوه‌كانی له‌ بونیادنانی سینه‌مایه‌كی تایبه‌ت و نه‌ته‌وه‌ییدا بچێته‌ ژێر چه‌تری سینه‌مای سێیه‌م. 

به‌ سوود وه‌رگرتن له‌ تێرمه‌ نوێیه‌كانی دابه‌شبوونی دنیاو دواتر گه‌یشتن به‌ ئاكامی په‌یدابوونی پێكهاته‌ ترانسناشناڵه‌كان ئه‌م توێژینه‌وه‌یه‌ هه‌ندێك چاره‌سه‌ری جیاوازتر ده‌خاته‌ به‌رده‌م سینه‌ماکاری كورد تا له‌ ئاوێنه‌یه‌كی تردا، درووستتر له‌ پانتاییه‌كی تردا به‌ شوێن شوناسی خۆیدا وێڵ بێت. ئەو شوناسەی لە نێو دنیای هونەردا و بە تایبەتیش سینەما لە سەرەتای گەڕاندایە و هێشتا هەوڵێکی وا نەدراوە بۆ ناسینی یان گەڕانێکی مەبەستگەرای جددیی و پاڵپشت بە هزرێکی ئەکادیمی درووست نەهاتۆتە کایەوە.

 

المراجع

- Gabriel, Teshome (1986): “Third Cinema as Guardian of Popular Memory Towards a Third Aesthetics”. Available at: http://teshomegabriel.net/third- cinema-as-guardian-of-popular- memory.

-Guneratne, R. Anthony (2003): “Rethinking Third Cinema” eds. Guneratne R. Anthony & Dissanayake, Wimal. Routledge, New York, London.

- Higbee, W. and Lim, S. H. (2010), ‘Concepts of transnational cinema: towards a critical transnationalism in film studies’, Transnational Cinemas 1: 1, pp. 7 –21, doi: 10.1386/trac.1.1.7/1.

- Monaco,J.( 2000), How to Read a Film: The Art, Technology, Language. History and Theory of Film and Media, 3rd edn (Oxford: Oxford University

Press.

- Newman ,K (2010). Notes on transnational film theory decentered subjectivity,

decentered capitalism. In In Natasˇa Dˇurovicˇová & Kathleen Newman Editors :

World Cinema Transnational Perspective. Routledge, New York, London.

- Naficy, Hamid (2001) An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton University Press, USA.

- Wayne, Michael (2002): “The Critical Practice and Dialectics of Third Cinema”. In The Third Text Reader: On Art, Culture, and Theory, pp. 211-227. Published by: Continuum, New York.

-William, B. (2009) Lost in Translation, in Ruby Cheung & D. H. Fleming Editors: Cinemas, Identities and Beyond, Cambridge Scholars Publishing.

سه‌رچاوه‌كان به‌ زمانی عه‌ره‌بی

-الجابري، محمد عابد.( ١٩٩٧) العولمة والهوية الثقافية.. عشر أطروحات، في مجموعة مؤلفين، ندوة العرب و العولمة، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت.

_ حنفي، د. حسن & العظم، د. جلال ( ٢٠٠٠). ما العولمة، دار الفكر، دمشق.

- نعمه‌، ادیب. سمير أمين: مركز وأطراف وسقوط في الهامش. جريدة‌ المدن الإلكترونية .عدد يوم الثلاثاء 14/08/2018.

منشور

2020-06-30

إصدار

القسم

Articles

كيفية الاقتباس

رحیم د. م. (2020). سینه‌مای سێیه‌م و قه‌یرانی و شوناس هه‌وڵه‌كانی فیلمسازی كورد بۆ بونیادنانی پێگه‌یه‌ك له‌ زه‌ینی ئه‌وی دیکەدا . مجلة جامعة حلبجة:: گۆڤاری زانکۆی هەڵەبجە, 5(2), 351-364. https://doi.org/10.32410/huj-10312

المؤلفات المشابهة

1-10 من 41

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.