The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, in Surat Al-Ahzab: His eligibility and priority is given to the family and loved ones

Authors

  • Shamal Jalal Ahmed Department of Religious Education, Faculty of Education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq)
  • Sulaiman Salim Ibrahim Department of Religious Education, Faculty of Education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10495

Keywords:

The Messenger of God, may Allah’s prayers and peace be upon him, Prophet wives, Zainab, The legal guardianship, The Fathers and Mothers, The Children, The believers, The purposes

Abstract

God had sent the prophet to a community who still have admired the nations by the strength and fluency of their language, although they were hard hearted and narrow thinking who were too illiterate to take this path that would lead them to their happiness in life and death.

That is the reason which made researcher to write this research and name it (The Prophet of Allah in Al Ahzab sura)  who Allah  has chosen above his family and loving followers .

The problem which the research faced was the  absence of some books and resources that the research is about.

The importance of the subject here is with all these hostile attacks on our nowadays life by using every audio,video  instruments via media s upon the prophet . for this purpose they spend too much  money  for fake, lying  slogans and organizations.

Therefore the aim was to know greatness from the Prophet to his nation, and also showing respect to scientists and praying for them even if they have mistakes in  problematic subjects they´ve been forgiven and provided with  information in ideological feature.

He´s depended on  investigation , description style in clarifying the realistic nature of Prophet`s supervising for  belivers Ahzab sura.

The  investigation required  classification into  Introduction and two topics , every topic consists of five requirements:

The first part is: The realistic  supervising towards parents , part two involves slavery for Allah's  orders in five insructions .Finally the research  includes  results and the most important intructions ,followed by the resource lists..     

References

القرآن الكريم

- ابن أبي حاتم، أبو محمد عبد الرحمن بن محمد بن إدريس بن المنذر التميمي، الحنظلي، الرازي ابن أبي حاتم ، 1419 هـ ، تفسير القرآن العظيم لابن أبي حاتم، مكتبة نزار مصطفى الباز – المملكة العربية السعودية.

- ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي، 1422ه، زاد المسير في علم التفسير ، دار الكتب العلمية.

- ابن العربي، القاضي محمد بن عبد الله أبو بكر بن العربي المعافري . (1424 هـ - 2003 م). أحكام القرآن. بيروت: دار الكتب العلمية.

- ابن حجر، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي، 1379هـ ، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت-لبنان.

- ابن عطية، أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام بن عطية الأندلسي المحاربي ، 1422 هـ ، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، دار الكتب العلمية-بيروت.

- أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود حافظ الدين النسفي. ( 1419 هـ - 1998 م). تفسير النسفي (مدارك التنزيل وحقائق التأويل). بيروت: دار الكلم الطيب.

- أبو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله العكبري، التبيان في إعراب القرآن، عيسى البابي الحلبي وشركاه.

- أبو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب البصري البغدادي، الشهير بالماوردي. (بلا تاريخ). تفسير الماوردي = النكت والعيون. بيروت: دار الكتب العلمية.

- أبو الحسن مقاتل بن سليمان بن بشير الأزدي البلخى مقاتل بن سليمان. ( 1423 هـ). تفسير مقاتل بن سليمان. بيروت: دار إحياء التراث.

أبو السعود العمادي محمد بن محمد بن مصطفى إبو السعود. (بلا تاريخ). تفسير أبي السعود = إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم. بيروت: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

- أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم ادمشقي إبن كثير. ( الأولى - 1419 هـ). تفسير القرآن العظيم (ابن كثير). بيروت: دار الكتب العلمية، منشورات محمد علي بيضون.

أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الزمخشري جار الله . (1407 هـ). الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل. بيروت: دار الكتاب العربي.

- أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزى السمعاني التميمي الحنفي ثم الشافعي . ( 1418هـ- 1997م). تفسير القرآن. الرياض: دار الوطن.

- أبو جعفر النحاس أحمد بن محمد النحاس. (1409). معاني القرآن. مكة المكرمة: جامعة أم القرى.

- أبو حامد محمد بن محمد الغزالي الطوسي. (بلا تاريخ). إحياء علوم الدين. بيروت: دار المعرفة.

- أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير أبو حيان الأندلسي. (1420ه). البحر المحيط في التفسير. بيروت: دار الفكر.

- أبو داود سليمان بن الأشعث بن إسحاق بن بشير بن شداد بن عمرو الأزدي السِّجِسْتاني، أبو سليمان حمد بن محمد بن إبراهيم بن الخطاب البستي الخطابي، ؛ ، 1351 هـ - 1932 م، معالم السنن، وهو شرح سنن أبي داود، المطبعة العلمية ، حلب.

- أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي . ( 1384هـ - 1964 م). الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي. القاهرة: دار الكتب المصرية.

- أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري الرازي. ( 1420 هـ). مفاتيح الغيب = التفسير الكبير. بيروت: دار إحياء العربي.

- أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام إبن عطية الأندلسي. (1422 هـ). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز. بيروت: دار الكتب العلمية..

- أحمد بن مصطفى المراغي ، (1365 هـ - 1946). تفسير المراغي. القاهرة: شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابى الحلبي وأولاده بمصر.

- أسعد محمود حومد. (بلا تاريخ). أيسر التفاسير.

- إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي الحنفي الخلوتي ، المولى أبو الفداء. (بلا تاريخ). روح البيان. بيروت: دار الفكر.

- البخاري، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي . ( 1422هـ). الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه = صحيح البخاري. بيروت: دار طوق النجاة.

- البقاعي، إبراهيم بن عمر بن حسن الرباط بن علي بن أبي بكر البقاعي (المتوفى: 885هـ) البقاعي. (بلا تاريخ). نظم الدرر في تناسب الآيات والسور. القاهرة: دار الكتاب الإسلامي .

- الجصاص ، أحمد بن علي أبو بكر الرازي الجصاص الحنفي. ( 1405 هـ). أحكام القرآن. بيروت: دار إحياء التراث العربي.

- دروزة محمد عزت. (الطبعة: 1383 هـ). التفسير الحديث. القاهرة: دار إحياء الكتب العربية..

- الزجاج ، إبراهيم بن السري بن سهل، أبو إسحاق الزجاج، 1408 هـ - 1988 م ، معاني القرآن وإعرابه، عالم الكتب - بيروت.

- الزحيلي، د وهبة بن مصطفى الزحيلي ، 1422 هـ ، التفسير الوسيط للزحيلي. دمشق: دار الفكر.

- الزحيلي، د وهبة بن مصطفى الزحيلي. (1418 هـ ). التفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج. دمشق: دار الفكر المعاصر.

- السبكي، أبو الحسن تقي الدين علي بن عبد الكافي السبكي. (بلا تاريخ). فتاوى السبكي. بيروت: دار المعارف.

- السعدي ، عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله السعدي. (الطبعة: الأولى 1420هـ -2000 م). تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان. مؤسسة الرسالة.

- سيد قطب إبراهيم حسين الشاربي، 1412ه ، في ظلال القرآن، دار الشروق - بيروت- القاهرة.

- الطبري ، محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري،1420 هـ - 2000 م، جامع البيان في تفسير القرآن، مؤسسة الرسالة

- الطنطاوي، محمد سعيد الطنطاوي، 1998، التفسير الوسيط للقرآن الكريم، دار نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع، الفجالة - القاهرة

- عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي ، الدر المنثور، دار الفكر – بيروت.

- عبد الكريم يونس الخطيب الخطيب. (بلا تاريخ). التفسير القرآني للقرآن. القاهرة: دار الفكر العربي.

- عبد المحسن بن حمد بن عبد المحسن بن عبد الله بن حمد البدر. (بلا تاريخ). شرح سنن أبي داود.

- عياض بن موسى بن عياض بن عمرون اليحصبي السبتي، ابو الفضل. (1407 هـ). الشفا بتعريف حقوق المصطفى. عمان: دار الفيحاء.

- القشيري، عبد الكريم بن هوازن بن عبد الملك القشيري، لطائف الإشارات = تفسير القشيري، الهيئة المصرية العامة للكتاب - مصر.

- الكيا الهراسي علي بن محمد بن علي، أبو الحسن الطبري، الملقب بعماد الكيا الهراسي. (1405ه). أحكام القرآن. بيروت: دار إحياء التراث العربي.

- محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي. (سنة النشر: 1984 هـ). التحرير والتنوير «تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد». تونس: الدار التونسية.

- محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري. ( 1420 هـ - 2000 م). جامع البيان في تأويل القرآن. بيروت: مؤسسة الرسالة.

- محيي السنة، أبو محمد الحسين بن مسعود بن محمد بن الفراء البغوي الشافعي . ( 1403هـ - 1983م). شرح السنة. دمشق ، بيروت: المكتب الإسلامي.

- مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري مسلم. (بلا تاريخ). مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري. بيروت: دار إحياء التراث العربي.

- نعمة الله بن محمود النخجواني، ويعرف بالشيخ علوان . ( 1419 هـ - 1999 م). الفواتح الإلهية والمفاتح الغيبية الموضحة للكلم القرآنية والحكم الفرقانية. القاهرة: دار ركابي

Published

2023-12-30

How to Cite

Ahmed, S. J., & Ibrahim, S. S. (2023). The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, in Surat Al-Ahzab: His eligibility and priority is given to the family and loved ones: . Halabja University Journal, 8(4), 66-83. https://doi.org/10.32410/huj-10495

Similar Articles

1-10 of 289

You may also start an advanced similarity search for this article.