The role of educational channels in raising the level of learning among the students of the Kurdistan Region
Field research for high school students in the city of Sulaymaniyah
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10449Keywords:
Role, Educational channels, LearningAbstract
This research aims to reveal the role of educational channels in raising the level of learning among the students of the Kurdistan Region and to know the percentage of their use and the importance of these channels for studentsn , The importance of the research for a clear vision of the educational channels lies in their awareness of the educational programs they offer and how they reflect on the level of student learning , for this purpose the researcher has done a thoughtful research through the distribution of the survey form ( questionnaire) to the students of grades (10,11 and 12) of the two sections (literary and scientific) for both genders , whose number (455) students in sulaymaniyah , to get their snswer , and in the end the researcher came to the conclusion that students benefited greatly from watching educational channels, the majority of students who use educational channels are female and have lower rates .
References
یەکەم : سەرچاوە ی کوردی
کتێب
- ئەسعەد ، چۆلی . ( ٢٠١٣) . زمان لە ڕاگەیاندنی بینراودا . چاپخانەی کەمال . سلێمانی .
٢- جەلال ، سامان . (2018 ). هونەری ڕۆژنامەوانی/ تەلەفزیۆن ، ڕادیۆ ، ڕۆژنامە،میدیای ئەلکترۆنی . چ١. چاپخانەی ڕۆژهەڵات . هەولێر .
٣- کەرکوکی ، حەبیب . (٢٠١١) . ڕاگەیاندن و سیاسەت ، وانەی قۆناغی چوارەم ، کۆلێژی ئاداب / بەشی ڕاگەیاندن ، بۆساڵی خوێندنی ٢٠١٠ – ٢٠١١ ز .
دووەم : سەرچاوە عەرەبیەکان
أ -کتێب
١- أمبابي ، علي . (2007) . الاعلام التربوي المقرؤ فى المؤسسة التعليمية . العلم والايمان للنشر و التوزيع . دسوق .
٢- بصفر ، و اخرون . (٢٠١١) . ألإعلام التربوى (مفهوم،فلسفة،أهدافة) . مؤسسة طيبة للنشر. القاهرة .
- خضر ، وفاء . رؤية جديدة في الأعلام التربوي . ط1 . دار الفجر للنشر و التوزيع . مصر .
– الدليمي ، عبدالرزاق . (2011) . الاعلام التربوي . دار المسيرة . عمان .
- الرفاعي ، عقيل . (2008) . الاعلام التربوي . دار الجامعة الجديدة . الاسكندرية .
- الشهاري ، محضار . (2018 ) . تكنلوجيا في عمليتي التعليم و التعلم . ط1 . مطبعة جامعة أسيوط . كلية التربية . مصر .
- الطيطي ، وآخرون . (2008 ) . إنتاج وتصميم الوسائل التعليمية . دار عالم الثقافة. عمان .
- مرسي ، محمد . ( 2009) . أصول التربية . عالم الكتب . القاهرة .
- موسى ، محمد .( 2002) . التربية وقضايا المجتمع المعاصر . دار الكتاب الجامعي . الامارات العربية المتحدة .العين.
ب –گۆڤار
- الشعباني ، مالك . (2012) . "دور التلفزيون في التنشئة الاجتماعية " . مجلة العلوم الانسانية و الاجتماعية: ( 7 ) : 224 .
٢ - عبيد ، عبدالعزيز . ( 2011 ) . "ألإعلام التربوي واتجاهاته و تصنيفاته الحديثة وكيفية الافادة منها في البلدان العربية" . مجلة التربية الجديدة : (٧) : 3- 39 .
٣ - قيدوم ، حسينة . (٢٠١٦) . " الابعاد النفسية و الاجتماعية للعالم الافتراضي" . المجلة العربية للعلوم : 1 ( 7 ) : 114 .
پ - نامەی ئەکادیمی
- جريسات ، آمال . (2011) . " فاعلية برامج الاعلام التربوي وعلاقتها بالانضباط السلوكي لدى الطلبة" ، اطروحة دكتوراة . كلية العلوم التربوية و النفسية ، جامعة عمان العربية ، عمان .
- الدهشان ، جمال . (2010) . " استخدام الهاتف المحمول في التعليم و التدريب " ، ندوة في تطبيقات تقنية المعلومات و التصال في التعليم و التدريب . كلية التربية ، جامعة الملك سعود ، الرياض .
- الكسواني ، حنان . (2009) . "دور الصحافة الاردنية اليومية في التوعية الصحية دراسة في التحليل المضمون " ، رسالة لنيل شهادة الماجستير . كلية الاعلام ، جامعة الشرق الاوسط للدراسات ، الاردن .
ت - سایتەکان
-أوباري ، الحسين . ( 2015) " كيفية استخدام اليوتوب في التعليم بطريقة آمنة وفعالة ". https://www.new-educ.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%88%D8%AA%D9%8A%D9%88%D8%A8-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85
- التلواتي ، رشيد . (2014) . "لماذا يجب استخدام التكنلوجيا في الفصول الدراسية" . https://www.new-educ.com/comment-utiliser-la-technologie-dans-la-salle-de-classe
سێیەم : سەرچاوەی فارسی
کتێب
- شعباني ، حسن . (1383) . مهارتهای آموزشي و پروشي ، چاپ هجدهم . سازمان سمت . تهران . ايران .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amera Ahmed Rasheed, Karwan Muhemmed Hasan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).