The role of public relations in motivating in the company's employees ,Double-A company as a case study

Authors

  • Sazgar Hamamin Kareem Media Department, School of Humanities, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10311

Keywords:

Public relation, Motivation, Company, Employee Activities

Abstract

With the development of human civilizations, relations have being developed a century after another, and public relations placed their distinctive position, and they grew according to the growth of civilization until today that have taken a "Independent administrative framework", which is defined as art and philosophy in the shadows of its rules and norms were made it, especially in productive enterprises, for the purpose of increasing the quantity and quality of production, and how to market it and present it to consumers.

This research about one of the major productive enterprises in the field of paper production named(double) company, which has representation in Kurdistan and Iraq and specialized in paper production, this study to identify the role of the public relation department in increasing production by motivating employees.

This research is the qualitative description type. In the first chapter, the methodology was shown, as a presentation of the research problem, and its importance, the insistence for such a research, and the definition of the most important keywords.

In the second chapter, were discussed the scope and the extract some reviewed of the previous studies related to this research.

In the third chapter, showed the aspect of the procedures and practical part and methods, which will extract the sample from it, which was 62% of the total number of employees in the company. As for the fourth chapter, it is devoted to analyzing the results and discussing them. As for the fifth and last chapters, the research concluded with a report of conclusions, recommendations and suggestions for later studies in this field.

 

References

يەكەم: سەرچاوە عەرەبييەكان:

ابراهیم ، حبیب مال الله، دور الاعلانات التلفزینة في تشجيع السلوک الشرائي للمستهلک (دراسە مسحيە لعينە من جمهور محافظة اربيل).مجلة العلوم الحديثة والتراثية.ع١(٢):٢٦-٥١،(٢٠١٤)

ابو زيد، صالح خليل، العلاقات العامة والاتصال الانساني .دار الشروق للنشر والتوزيع .عمان الاردن،(١٩٩٨).

ڕوستن ،کلير، العلاقات العامة الناجحة .ترجمة مرکز التعريب والترجمة ، الدار العربية للعلوم . بيروت،(١٩٩٨).

برمو، وائل صادق، دور العلاقات العامة في تحفيز الطاقات الکامنة لدى العاملين في المٶسسات "بعض المصانع والمستشفيات في منطقة التل" نموذجاً .بحث مقدم لنيل درجة الدبلوم في العلاقات العامة / کلية الادارة / الجامعة الاردنية، (٢٠٠٩ ).

البهي السيد ، محمود، مناهج البحث العلمي في العلوم الانسانية.ط3 دار العلم للطباعة والنشر . القاهرة،(٢٠٠٥ ).

بوخناف، هشام، وظيفة العلاقات العامة وڕنعکاساتها على اداء المٶسسة العمومية. مجلة العلاقات العامة. المملکة العربية السعودية ع١س٣. ص ٥٩-٩٢،(٢٠١١).

الجبوري ، عبد الکريم راضي،العلاقات العامة فن وابداع تطوير المٶسسة ونجاح الادارة .دار البحار للنشر. بيروت، (٢٠٠١).

الجار الله ،ماجد بن عبد الله، جهود ادارة العلاقات العامة في مواجهة الازمات .دراسة ميدانية على عينة من شرکات القطاع الخاص في المملکة العربية السعودية.مجلة العلاقات العامة والاعلان، ع١ ص٦٩-٩١،(٢٠١١).

جفال سامية و بو زيد ، سليمة، العلاقات العامة في المنظمة بين المفهوم والوظيفة. مجلة العلاقات العامة ، العدد٥ ، ص ١-١٩،(٢٠٠٨).

الجوهر، محمد ناجي، دور العلاقات العامة في التنمية . دار الشٶون الثقافية . بغداد،(١٩٨٦).

حجاب ،محمد منير ووهبي سحر محمد،المداخل الاساسية للعلاقات العامة ، دار الفجر للنشر. القاهرة، (٢٠٠٣).

حجاب سعيد صالح واخرون، دور العلاقات العامة في العمل السياسي العربي . دار الکتاب للطباعة والنشر ، بيروت، (١٩٩٥).

خضر ،جميل احمد، العلاقات العامة ، دار المسيرة .عمان،(١٩٩٨).

خير الدين ، حسن محمد، اصول العلاقات العامة من الناحيتين النظرية والتطبيقية.مکتبة عين شمس . القاهرة، (١٩٧٨).

درويش ،عبد الکريم وتکلا ،ليلى، اصول الادارة العامة . مکتبة الانجلو ، القاهرة، (١٩٧٧).

رشوان ، حسين عبد الحميد احمد، العلاقات العامة والاعلام من منظور علم الاجتماع. المکتب الجامعي الحديث ، الاسکندرية، ( ١٩٨٧).

الزند ، وليد خضر ، علم النفس التربوي زمنشورات الدار الجامعي للطباعة والنشر ، دبي،(٢٠١٦).

الزند ، وليد خضر ، العولمة والتطور الاجتماعي في التعليم العالي . وقائع المٶتمر العالمي لتطوير المناهج الجامعية. جامعة ام درمان ، الخرطوم.السودان،(٢٠١٤).

سلمان محمد علي و احمد عبد الغفور الشيخلي، العلاقات العامة في العراق وزارة التخطيط، بغداد، (١٩٨١).

الطراونة ،احمد، العلاقات العامة "صناعة القرن.الکتاب الجامعي للطباعة والنشر .ڕربد الاردن (٢٠١٠).

العبد الکريم، صفية بنت ابراهيم، جهود العلاقات العامةفي بناء وتحسين الصورة الذهنية للشرکات السعودية المساهمة. مجلة العلاقات العامة والاعلان .ع١ ١٤٣٢ ه ص٩٢-١٢١،(٢٠١١).

عودة احمد و القاضي منصور، الاحصاء الوصفي والاستدلالي . مکتبة الفلاح ، عمان، (٢٠٠٢).

غريب عبد السميع غريب، الاتصال والعلاقات العامة في المجتمع المعاصر. مٶسسة شباب الجامعة. القاهرة،(٢٠٠٤).

قحف عبد السلام، هندسة الاعلان . دار الجامعة الجديدة للنشر ، الاسکندرية، (٢٠٠٥).

لقصير، رزيقة،دور العلاقات العامة في تحسين صورة المٶسسة الاقتصادية (دراسة ميدانية بمٶسسة الاملاح في القسطينية). رسالة ماجستير غير منشورة / قسم الاعلام والاتصال ،کلية العلوم الانسانية والعلوم الاجتماعية .جامعة منتوري –قسطينية. الجمهورية الجزائرية (٢٠٠٧).

المشهداني ، محمد جياد زين، العلاقات العامة في المٶسسات السياحية. دار امجد للنشر والتوزيع .عمان ، (٢٠١٧).

المنجد الابجدي، بيروت دار المشرق – الطبعة الخامسة،(١٩٨٧).

ناصر، محمد جودت، الدعاية والاعلان والعلاقات العامة. دار مجدلاوي للنشر .عمان،(١٩٩٨).

هريسمان ،شوملي – ترجمة فريد انطوان ، العلاقات العامة، مکتبة الفکر الجامعي ، بيروت، (١٩٧٠ ).

دووەم: سەرچاوە ئينگليزييەكان

-Aronson, E Wilson , T & Akert, M Robin .(2005)Social Psychology, 4th ed .International Edition ,Person Education ,USA.

-Kaufman ,R&Platt, w (2007 ).(Practical Evaluation for Education ).Corwin Press .sage Publication Ca USA.

-McMillan James & Schumacher Sally (2001). Research In education.5th ed Addison Wesley Longman. Inc New York.

-Ross M Steven (1994 ).Educational Psychology Theory & Practice . 4th, ed .Allyn & Becon USA.

−Van- Dullin K L, (2007). Methods of Scientific Research .5thed , McMillan & Willy , NY

https://www.prsa.org/about/all-about-pr#:~:text=A%20more%20modern%20definition%20of,between%20organizations%20and%20their%20publics.%E2%80%9D

Published

2020-06-30

How to Cite

Kareem, . S. H. . (2020). The role of public relations in motivating in the company’s employees ,Double-A company as a case study. Halabja University Journal, 5(2), 331–350. https://doi.org/10.32410/huj-10311

Issue

Section

Articles