The crucifixion of (Jesus son of Meryem) between truth and distortion

Authors

  • Omer Hama Rasheed Ahmed Principles of Religion Department, College of Humanities, University of Halabja, Halabja, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10391

Keywords:

Quran, Bible, Jesus, Paul, Cross

Abstract

All praise be to Allah, and peace and blessing of Allah e upon prophet Muhammad. What we want to do in this research is to find out the fact that jesus, the son of mary, was crucified or not? To explain, we only rely on the noble quran and the bible as the main sources. We try to find the truth by comparing and analyzing them in a saientificand detailed way. The cross or the crucifixion of jesus for the worshipers of cross is a sign of salvation and resistance. The cross is considered as the foundation and one of the characteristics of Christian beliefs, its also the sign of pain forgiveness from GOD for people.

One of beliefs of Christianity as the religion of the majority of people is that jesus is the son of God and was sent by him to be crucified and thr cause of cleansing of sign committed by his father adam who has been crucified. this is the Christian belief in the bible. But this belief in the nonle quran is diametrically opposed. According to the quran, He was neither killed nor crucified He is not the son of God and was not sent for this purpose. God protected jesus from being captured, crucified and killed.the raised him to hisself and someone else was actually crucified insteand of jesus.

References

- القرآن الكريم.

- إبن كثير: عما دالدين أبی الفداء اسماعيل إبن كثير الدمشقي، 2002، قصص الأنبياء: ط1، دار الهيثم، القاهرة.

- إبن كثير: عما دالدين أبي الفداء اسماعيل إبن کثیر الدمشقی، 1999، تفسيرالقرآن العظيم: ط2، دار الطيبة، بيروت.

- إبن حزم: ابن حزم الأندلسي الظاهري، 2005، الفصل في الملل والأهواء والنحلل،ط1، دار الهيثم، القاهرة.

- أبو الخير: حسن عبدالحفيظ أبو الخير: 2011، الموسوعة المفصلة: مكتبة التبيان، دار ابن الجوزي، ط1، القاهرة.

- أفندي: محمد توفيق أفندی، 2010، نظرتي في قصة صلب المسيح وقيامته من الأموات، ط2، القاهرة.

- الجهني: مانع بن حماد الجهني ، 2003، الموسوعة الميسرة في الأديان والاحزاب المعاصرة، ‌ندوه‌ الشباب، ط5، رياض.

- الخطيب: محمد احمد، 2009، مقارنة الأديان، دار المسيرة، ط2، أردن.

- الخولي: محمد علي الخولي، 1990، حقيقة عيسى، ط1، أردن.

- الزين: محمد فاروق الزين، 2003، المسيحية والإسلام والاستشراق: ط3، دمشق.

- السحمراني: اسعد السحمراني، 2009، ترجمان الأديان ، دار النفائس، ط1، بيروت.

- الشرفي: عبدالمجيد الشرفي، 1986، الفكر الاسلامي في الرد على النصارى، دار التونسية،ط2 ، تونس.

- الشرقاوي: جمال الدين الشرقاوي، 2006، ولكن شبة لهم، ط1، مكتبة النافذة.

- الشوكاني: محمد بن علي الشوكانى، 2007، فتح القدير، فتح القدير، دار المعرفة،ط2، بيروت.

- الشيخ : أحمد الشيخ، 2006، رؤية في أصول المسيحية ، ط1، دمشق.

- الصلابي: علي محمدعلي الصلابي: 2019، المسيح عيسى ابن مريم ، ط1، القاهرة.

- الطبري: محمد بن جرير الطبرى،2000، جامع البيان في تاويل القرآن، مؤسسة الرسالة،ط1 ، بيروت.

- القرطبي: ابو عبدالله محمد القرطبي، 1964، دار الكتب المصرية،ط2 ، القاهرة.

- الكتاب المقدس: 1991، نداء الرجال، شتوتغارت ، المانيا .

- النجار: عبدالوهاب النجار، 1936، قصص الأنبياء، ط2، مصر.

- حازم: عدنان أحمد حازم ، 2015، جهود علماء المسلمين، ط1، بغداد.

- حماية: محمود علي، 2009، التجسيد والصلب بين الحقيقة والإفتراء، مكتبة الايمان،ط2، القاهرة.

- خوڕەم دڵ: مسته فا، 2015، ته فسيرى شنهى ڕەحمەت، دارالنشر: إحسان، ط1، تاران.

- ديدات: أحمد ديدات، 1989، الصلب وهم أم الحقيقة، ط1 ، دار المنار .

- رضا: محمد رشيد رضا، 1999، عقيدة الصلب والفداء ، مطبعة المنار،ط2 ،مصر.

- سعادة: خليل سعادة، 2001، انجيل برنابا ، دار الفتح، ط4، القاهرة.

- سعود: بن عبدالعزيزسعود : 2004 ،دراسات في الأديان اليهودية والنصرانية، مكتبة الاضواء،ط2، رياض.

- سعید: حبیب سعيد،1990، أدیان العالم ، دار للكنيسة الاسقفية،ط2 ، القاهرة.

- شريف: محمود شريف، 1980، الأديان في القرآن ، دار المعارف، ط2، مصر.

- شلبي: احمد شلبي، 1998، مقارنة الأديان: المسيحية: ط10، القاهرة.

- ضياء: محمد عبدالرحمن ضياء، 2003 ، دراسات في اليهودية والمسيحية وأديان الهند ، مكتبة الرشد، ط1، الرياض.

- عرفات: وفاء عرفات، 2004، المسيحية ، دار اليوسف،ط1 ، بيروت.

- عرموش: احمد راتب عرموش، 2007، موسوعة الأديان، دار النفائس،ط4، بيروت.

-عزالدين: ابو محمد بن عبدالعزيز الدمشقي، 1996، اختصار للتفسير الماوردي، ط1، بيروت.

- فائز : احمد فائز، 1994، اليوم القرآن في ضلال القرآن، مؤسسة الرسالة،ط17 ، بيروت.

- قطب: سيدقطب ، 2007، في ظلال القرآن، دار الشروق،ط2 ، بيروت.

- كاكه محمود: ئه حمد كاكه محمود، 2020 ، ته فسيري ڕامان، چاپى 6 ، سليماني .

- مدرس: مه لا عبدالكريم مدرس، 2010، خولاسه ى ته فسيري نامي، ط2، سليماني.

- منقذ: بن محمود منقذ، 1424هـ.، هل افتدينا على الصليب،ط2، مكة المكرمة.

- ئينجيلي پيرۆز: 1999، بەكوردي، ط2، أمريكا .

-الماوردي: ابو حسن علي الماوردی، بدون سنة الطبع، دار الكتب العلمية،ط2 ، بيروت.

Published

2021-09-30

How to Cite

Ahmed, O. H. R. (2021). The crucifixion of (Jesus son of Meryem) between truth and distortion. Halabja University Journal, 6(3), 72-95. https://doi.org/10.32410/huj-10391

Similar Articles

1-10 of 12

You may also start an advanced similarity search for this article.