شیعرییەتی کات لە ڕۆمانی (نیشتمانی سارا)ی (میران ئەبراهام)دا

شعرية الزمن في رواية (نیشتمانی سارا) لـ (ميران أبراهام)

المؤلفون

  • ڕێکار عەلی حەسەن بەشی کوردی، کۆلێژی زمان، زانکۆی سەڵاحەدین-هەولێر، هەرێمی کوردستان، عێراق
  • موحسین ئەحمەد عومەر بەشی کوردی، کۆلێژی زمان، زانکۆی سەڵاحەدین-هەولێر، هەرێمی کوردستان، عێراق

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10531

الكلمات المفتاحية:

شیعرییەتی کات، ڕیتمەکانی کاتی گێڕانەوە ، ڕێچکەکانی کاتی گێڕانەوە، نیشتمانی سارا، میران ئەبراهام، شعرية الزمن، ميران أبراهام،، وصف زمن السردي، تقنية زمن السردي

الملخص

عنوان الدراسة هو شعرية الزمن في رواية (نیشتمانی سارا) لـ (ميران أبراهام)، وهو جزء أساس للرواية، ومتعلق بتقنية السرد، بحيث لاوجود لأي سرد بدون وجود الزمن، إضافة لكون تقنية الزمن لها أهمية وتأثير لانتاج الشعرية الروائية، بحيث قمنا في هذه الدراسة ببيان أهمية الزمن واعتباره تقنية أساسية للرواية والشعرية الزمنية، وكذلك بيان العلاقة بين الشعرية بقواعدها وأساسياتها أثناء سردها، ودورها في تأسيس زمن السرد. واستنتجنا من الدراسة أن الروائي أعطى أهمية خاصة للجمالية والشعرية الزمنية في الروايات،  وأفاد الروائي من تقنيات عديدة منها: (تسريع وتبطيء السرد، الاسترجاع والاستباق) لانتاج شعرية الزمن في الرواية.

 

پوختە

شیعرییەتی کات لە ڕۆمانی (نیشتمانی سارا)ی (میران ئەبراهام)دا ناونیشانی ئەم توێژینەوەیە، کات توخمێکی سەرەکی ڕۆمانە و پەیوەستە بە تەکنیکی گێڕانەوە، هیچ گێڕانەوەیەک بە بێ بوونی کات ئەنجام نادرێت، جگە لەوەی توخمی کات کاریگەری لە بەرهەمهێنانی شیعرییەتی ڕۆماندا هەیە، لەم توێژینەوەیەدا چەمکی کات وەک توخمێکی گرنگی ڕۆمان و شیعرییەتی کات لە ڕۆمانەکەدا خراوەتەڕوو، هەروەها پەیوەندی نێوان شیعرییەتی کات بە ڕیتم و ڕێچکەکانی کاتی گێڕانەوە، پاشان ڕۆڵی لە پێکهێنانی بنیاتی کاتی گێڕانەوە نیشاندراوە، ڕۆماننوس گرنگییەکی تایبەتی بە لایەنی ئیستاتیکا و دروستکردنی شیعرییەتی کات لە ڕۆمانەکەدا داوە، سودی لە تەکنیکە جیاوازەکانی وەک: (خێرایی کردن و خاوکردنەوەی کاتی گێرانەوە و ڕێچکەی دواخراو و پێشخراو) بۆ بەرهەمهێنانی  شیعرییەتی کات لە ڕۆمانەکەدا وەرگرتووە.

المراجع

سەرچاوە کوردییەکان:

١. ئەرستۆ، (ئەرستۆ) هونەری شیعر، چاپی دووەم، وەرگێڕانی عەزیز گەردی، سلێمانی، چاپخانەی گەنج.

٢. ئەڵوەنی، نەجم (٢٠١١) لێکۆڵینەوەی ڕەخنەییی شیکاری، لە بارەی ڕۆمانی کوردییەوە، دەزگای ئاراس، هەولێر.

٣. ئەڵوەنی، نەجم خالید نەجمەددین (٢٠٠٤) بینای کات لە سێ نموونەی ڕۆمانی کوردیدا، سەردەم، سلێمانی.

٤. سابیر، پەرێز(٢٠٠١)، بینای چیڕۆکی کوردی (لە سەرەتاوە تا کۆتایی جەنگی دووەمی جیهانی) دەزگای چاپ و پەخشی سەردەم، سلێمانی.

٥. فایەق، دانا(٢٠٠٨)مناڵێک بە دزییەوە کتێب دەخوێنێتەوە گفتوگۆ لەگەڵ (کاروان کاکەسوور)، لە بڵاوکراوەکانی پاشکۆی رەخنەی چاودێر، چاپخانەی؟.

٦. گەردی، عەزیز (١٩٧٤) ئەدەب و ڕەخنە، چاپخانەی (الحوادث) ، چاپی یەکەم، بەغدا.

سەرچاوەکان بە زمانی عەرەبی:

١٠. برنار، فالیط(١٩٩٩) النص الروائي(تقنیات پالسرد)، ت: رشید بنحدو، الهیئة العامة لشؤون المطابع الأمیریة.

١١. یوسف، أمنة، (١٩٩٧)تقنیات السرد في النظریة والتطبیق، دار الحوار للنشر والتوزیع، ط١، سوریة.

١٢. بان البناء(٢٠٠٩) الفواعل السردیة- دراسة في الروایة الاسلامیة المعاصرة، عالم الکتب الحدیث، الاردن.

١٣. محبک، احمد زیاد(٢٠٠٥)متعة الروایة، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزیع، ط١، بیروت- لبنان.

١٤. یان مانفرید(٢٠١١) علم السرد، مدخل إلی نظریة السرد، ت: أماني ابو رحمة، دار نینوی للدراسات والنشر والتوزیع، ط١، سوریة- دمشق.

١٥. جینیت، جیرار (١٩٩٧) خطاب الحکایة (بحث في المنهج)، ت: محمد معتصم و عبدالجلیل الأزي و عمر حلي، ط٢، المجلس الاعلی للثقافة، القاهرة.

١٦. یاکبسون، رومان (١٩٨٨) قضايا الشعرية، الطبعة الأولى، ترجمة محمد الولي ومبارك حنون، المغرب، دار توبقال للنشر.

١٧. بحراوی، حسن (١٩٩٠)بنیة الشکل الروائي (الفضاء- الزمن- الشخصية)، الطبعة الاولى، الناشر: المركز الثقافي العربي، دار البيضاء، بيروت.

١٨. بارت، رولان، (١٩٩٣)، مدخل التحلیل البنیوي للقصص، ت: منذر عیاش.

١٩. ابراهیم، عبدوالعزیز (٢٠٠٥) شعریة الحداثە، منشورات اتحاد الکتاب العرب، دمشق.

٢٠. عزام، محمد(٢٠٠٥) شعریة الخطاب السردي، منشورات إتحاد الکتاب العرب، دمشق.

٢١. مجموعة من الکتاب(٢٠٠٣) الفضاء الروائي، ترجمة: عبدالرحیم حزل، منشورات أفریقیا، الدار البیضاء - المغرب و بیروت – لبنان.

٢٢. كوهن، جان (١٩٨٦) بنية اللغة شعرية، الطبعة الأولى، ترجمة:محمد الوالى و محمد العمري، المغرب ، دار البيظاء: دار توبقال للنشر، جولان.

٢٣. هدى، اوبیرة (٢٠١٢) مصطلح الشعرية عند محمد بنيس. رسالة ماجستير، جامعة قاصدي مرباح ورقلة في الجزائر.

٢٤. فضل، صلاح(١٩٩٧)، نظریة البنائیة في النقد الادبي، الطبعة الاولی، دارالشؤون الثقافیة، العامة، بغداد.

٢٥. قاسم، سیزا أحمد(١٩٨٤)، بناء الروایة، دراسة قارنة لثلاثیة نجیب محفوظ الهیئة المصریة العامة الکتاب.

٧. طودورف، تزفيطان (١٩٩٠) الشعرية، الطبعة الثانية، ترجمة: شكري المبخوت ورجاء بن سلامة، المغرب، دار توبقال

٨. ابو دیب، کمال (١٩٨٧) في الشعریة، مؤسسة الأبحاث العربیة، الطبعة الاولي، بیروت

٩. الساعدي، عبدالأمیر مطر فیلی(٢٠٠٠) الوسف في الروایة العراقیة (دراسة نقدیة في تقنیة بناء الوصف) ١٩٣٧- ١٩٩٠، رسالة ماجستیر، کلیة لأداب، جامعة بغداد.

پێگەی ئەلیکترۆنی ئەنتەرنێت:

the MasterClass staff. (2021), what is a flashback.٢٤

https://www.masterclass.com/articles/what-is-a-flashback- 14-2-2023

منشور

2024-06-30

كيفية الاقتباس

حەسەن ڕ. ع. ., & عومەر م. ئ. . (2024). شیعرییەتی کات لە ڕۆمانی (نیشتمانی سارا)ی (میران ئەبراهام)دا: شعرية الزمن في رواية (نیشتمانی سارا) لـ (ميران أبراهام). مجلة جامعة حلبجة:: گۆڤاری زانکۆی هەڵەبجە, 9(2), 1-19. https://doi.org/10.32410/huj-10531

المؤلفات المشابهة

1-10 من 55

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.