The setting basis in the novel ''mastoora´s grief'' by ''Miran Abraham''
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10389Keywords:
Space, Time, Mastura, NarrationAbstract
This research, entitled the setting basis in the novel ''mastoora´s grief'' by ''Miran Abraham'' aims to indicate the important effect of the setting basis, historically. the study tries to show numerous aspects such as the use of the '' the time and position elements'' as well as "the position types'' and '' time systems and pathways in the face of delays and advances". Researches have concluded that the novel finds itself in a "realism novel" but has a strong and effective description. In the novel, the relationship between time and place and their usage has been inspected, one of the results of this study is that the setting has demonstrated a terrible historical event which is "the Anfal disaster", along with the grief of those people, pointedly women, who have been waiting for their families for the rest of their lives.
References
کتێب بەزمانى کوردى:
ـ ئیسماعیل، سەباح، (2009)، چەمک و ئیستاتیکای شوێن لە ئەدەبدا، دەزگا و چاپ و بڵاوکراوەى ئاراس، چاپى یەکەم، هەولێر.
ـ ئەبراهام، میران، (2020) ، خەمى مەستوورە- ڕۆمان، چاپخانەى کەپر، چاپى یەکەم، سلێمانى.
ـ حاجى، سەنگەر قادر شێخ محەمەد، (2009)، بنیاتى گێڕانەوە لەداستانى (مەم و زین)ى ئەحمەدى خانى و رۆمانى (شارى مۆسیقارە سپییەکان)ى بەختیار عەلى دا، چاپخانەى خانى، چاپى یەکەم، دهۆک.
ـ سابير، پەرێز، (2001)، بیناى چیرۆکى کوردى (لەسەرەتاوە تا کۆتایی جەنگى دووەمى جیهانى)، دەزگاى چاپ و پەخشى سەردەم، سلێمانى.
ـ ساڵح، تانیا ئەسعەد محەممەد، (2011)، بینای شوێن لە دوو نموونەى ڕۆمانى کوردیدا (هێلانە ، ئەژدیها)، ، دەزگاى چاپ و پەخشى سەردەم، چاپى یەکەم، سلێمانى.
کتێب بەزمانى عەرەبى:
ـ باختین، میخائیل، (1990)، اشکال الزمان و المکان فی الرواية، ت: يوسف حلاق ، منشورات وزارة الثقافة، دمشق.
ـ بحراوي، حسن، (1990)، بنية الشكل الروائي (الفضاء– الزمن– الشخصية) المركز الثقافي العربي، ، الطبعة الاولى، بيروت .
ـ جنداري، ابراهیم، (2001)، الفضاء الروائي عند جبرا ابراهيم جبرا، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
ـ جینیت، جیرار، (1997)، خطاب الحكاية ( بحث في المنهج )، ترجمة: محمد معتصم و عبداجليل الأزدي و عمر حلي، المجلس الاعلى للثقافة، ط2، القاهرة.
ـ قاسم، سيزا أحمد، (1984)، بناء الرواية، دراسة مقارنة لثلاثية نجيب محفوظ، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
ـ يوسف، امنة، (1997)، تقنيات السرد في النظرية والتطبيق، دار الحوار اللاذقية، ط 1.
ـ حمدامین، معتصم، (2012)، بنیاتى توخمەکانى گێڕانەوە لە چیرۆکەکانى (شێرزاد حەسەن)دا ، نامەى مستەر، فاکەڵتى زانستە مرۆڤایەتى و کۆمەڵایەتییەکان، سکووڵى زمان، زانکۆى کۆیە.
ـ عبدولمەحەمەد، ماریا جەلال، (2015)، دەلالەتەکانى شوێن لە دەقەکانى(نەوزاد ڕەفعەت)دا، نامەى ماستەر، کۆلێژى پەروەردە، زانکۆى سەلاحەدین -هەولێر.
ـ کاکەسوور، کاروان عومەر،(2021)، کات وەک پرسیارێکى شەڕانگێز لە ئەزموونى مندا، گۆڤارى گێڕانەوە، ژمارە (1)، هەولێر.
سایتەکان:
ـ the MasterClass staff, ( 2021), what is a flashback, https://www.masterclass.com/articles/what-is-a-flashback
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Vean Qanih Hussen, Mohsen Ahmad Omer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).