بكارهینانا پشكێن ئاخفتنێ د دیوانا (ئه‌ز و ئاگر) یا هۆزانڤان (هزرڤان عبدالله) يدا

استعمال ألأقسام الكلام في ديوان (أنا و النار) للشاعر (هزرفان عبدالله)

المؤلفون

  • دولت محمد أحمد به‌شى زمانى كوردى، فه‌كۆلتى زانسته‌ مرۆڤایه‌تییه‌كان، زانكۆى زاخۆ، زاخۆ، كوردستان، عيراق
  • كاوان اسماعیل خلیل به‌شى زمانى كوردى، فه‌كۆلتى زانسته‌ مرۆڤایه‌تییه‌كان، زانكۆى زاخۆ، زاخۆ، كوردستان، عيراق

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10508

الكلمات المفتاحية:

ئاخفتن، پشکێن ئاخفتنێ، ئەدەب، هۆزان، ڕێژە، الکلام، أقسام الكلام، الأدب، القصیدة، النسبة

الملخص

أصبحت اللغة و بكافة مكوناتها المختلفة مصدرا مهما للمعلومات داخل المجتمع و يصنم في ثناياه العديد من الأعراف و المبادء للشخصية الكردية و نظرته الى الحياة. قصائد الشاعر (هزرفان عبدالله) يحمل في حياتها العديد من الأعراف و الشخصيات والحريات و كذلك تعبر عن ضعف الشخصية الكردية داخل المجتمع. بلا شك أن اللغة وجميع أقسامها مثل (الأسم، الضمائر المستقلة، الصفات، ألأفعال)ليسوا بعدين عن الوضع النفسي للشاعر والمستقبل (القارىء، المستمع) و من هذا المنطلق يمكن أن نقوم بتحليل النص ألأدبي من عدة جوانب اللغوية. هذه الدراسة تنظر الى النص من خلال الوضع النفسي للشاعر. هذه الدراسة موسومة بـ (استعمال ألأقسام اللغوية في ديوان (أنا و النار) للشاعر (هزرفان))قمنا في هذه الدراسة بتحديد النسب المستعمل للأقسام اللغوية في الديوان المذكور. طبقنا المنهج ألأحصائي في هذه الدراسة.

 

 

پوخته‌

زمان ب هه‌مى پێكهاته‌یێن خۆ یێن جۆراوجۆرڤه‌ بوویه‌ ژێده‌رێ پێزانینێن جیاوازێن ژیانا جڤاكێن جۆراوجۆر و تیتال و نێرینا تاكه‌كه‌سێن كورد بۆ ژیانێ. هۆزانێن هۆزانڤان (هزرڤان عبدالله) ى وه‌كو ئێك ژ ئه‌وان هۆزانێن كوردییه‌ و جۆرێ ژیانێ و هنده‌ك تیتال و كه‌سایه‌تی و ئازایه‌تى و لاوازییا تاكێن كورد دناڤ جڤاكێ كورده‌واریدا دیاردكه‌ت. گومان تێدا نینه‌ كو زمان ب گشتى و پشكێن زمانى وه‌كى (ناڤ، جێهناڤێن سه‌ربه‌خۆ، هه‌ڤالناڤ، كار) ژ ئه‌وان بارودۆخێن ده‌روونى ڤه‌ده‌ر نینه‌. ڤه‌كۆلین ل ژێر ناڤونیشانێ (بكارهینانا پشكێن زمانى د دیوانا (ئه‌ز و ئاگر) یا هۆزانڤان (هزرڤان عبدالله) ى) یه‌ و هاتیه‌ ته‌رخانكرن بۆ نیشاندانا ڕێژه‌یا بكارهینانا پشكێن ئاخفتنێ د هۆزانێدا، دیسان ڤه‌كۆلین ل دویڤ (ڕێبازا ئامارى) هاتیه‌ ئه‌نجامدان.

المراجع

ئێك - په‌رتووك:

- بابان،شێركۆ(2014)،به‌ره‌و ڕێزمانى ئاوه‌ڵناو، چ1، چاپخانه‌ى مناره‌، وه‌زاره‌تى ڕۆشنبیرى و لاوان، هه‌ولێر.

- ڕه‌حمان، عه‌بدوڵڵا(2017)، توێژینه‌وه‌ى ده‌ق له‌ ڕوانگه‌ى زمان و ئه‌ده‌به‌وه‌، چ1، چاپخانه‌ى ڕه‌وشه‌نبیرى، هه‌ولێر.

-زامدار،محمود(2011)، گه‌ردانى ناو له‌ناو زمانى كوردیدا، چ1، چاپخانه‌ى ڕۆژهه‌ڵات، ده‌زگاى توێژینه‌وه‌ و بڵاوكردنه‌وه‌ى موكریانى، هه‌ولێر.

- سابیر، په‌رێز(2006)، ڕه‌خنه‌ى ئه‌ده‌بى كوردى و مه‌سه‌له‌كانى نوێكردنه‌وه‌ى شیعر، چ1، ده‌زگاى چاپ و بڵاوكراوه‌ى ئاراس، هه‌ولێر.

- عیسى،هاوژین سلیوه‌(2009)، بنیاتى وێنه‌ى هونه‌رى له‌ شیعرى شێركۆ بێكه‌س دا، چ1، چاپخانه‌ى ده‌زگاى چاپ و په‌خشى سه‌رده‌م، سلێمانى.

- مارف، ئه‌وره‌حمانى حاجى(2000)، ڕێزمانى كوردى – به‌رگى یه‌كه‌م – وشه‌سازى – به‌شى پێنجه‌م – كردار، چ1، ده‌زگاى چاپ و په‌خشى سه‌رده‌م، سلێمانى.

- مارف،ئه‌وڕه‌حمانى حاجى(2014)، ڕێزمانى كوردى – به‌رگى یه‌كه‌م – وشه‌سازى – به‌شى دووه‌م – جێناو، چاپخانه‌ى ڕۆژهه‌ڵات، هه‌ولێر.

دوو – نامه‌یێن ئه‌كادیمى:

- أحمد، مه‌ریوان حمه‌ كه‌ریم(2022)، بنیاتى وێنه‌ى هونه‌رى له‌ شیعرى (سالم) دا، نامه‌یا دكتۆرایێ، كۆلیژا زمانى، زانكۆیا سلێمانى.

- خلیل، كاوان أسماعیل(2013)، سینتاكسی كارى بنه‌ڕه‌ت له‌ نێوان دایالێكتى سه‌رو و لوڕیی زمانى كوردیدا، نامه‌یا ماسته‌رێ، فه‌كۆلتییا زانستێن مرۆڤایه‌تى، زانكۆیا زاخۆ.

سێ – گۆڤار:

- أحمد، بائیز عمر(2011)، گرێ د دایالێكتا سه‌رى یا زمانێ كوردیدا ((گۆڤه‌را بادینى))، گ.زانكۆیا دهۆك، ژ1، په‌ربه‌ندا 11.

- ئه‌حمه‌د، فوئاد حسێن(2017)، نوێگه‌رى له‌ شیعرى پیره‌مێرددا، گ.زانكۆى گه‌رمیان، ژماره‌ى تایبه‌ت به‌كۆنفڕانسى مانگى شه‌شى 2017، زانكۆى گه‌رمیان، گه‌رمیان. DOI: https://doi.org/10.24271/garmian.46

چوار- دیوان:

- عبدالله، هزرڤان(1983 - 1985)، ئه‌ز و ئاگر، چاپخانه‌یا (الحوادث)، به‌غدا.

منشور

2024-03-31

كيفية الاقتباس

أحمد د. م. ., & خلیل ك. ا. . (2024). بكارهینانا پشكێن ئاخفتنێ د دیوانا (ئه‌ز و ئاگر) یا هۆزانڤان (هزرڤان عبدالله) يدا: استعمال ألأقسام الكلام في ديوان (أنا و النار) للشاعر (هزرفان عبدالله). مجلة جامعة حلبجة:: گۆڤاری زانکۆی هەڵەبجە, 9(1), 41-54. https://doi.org/10.32410/huj-10508

المؤلفات المشابهة

1-10 من 117

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.