بنیاتى شوێنکات لە ڕۆمانى (خەمى مەستوورە )ى (میران ئەبراهام)دا
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10389الكلمات المفتاحية:
شوێن، کات، مەستوورە، گێڕانەوە، زمان، مکان، مستورة، سردالملخص
هذا البحث الموسوم بـ( بنية الزمكانية في رواية (حزن مستورة) ل)ميران ابراهام) (، يحاول عرض اهمية عنصري الزمان والمكان من الناحية التاريخية في هذه الرواية. البحث أیضا يحاول أن يظهر مجموعة من النواحی المهمة، مثل: (عنصر المكان و عنصر الزمان)، وكذلك استخدام (انواع المكان) و (نظم و طرق الزمان من ناحية التقديم و التأخير). وصل باحثوا رواية (حزن مستورة) الى رأي بأن الرواية تعتبر من النوع الواقعي مع سرد قوي و مثير. في هذه الرواية تم تحليل العلاقة بين الزمان و المكان و طريقة استخدامهما. ومن خلال هذا البحث وصلنا الى استنتاج بان الزمكان اظهر لنا حدث تاريخي مؤلم الا وهو كارثة الانفال و المؤنفلين ومعانات ذويهم من النساء والرجال الذين باتوا بانتظارهم طوال حیاتهم.
پوختە
ئەم توێژینەوە بە ناونیشانى (بنیاتى شوێنکات لە ڕۆمانى (خەمى مەستوورە)ى (میران ئەبراهام)دایە، مەبەستیەتى کاریگەرى گرنگى بنیاتى شوێنکات لەڕووى مێژوویەوە بخاتە ڕوو، توێژینەوەکە هەوڵ دەدات کۆمەڵێک لایەنى گرنگ دەربخات، وەکو (توخمى شوێن و توخمى کات) ، هەروەها بەکارهێنانى ( جۆرەکانى شوێن) و ( سیستەم و ڕێچکەکانى کات لە ڕووى دواخراو و پێشخراو)ەوە. توێژەرەکان لەسەر ڕۆمانى خەمى مەستوورە گەیشتوونەتە ئەو ڕایەى ڕۆمانەکە خۆی لە ڕۆمانێکى ریالیزمى دەبینێتەوە بەڵام خاوەن گێڕانەوەیەکى بەهێز و کاریگەرە، لەم ڕۆمانەدا پەیوەندی کات و شوێن و چۆنیەتى بەکارهێنانیان لە نێو ڕۆمانەکەدا خراوەتە ژێر لێکۆلینەوە. یەکێک لە دەرئەنجامەکانى ئەم توێژینەوەیە بریتییە لەوەى کە شوێنکات بۆتە دەرخەرى ڕووداوێکى مێژوویى ناخۆش مەبەستمان کارەساتى ئەنفالە، لە پاڵیشیدا خەمى ئەو کەس و ژنانەى تا کۆتایی ژیانیان لە چاوەڕوانى کەس و کاریان سەریان نایەوە دەخاتەروو.
المراجع
کتێب بەزمانى کوردى:
ـ ئیسماعیل، سەباح، (2009)، چەمک و ئیستاتیکای شوێن لە ئەدەبدا، دەزگا و چاپ و بڵاوکراوەى ئاراس، چاپى یەکەم، هەولێر.
ـ ئەبراهام، میران، (2020) ، خەمى مەستوورە- ڕۆمان، چاپخانەى کەپر، چاپى یەکەم، سلێمانى.
ـ حاجى، سەنگەر قادر شێخ محەمەد، (2009)، بنیاتى گێڕانەوە لەداستانى (مەم و زین)ى ئەحمەدى خانى و رۆمانى (شارى مۆسیقارە سپییەکان)ى بەختیار عەلى دا، چاپخانەى خانى، چاپى یەکەم، دهۆک.
ـ سابير، پەرێز، (2001)، بیناى چیرۆکى کوردى (لەسەرەتاوە تا کۆتایی جەنگى دووەمى جیهانى)، دەزگاى چاپ و پەخشى سەردەم، سلێمانى.
ـ ساڵح، تانیا ئەسعەد محەممەد، (2011)، بینای شوێن لە دوو نموونەى ڕۆمانى کوردیدا (هێلانە ، ئەژدیها)، ، دەزگاى چاپ و پەخشى سەردەم، چاپى یەکەم، سلێمانى.
کتێب بەزمانى عەرەبى:
ـ باختین، میخائیل، (1990)، اشکال الزمان و المکان فی الرواية، ت: يوسف حلاق ، منشورات وزارة الثقافة، دمشق.
ـ بحراوي، حسن، (1990)، بنية الشكل الروائي (الفضاء– الزمن– الشخصية) المركز الثقافي العربي، ، الطبعة الاولى، بيروت .
ـ جنداري، ابراهیم، (2001)، الفضاء الروائي عند جبرا ابراهيم جبرا، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
ـ جینیت، جیرار، (1997)، خطاب الحكاية ( بحث في المنهج )، ترجمة: محمد معتصم و عبداجليل الأزدي و عمر حلي، المجلس الاعلى للثقافة، ط2، القاهرة.
ـ قاسم، سيزا أحمد، (1984)، بناء الرواية، دراسة مقارنة لثلاثية نجيب محفوظ، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
ـ يوسف، امنة، (1997)، تقنيات السرد في النظرية والتطبيق، دار الحوار اللاذقية، ط 1.
ـ حمدامین، معتصم، (2012)، بنیاتى توخمەکانى گێڕانەوە لە چیرۆکەکانى (شێرزاد حەسەن)دا ، نامەى مستەر، فاکەڵتى زانستە مرۆڤایەتى و کۆمەڵایەتییەکان، سکووڵى زمان، زانکۆى کۆیە.
ـ عبدولمەحەمەد، ماریا جەلال، (2015)، دەلالەتەکانى شوێن لە دەقەکانى(نەوزاد ڕەفعەت)دا، نامەى ماستەر، کۆلێژى پەروەردە، زانکۆى سەلاحەدین -هەولێر.
ـ کاکەسوور، کاروان عومەر،(2021)، کات وەک پرسیارێکى شەڕانگێز لە ئەزموونى مندا، گۆڤارى گێڕانەوە، ژمارە (1)، هەولێر.
سایتەکان:
ـ the MasterClass staff, ( 2021), what is a flashback, https://www.masterclass.com/articles/what-is-a-flashback
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2021 Vean Qanih Hussen, Mohsen Ahmad Omer
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
يوافق المؤلفون الذين ينشرون في هذه المجلة على المصطلحات التالية:
١. يحتفظ المؤلفون بحقوق الطبع والنشر ومنح حق المجلة في النشر الأول مع العمل المرخص له في نفس الوقت بموجب ترخيص المشاع الإبداعي [سيسي بي-نك-ند 4.0] الذي يسمح للآخرين بمشاركة العمل مع الإقرار بحقوق التأليف والنشر الأولي في هذه المجلة.
٢. يمكن للمؤلفين الدخول في ترتيبات تعاقدية إضافية منفصلة للتوزيع غير الحصري للنسخة المنشورة من المجلة من العمل (على سبيل المثال، نشرها في مستودع مؤسسي أو نشرها في كتاب) مع الإقرار بنسخة أولية نشر في هذه المجلة.
٣. يسمح للمؤلفين وتشجيعهم على نشر عملهم عبر الإنترنت (على سبيل المثال، في المستودعات المؤسسية أو على موقعهم على الويب) قبل وأثناء عملية التقديم، حيث يمكن أن يؤدي إلى التبادلات الإنتاجية، فضلا عن الاستشهاد المبكر والأكبر للعمل المنشورة ( انظر تأثير النفاذ المفتوح).