The approach of Sheikh Abdul Qadir Al-Muhajir in proving the oneness of God through his book (raful hajib fi sharhi ethbatul wajib)
Analytical Study
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10456Keywords:
Theology, The oneness of God, Monotheism, Raful Hajib, Sheikh Abdul Qadir Al-MuhajirAbstract
This research studies the approach of a great scholar of theology in Kurdistan, Sheikh Abd al-Qadir al-Muhajir al-Sanandji (1303 AH) in the most important issue of faith, which is to prove the oneness of God Almighty, by relying on one of his valuable works that have not yet been printed, which is (raful hajib fi sharhi ethbatul wajib). The problem of the research lies in explaining the approach of Sheikh Abdul Qadir in inferring the oneness of God Almighty, as he has multiple evidences, some of them on the method of the theologians and some on the approach of the philosophers. The importance of the research is highlighted in that Sheikh Abdul Qadir has choices in theology in many issues that he wrote down in his many books, and this issue is one of the most important issues of faith at all, and this book that the researcher relied on among his books is one of his unstudied scientific books so far. So, the researcher made an analytical study of his method and compared it with the methods of theologians and philosophers. And it emerged from this study that Sheikh Abdul Qadir was a well-versed scholar in theology, and he had an outstanding ability to liberate the issues of this science, and he chose a group of different evidence to prove the oneness of God Almighty.
References
-المهاجر، عبد القادر محمد سعيد المردوخي التختي السنندجي. (مخطوط). تتميم المرام.
-المهاجر، عبد القادر محمد سعيد المردوخي التختي السنندجي. (1319هـ.). تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام. قدّم له: فرج الله زكي الكردي. المطبعة الأميرية. مصر. (ومعه حاشية المحاكمات لأخيه محمد وسيم الكردستاني)
-المهاجر، عبد القادر محمد سعيد المردوخي التختي السنندجي. (مخطوط). رفع الحاجب في شرح إثبات الواجب للدواني. الشرح الأول والثاني والأخير.
-الآمدي، سيف الدين أبو الحسين علي بن محمد بن سالم. (2003م). أبكار الأفكار في أصول الدين. تحقيق: أحمد فريد المزيدي. ط1. دار الكتب العلمية، بيروت. لبنان.
-الآمدي، سيف الدين أبو الحسين علي بن محمد بن سالم. (2012م). غاية المرام في علم الكلام. تحقيق: حسن الشافعي. المجلس الأعلى للشؤن الإسلامية. دار الكتب المصرية. القاهرة.
-الأبهري، أثير الدين المفضّل بن عمر بن المفضّل. (2012م). رسالة في علم الكلام. تحقيق: محمد أكرم أبو غوش. ط1. دار النور. عمان. الأردن.
-الأبهري، أثير الدين المفضّل بن عمر بن المفضّل. (2019م). الهداية. تحقيق: عبد الحميد التركماني. ط1. دار الرياحين. بيروت. لبنان.
-الأسمندي، علاء الدين محمد بن عبد الحميد السمرقندي. (2019م). لباب الكلام أو كتاب تصحيح الاعتقاد في أصول الدين. تحقيق: محمد سعيد أوزروارلي. ط2. مركز البحوث الإسلامية. نشريات الوقف الديانة التركي. إستانبول.
-الأصفهاني، أبو الثناء شمس الدين بن محمود بن عبد الرحمن. (2008م). مطالع الأنظار في شرح طوالع الأنوار للبيضاوي. ط1. دار الكتبي. القاهرة.
-الأنصاري، أبو يحيى زكريا بن محمد بن أحمد. (2018م). فتح الإله الماجد بإيضاح شرح العقائد. تحقيق: عرفة النادي. ط1. دار أصول الدين. القاهرة. مصر. أ
-الأنصاري، أبو يحيى زكريا بن محمد بن أحمد. (2018م). لوامع الأفكار في شرح طوالع الأنوار. تحقيق: عرفة عبد الله النادي. ط1. دار أصول الدين. القاهرة. مصر. ب
-الباجوري، برهان الدين إبراهيم بن محمد بن أحمد. (2002م). تحفة المريد على جوهرة التوحيد. تحقيق: علي جمعة. ط1. دار السلام. القاهرة. مصر.
-الباجوري، برهان الدين إبراهيم بن محمد بن أحمد. (2020م). حاشية على شرح العقائد النسفية. تحقيق: أنس محمد عدنان الشرفاوي-حسام محمد يوسف صالح، ط1. دار التقوى. دمشق. سورية.
-الباقلاني، القاضي أبو بكر محمد بن الطيب. (2004م). الإنصاف فيما يجب اعتقاده ولا يجوز الجهل به. تحقيق: محمد زاهد الكوثري. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
-البحركي، طاهر ملا عبد الله. (2015م). حياة الأمجاد من العلماء الأكراد. ط1. دار ابن حزم. بيروت. لبنان.
-البغدادي، عبد القاهر بن طاهر. (1928م). أصول الدين. ط1. مطبعة الدولة. إستانبول.
-البيضاوي، ناصر الدين عبد الله بن عمر. (1998م). طوالع الأنوار. تحقيق: محمد ربيع محمد جوهري. ط1. مطبعة رشوان. دار الاعتصام. مصر.
-التفتازاني، سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله. (1329هـ.). شرح العقائد النسفية. مطبعة كردستان العلمية. مصر. (المطبوع ضمن مجموعة الحواشي البهية، المشتملة على حاشية الخيالي والسيالكوتي وملا أحمد الجندي والعصام وغيرها)
-التفتازاني، سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله. (2001م). شرح المقاصد. تحقيق: إبراهيم شمس الدين. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
-الجرجاني. السيد الشريف علي بن محمد بن علي. (1998م). شرح المواقف للقاضي عضد الدين الإيجي. تحقيق: محمود عمر الدمياطي، ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان. (ومعه حاشية السيالكوتي والچلبي)
-الجويني، أبو المعالي عبد الملك، إمام الحرمين. (1995م). الإرشاد إلى قواطع الأدلة في أصول الاعتقاد. تحقيق: زكريا عميرات. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
-حسين حسن كريم. (2014م). الفهرس الوصفي لمخطوطات مؤسسة ژین. الجزء الأول. ط1. جامعة السليمانية، إقليم كردستان العراق.
-الدواني، جلال الدين محمد بن أسعد الصديقي. (1318هـ). شرح العقائد العضدية. المطبعة العثمانية. (ومعه حاشية الگلنبوي)
-الرازي. فخر الدين محمد بن عمر بن الحسين. (2004م). الأربعين في أصول الدين. تحقيق: أحمد حجازي االسقا. ط1. دار الجيل. بيروت. لبنان.
-الرازي. فخر الدين محمد بن عمر بن الحسين. (1429هـ). المباحث المشرقية. تحقيق: محمد المعتصم البغدادي. ط2. منشورات ذوي القربى. قم. إيران.
-الرازي. فخر الدين محمد بن عمر بن الحسين. (2015م). نهاية العقول في دراية الأصول. تحقيق: سعيد عبد اللطيف فوده، ط1. دار الذخائر. بيروت. لبنان.
-ابن رشد، أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمد. (1964م). مناهج الأدلة في عقائد الملة. تقديم وتحقيق: د. محمود قاسم. ط2. مكتبة الأنجلو المصرية.
-روحاني، بابا مردوخ، شيوا. (1390هـ ش). تاريخ مشاهير كرد. ط3. مطبعة سروش. طهران. إيران.
-أبو زهرة، محمد. (2007م). العقيدة الإسلامية كما جاء بها القرآن الكريم. ط1. دار الفكر العربي. القاهرة. مصر.
-الشافعي، حسن محمود. (1998م). الآمدي وآراؤه الكلامية. ط1. دار السلام. القاهرة. مصر.
-الشافعي، حسن محمود. (2013م). المدخل إلى دراسة علم الكلام. ط4. مكتبة وهبة. القاهرة. مصر.
-الشرقاوي، محمد عبد الله. (1990م). الإيمان. ط2. دار الجيل. بيروت. لبنان.
-ابن أبي شريف. (2018م). كمال الدين. المسامرة في توضيح المسايرة. تحقيق: محمد صالح بن أحمد الغرسي. ط1. دار الفتح. عمان. الأردن.
-الشهرزوري، شمس الدين محمد. (1393هـ ش). رسائل الشجرة الإلهية في علوم الحقائق الربانيّة. تحقيق: نجفقلي حبيبي. ط2. مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران.
-ابن عرفة، أبو عبد الله محمد بن محمد التونسي المالكي. (2014م). المختصر الكلامي. تحقيق: نزار حمادي، ط1. دار الضياء. الكويت.
-الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد بن محمد. (1990م). إلجام العوم عن علم الكلام. شركة الإخلاص (مكتبة الحقيقة)، إستانبول. تركيا.
-الفارابي، أبو نصر محمد بن محمد بن طرخان. (2002م). آراء أهل المدينة الفاضلة. تحقيق: د. ألبير نصري نادر، ط8. دار المشرق. بيروت. لبنان.
-ابن القرداغي، عمر بن محمد أمين. (2020م). تحفة الكرام في عقائد الإسلام. تحقيق: عبد الحميد محمد أمين الكردي. ط1. دار الفتح. عمان. الأردن.
-القزلجي، محمد. (2019م). التعريف بمساجد السليمانية ومدارسها الدينية. إعداد: د. ئاراس محمد صالح. ط2. مركز سارا. السليمانية. كردستان العراق.
-كردستاني، آيت الله شيخ محمد مردوخ. (1379هـ ش). تاريخ مردوخ. ط1. مطبعة كوثر. طهران.
-الكردي، عبد الحميد محمد أمين. (2019م). جهود شيخ الإسلام زكريا الأنصاري في العقيدة وعلم الكلام. ط1. دار الصالح. القاهرة. مصر.
-الماتريدي، أبو منصور محمد بن محمد السمرقندي. (2019م). التوحيد. تحقيق: بكر طوپال أوغلي-محمد آروتشي. ط4. مركز البحوث الإسلامية. نشريات وقف الديانة التركي. إستانبول.
-المدرس، عبد الكريم محمد. (1984م). بنهماڵهی زانیاران. ط1. مطبعة شفيق. بغداد.
-المدرس، عبد الكريم محمد. (1983م). علماؤنا في خدمة العلم والدين. ط1. دار الحرية، بغداد.
-المدرس، عبد الكريم محمد. (1972). الوسيلة في شرح منظومة الفضيلة للمولوي. ط1. مطبعة الإرشاد، بغداد.
-د. محمد رضمان عبد الله. (2019م). الباقلاني وآراؤه الكلامية. ط2. دار الرياحين. بيروت. لبنان.
-المغنيسي، محمود سحن. (2009م). مغني الطلاب. تحقيق: عصام بن مهذب السبوعي. ط1. دار البيروتي. دمشق.
-الملاحمي، ركن الدين محمود بن محمد الخوارزمي. (1390هـ ش). المعتمد في أصول الدين. تحقيق: ويلفرد مادلونغ. ط1. مركز پژوهشی میراث مكتوب. طهران. إيران.
-النسفي، أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود حافظ الدين. (2020م). الاعتماد في الاعتقاد. تحقيق: نادر بن محمد أبو عمر، ط1. مكتبة دار الفجر. دمشق. بيروت.
-الهمداني، القاضي عبد الجبار بن أحمد الأسدآبادي. (1988م). المختصر في أصول الدين. ط2. دار الشروق، القاهرة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hameed Mohammed Ameen Azeez, Erfan Rashid Sharif

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).