The role of television dialogue programs in Making political decisions The research for a model of political choice in the Kurdistan region between a periods of time 1/1/2018-21/12/2019

Authors

  • Ashna Abdulla Qadir Media Department, College of Human Sciences, University of Sulaimani, Sulaimani City, Kurdistan Region, Iraq
  • Akram Faraedon Hamaamen HamaamenMedia Department , College of Arts , Salahaddin University, Erbil City, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10357

Abstract

The research topic revolves around (the role of television dialogue programs in shaping political decision-making in the Kurdistan region for some time1/1/2018-21/12/2019
The importance of research comes with the remarkable changes in the past ten years, during the political conditions of the region and the increase in parties to the conflict in the political field, in addition to the crisis and the political and economic instability of the region. TV channels and TV talk shows have become important arenas for development, dialogue and sitting face to face. For destinations and currents, each other and with the masses. From this aspect, the research is considered as one of the new research papers prepared and written in the mother tongue and linked to television dialogue programs and political decision making.
The media, and the great developments in it, participate in a large and clear way in the social and political life of societies, and it has a prominent influence in the formation and making of public opinion and political decision.
If the conflicts in the past were resolved through a military solution and direct exposure, but today's struggles are being fought within the media and through various media, and the aim of the research is to know the role of television dialogue programs in making political decisions
Therefore, within the framework of the descriptive research based on the standard approach and by the method of public opinion, the researcher applied the methodological lines, and in the theoretical message also depends on the methodology based on the mass media of the masses, which is one of the well-known theories in the field of media, especially in the manufacture of influence or role on the masses as one of the elements Communication process.
The researcher took the public opinion community and the targeted non-randomness model for (230) (six bezir) in the governorates of Erbil, Sulaymaniyah, Dohuk and Halabja for opinion polls, and to activate the public opinion path, the researcher used the referendum analysis form to reach the goal of the research.

References

یه‌كه‌م: سه‌رچاوه‌ كوردییه‌كان:-

-عەبدوڵڵا، ئەمیر ناميق، ڕادیۆ و تەلەفیزیۆنی گەلی کوردستان، مەکتەبی بیر و هۆشیاری (ی. ن. ک)، باشووری کوردستان، ٢٠٠٥.

-بشیریە، د. حسین، زانستی سیاسی، وەرگێڕانی باباعەلی مێهرپەروەر، چاپخانە ڕۆژهەڵات-هەولێر، ٢٠٠٩.

دووه‌م: سه‌رچاوه عه‌ره‌بیه‌كان:-

-كبارة، أسامة ظافر، برامج التلفزيون والتنشئة التربوية والاجتماعية للأطفال، دار النهضة العربية، بەیروت، لبنان، 2003.

-مكاوي و السيد، د. حسن عماد و ليلي حسين ، الإتصال ونظرياته المعاصرة، الدار المصرية اللبنانية، 2001.

-راغب، د. نبیل، اساسيات العمل الصحفي، دارنوربا للطباعة، القاهرة، ١٩٩٩.

-سامیە، رزیق، البرامج الاجتماعیة في الفضائیات الجزائریة، ٢٠١٦.

-صالح، زهرة، صناعة القرار السیاسي، معهد البحرین للتنمیة السیاسیة، سلسلة کتیبات البرلمانیة، ٢٠١٦.

-امیرە واخرون قاسمی، المهارات الاتصالیة لمقدمي البرامج التلفزیونیة و تاثیرها علی فاعلیة الرسالة الاعلامیة، کلیة العلوم الانسانیة والاجتماعیة، قسم الاعلام والاتصال وعلم المکتبات، جامعة ٨ی مای ١٩٤٥، ٢٠١٥-٢٠١٦.

-غباشی، محمد جمعە، (کیف تعد برنامج تلفزیونی)، دار الفاروق للاستثمارات الثقافیە الجیزە، مصر، ٢٠٠٨.

-الذبیدی، منذر صالح جاسم، دور وسائل الاعلام في صنع القرار السیاسی، دار الحامد للنشر و التوزیع، عمان، ٢٠١٣.

سێیه‌م: سه‌رچاوه فارسییه‌كان:

مفاخر، زهرا، مفاهیم و اصطلاحات برنامەسازی سیما، معاونت تحقیقات و برنامەریزی دفتر تشکیلات و سیستم ها، ١٣٨٤.

الوانی، سید مهدی، تصمیم¬گیری و تعیین خط¬مشی دولتی، انتشارات سمت، ایران - تهران، ١٣٩٦.

سلیمانیان، محمد حسین، "تعیین سە رکن اصلی مجری، موضوع و میهمان در برنامەهای گفتگو محور سیاسی شبکە اول سیما در رضایت بیشتر مخاطب"، پایان¬نامەی کارشناسی ارشد، دانشکدە صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ١٣٩٤.

پوریان، محمد تقی، "نقد نظریە انتخاب عقلانی در تصمیم¬گیری سیاست¬های راهبردی"، فصلنامەی پژوهش¬های راهبردی سیاست، سال ششم، شمارەی ٢٣، ١٣٩٦

پاسدار، محمد رضا، تهیەکنندگی برای تلویزیون با نگاە سیستمی، انتشارات دانشکدە صدا و سیما، تهران - ایران، ١٣٨٩.

تسلیمی، محمد سعید، تحلیل فرایندی خط¬مشی¬گذاری و تصیمیم¬گیری، انتشارات سمت، ایران - تهران، ١٣٩٦.

چواره‌م: سه‌رچاوه‌ ئینگلیزییه‌كان:

-David Morley, Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure, Routledge, London - UK, 2005.

-Martin Leister & Others, New Media: A Critical Introduction, Routledge, London - UK, 2009

-Roger Silverstone,Television and Everyday Life, Routledge, London - UK, 2003.

پێنجه‌م: گۆڤار و رۆژنامه‌كان:

-زايد، حيدر فالح، (دور البرامج الحوارية في القنوات الفضائية العراقية وأثرها في التنمية الوعي السياسي للمواطن)، مجلة الدراسات الإعلامية- ژمارە چوار –ئاب ٢٠١٨، ناوەندى دیموکراسى عەرەبى –بەرلین- ئەڵمانیا.

- حسنو وخليل، م. راضي رشيد م. م. إيثار طارق، (البرامج الحوارية و دورها في تشكيل اتجاهات الرأي العام من وجهة نظر طلبة الاعلام)، مجلة كلية التربية الاساسية، ژمارە (٧٣) ساڵى ٢٠١٢.

شه‌شه‌م: نامه‌ی ماسته‌ر و دكتۆرا:

- زیتونی و زیتونی، ابراهیم، صابر، دوافع تعرض الطلبة المسیلة للبرامج الحواریة فی قناە الشروقtv، مذکرە مکملة لنیل شهادە الماستر فی علوم الاعلام والاتصال، جامعة محمد بوضیاف المسیلە، کلیە العلوم الانسانیە والاجتماعیة، قسم علوم الاعلام والاتصال .

- دنقلا، اریج الجیلي ادریس، تصمیم الدیکور التلفزیوني وأثرە في جذب المشاهد بقناة الشروق، رسالة مقدمة لنیل درجة الماجستیر، جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا، کلیة دراسات العلیا، ٢٠١٨.

- یوسف، ریهام سامی حسین، (دور البرامج الحوارية في القنوات حكومية وخاصة)، رسالة ماجستر- غير منشورة، جامعة القاهرة، كلية الاعلام، ٢٠٠٨.

- خیرە، عبدالنبي صوریة، عتو، دور قناة الشروق العامة في معالجة القضایا الاجتماعیة في الجزائر، مذکرة تخرج لنیل شهادە م د في علوم الاعلام و الاتصال، جامعة عبدالحمید ابن بادیس، ٢٠١٧-٢٠١٨.

چاوپێكه‌وتن:

- گروە رسانە، "خلاقیت در برنامەهای گفتگومحور"، ١٣٩٦، http://www. iribnews. ir/007lyxڕێکەوتی چاوپێکەوتن: 2019. 3.

Published

2020-12-30

How to Cite

Abdulla Qadir, A. ., & Faraedon Hamaamen, A. . (2020). The role of television dialogue programs in Making political decisions The research for a model of political choice in the Kurdistan region between a periods of time 1/1/2018-21/12/2019. Halabja University Journal, 5(4), 340–366. https://doi.org/10.32410/huj-10357