The Preferred learning Methods for technical and non-technical University students in the Kurdistan region of Iraq
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10385Keywords:
Learning methods, Technical and non-technical universityAbstract
The aim of the study is to investigate the favorable learning methods of technical and non-technical university students with some significant variables.
To achieve the aim and the goal of the study both researchers have prepared a survey of questionnaire on the bases of learning method and styles scales by Richard Felder and Barbara Solomon with include (38) items. After investigating its psycho-metric features applied to the sample (203) male and female who are chosen according to random class style based on variables (university, specialization, stage, sex) in Garmian university and Sulaimani Poly technique university for the academic year (2020-2021).
After collecting and analyzing data, the study has reached to the following conclusion: one-third of the students have not got any specific method, while regarding the learning methods, visual-verbal method is the highest one and then both (successive-holistic) and (perceptual- intuitive) comes respectively. The (practical-meditative) method is ranked least one all members of the study sample to all variables of the study except students with humanity specialization in which the (successive- holistic) method comes with first rank and (visual-verbal) is on the second. Finally, the study ends with some important conclusions and recommendation related to the core of the study.
References
الاٍبراهيمي، صفاء عبدالرسول(2012): أساليب التفكير وعلاقتها بأساليب التعلم والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلبة الجامعة( أطروحة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية، الجامعة المستنصرية.
أبو حطب، فؤاد وصادق، أمال. (2010).مناهج البحث وطرق التحليل الإحصائي في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية(ط3). مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
الامام مصطفى واخرون. (1988). التقويم والقياس(ط2). وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد.
أحمد، هالة ابراهيم حسن؛ والشيخ، فضل المولي عبدالرضي (2014). أساليب التعلم المفضلة لدى طلاب بكالوريوس التعليم الاساسي بجامعة خرطوم في مقرر التصميم التعليمي وعلاقتها بالنوع والتحصيل والتخصص الاكاديمي وفقاَ لنموذج كولب، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية- جامعة الوادي، العدد السادس أفريل.
ايلاف شوان.(2018). الشخصية المبتكرة وعلاقتها ببعض اساليب التعلم لدى طلبة الجامعة. مجلة جامعة تكريت للعلوم الانسانية، 25(1): 258-292. DOI: https://doi.org/10.25130/jtuh.25.1.2018.10
البعيجي، جمال، والتميمي، صنعاء. (2019). أساليب التعلم وعلاقتها بالدافعية المعرفية لدى طلبة الجامعة، مجلة كلية التربية الأساسية (المستنصرية)، العدد(104)، المجلد (25). DOI: https://doi.org/10.35950/cbej.v25i104.4701
الجميلي، مؤيد حامد .(2013). اساليب التفكير وأساليب التعلم لدى طلبة الجامعات العرقية(أطروحة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية-ابن هيثم: جامعة بغداد.
ثورندايك وهجين، لازوبرت، اليزابيث. (1992). القياس والتقويم في علم النفس والتربية(ط4). (ترجمة: عبدالله الكيلاني و عبد الرحمن عدس)، مركز الكتب الاردني.
الزوبعي، والغنام . (1988). الاختبارات والمقاييس النفسية(ط2). دار الكتب للطباعة، جامعة الموصل.
الزيات، فتحي مصطفى (2004): سيكولوجية التعلم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي، سلسلة علم النفس المعرفي (ط2)، دار النشر للجامعات، القاهرة.
الساعدي، فاضل شاكر حسن؛ والشمري، كريم عبد ساجر (2006). أساليب التعلم التي يفضلها طلبة الكلية التقنية –بغداد، مجلة كلية الاداب، العدد 78، ص ص:442-455.
السناوي، بشرى خطاب. (2013). ما وراء الذاكرة وعلاقته بأساليب التعلم والسيطرة المعرفية لدى طلبة الجامعة(اطروحة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية- جامعة تكريت: العراق.
عبيدات،ذوقان.(2007).البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه(ط2). دارالفكرللطباعة والنشر،عمَان.
العلوان، احمد فلاح (2010):أساليب التعلم المفضلة لدى طلبة المدارس الثانوية في مدينة معان وعلاقتها بمتغيري الجنس والتخصص، مجلة الشارقة للعلوم الانسانية والاجتماعية، المجلد (7)، (عدد خاص) يناير 2010.
عودة،احمد؛ والخليل،خليل. (1996). الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية (ط2). دار الفكر للطباعة والنشر: عمَان.
فرج،صفوت (1996). القياس النفسي والتربوي (ط3). دارالفكرالعربي،القاهرة.
الفقهاء، عصام نجيب (2002): أنماط تعلم طلبة المدارس الثانوية التابعة لمديرية تربية عمان الثانية في الاردن وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة دراسات العلوم التربوية، (29)، العدد (1).
قطامي، يوسف وقطامي، نايفة (2000). سيكولوجية التعلم الصفي(ط1). دار الشروق للنشر، عمان.
الكبيسي، كامل ثامر. (2001). العلاقة بين التحليل المنطقي والتحليل الاحصائي لفقرات المقاييس النفسية. مجلة الأستاذ- كلية التربة ابن رشد- جامعة بغداد، العدد 25.
كريستلو، لو (2010). أحدث ما توصلت اليه منهجيات التعليم: دروس للأردن، المؤتمر الوطني لتطوير الخطط الدراسية والتعليم والبحث العلمي، عمان، الاردن.
الكعبي، كاظم محسن كويطع (2015): أساليب التعلم وعلاقتها بالحاجة الى المعرفة لدى طلبة المرحلة الاعدادية، مجلة الاستاذ، العدد 214، المجلد الثاني، ص ص: 201- 236. DOI: https://doi.org/10.36473/ujhss.v214i2.1486
المحاميد، شاكر؛ والزغلول، عماد. (2007). سيكولوجية التدريس الصفي. دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، عمان.
المهداوي، زياد عبدالجبار. (2006). أساليب التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات(رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية، جامعة ديالى.
وقاد، الهام (2008). أساليب التفكير وعلاقتها بأساليب التعلم وتوجهات الهدف لدى طالبات المرحلة الجامعية بمدينة مكة المكرمة(أطروحة دكتوراه غير منشورة)كلية التربية، جامعة أم القرى.
Anastasia, A,( 1981).psychological Testing. Macmillan Co, New York, U.S.A.
Ebel, R. & Frisbi,D.(1992). Essentials of educational measurement (4thed). Englewood cliffs ,N .J .prentice-hall
Felder, R. & Selverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education, Journal of Engineering Education. 78(7), pp:474-681.
Ghieselli, E. E .et al .(1981). Measurement Theory for the Behavioral science. San Francisco , freeman & company
J.I. Alumaran.(2008). Learning styles in relation to gender, field of study, and academic achievement for Bahraini University students. Individual Differences Research 6(4):303-316
Kolp, D. (1984). Experimental Learning Experience as the source of learning and Development, prentice-Hall international, Inc London.
McMillan, J., & Schumacher, S.(2001). Research design: Qualitative and quantitative approach. Thousand Oaks , CA: Sage publications , Inc.
Mehrens, W. & Lehmann, I. (1985). Educational Measurement andEvaluation in Psychology and Education (3rded). New York: Holt,Rinehart, and Winston.
Robotham, d. (1999). The application of learning style in higher education teaching. www.2glos.ac.uk/gdn/discuss/kolb2.htm.
Sternberg, Robert H. (2004). Cognitive psychology. Wadsworth a division of Thomson learning, Inc. Cambridge university press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Kurdistan Hameed Mohamad, Shwan Faraj Saeed
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).