سەرهەڵدانى خەوارجەکان و کاریگەرییان لەسەر خەلافەتى عەلى کوڕى ئەبوتاڵیب (٣٥_٤٠ک)

ظهور الخوارج وتأثيرهم على خلافة علي بن ابي طالب( 35-40هـ (

المؤلفون

  • أسو نریمان سبحان بەشى مێژوو،کۆلێجى پەروەردە،زانکۆى گەرمیان،کەلار،کوردستان،عێراق

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10469

الكلمات المفتاحية:

الخوارج، التحکیم، الخلافة، خەوارج، دادوەری، خەلافەت

الملخص

من اخطر الأحداث في التاريخ الإسلامي هو اغتيال الخليفة الثالث للمسلمين عثمان بن عفان على يد المسلمين أنفسهم ، والذي ترتبت على اثرها معركتي الجمل وصفين . ومن نتائج معركة صفين ظهور الخوارج كمجموعة مستقلة انفصلوا عن جيش الخليفة علي . الذي أثر بشكل سلبي على خلافته ، وبسبب ظهور هذه المجموعة فقد الخليفة علي جزءاً من جيشه ، وهم كانوا يسعون دائماً للقيام بمؤامرات ضد الخليفة وأنصاره ، لذلك اشغلوا الخليفة علي بأثارتهم للشغب باستمرار مما جعل من معاوية بن ابي سفيان ان يستغل هذا الموقف ويهاجم المناطق الواقعة تحت حكم الخليفة علي ويسيطر عليها كما فعل في مصر .

عندما جهز الخليفة علي جيشا لمحاربة معاوية ازدادت تحركات الخوارج ضد خلافته ، مما اضطر ان يغير وجهه الجيش من مقاتلة معاوية والشاميين الى التوجه بهم نحو نهروان لمحاربة الخوارج . ورغم انتصار الخليفة علي على الخوارج في هذه المعركة إلا أن العديد ممن آمنوا بالخوارج وساندوهم أعادوا تنظيم أنفسهم مرة اخرى ضد الخليفة علي ، لذلك يعتقد البعض أن الخوارج كانت مثل الأفعى التي تم أصابتها في النهروان ، لكنها لم تقتل . وفيما بعد تم قتل الخليفة علي على يد الخوارج وانهيت خلافته.

 

 

پوختە

یەکێک لە ڕووداوە ترسناکەکانى نێو مێژووی ئیسلام كوژرانی خەلیفە عوسمانی كوڕی عەففانی خەلیفەی سێیەمی موسڵمانان بە دەستی خودى موسڵمانان بووە، کە بەهۆی کوژرانییەوە جەنگى جەمەل و سەففەین ڕوویانداوە. بەر ئەنجامى شەڕى سەففەینیش خەوارجەکان وەک گروپێکى سەربەخۆ دەرکەوتوون و لە سوپای خەلیفە عەلى جیابوونەتەوە. جیابوونەوەى خەوارجەكان لە خەلیفە عەلی كاریگەریەكی خراپی لەسەر خەلافەتەکەى هەبووە، بە هۆى دەرکەوتنى ئەم گروپەوە خەلیفە عەلى بەشێك لە سوپاكەی لە دەستداوە، خەوارجەکان هەمیشە لە پیلان گەڕاون بەرامبەر خەلیفە و لایەنگرانی، بۆیە بەردەوام خەلیفە پێوەیان سەرقاڵ بووە، سەرباری ئەمانە بەهۆی ئەوەی زۆربەى کات خەلیفە عەلى بە ئاژاوەكانی خەوارجەكانەوە خەریك بووە موعاویەی کوڕى ئەبوسوفیان ئەم هەلەی قۆستۆتەوە و هێرشی كردۆتە سەر ناوچەكانی ژێر دەسەڵاتی خەلیفە عەلی و داگیری كردووە، وەك ئەوەی دەستی بە سەر میسردا گرتووە.

كاتێكیش خەلیفە عەلی سوپایەكی ئامادەكردووە و ویستوویەتی شەڕى موعاویەى پێبکات، بەڵام خەوارجەکان ئەو دەرفەتەیان بە خەلیفە عەلى نەداوە و دەستیان بەكارى ئاژاوەگێڕی زیاتر کردووە، بۆیە ئەو سوپایەیی خەلیفە بۆ شەڕی موعاویە و شامیەكان ئامادەى کردووە، بە ناچارى ئاڕاستەی نەهرەوانی بۆ جەنگى خەوارجەكان کردووە. ئەگەرچى خەلیفە عەلی لەم جەنگەدا بەسەر خەوارجەكاندا سەركەوتووە، بەڵام زۆرێك لەوانەی بیروباوەڕی خەوارجیان هەبووە یان لایەنگری خەوارجەكان بوون جارێکى تر خۆیان ڕێک خستۆتەوە و کەوتوونەتە دژایەتى کردنى خەلیفە عەلى، هەربۆیە هەندێک پێیان وایە خەوارج وەك مارێك وابووە لە جەنگى نەهرەوان پێكرا، بەڵام نەكوژرا. دواجاریش خەلیفە عەلى هەر بەدەستى خەوارجەکان کوژرا و خەلافەتەکەى بە کۆتا گەیشتووە.

 

المراجع

قورئـانـی پیـرۆز

أ_سەرچاوەکان بە زمانى عەرەبى

١_ابن ابی حديد، ٢٠٠٧، شرح نهج البلاغة، ط١، دار التاب العربي، بغداد.(ت ٦٥٦هـ)

٢_ابن الاثير، ابي الحسن على، ١٩٨٧، الكامل في التاريخ، ب.ط، دار كتب العلمية، بيروت.(ت٦٣٠ هـ)

٣_ابن الجوزى: لآبى الفرج عبدالرحمن، ٢٠٠٦، تلبيس ابلیس، ب.ط، دار الوطن للنشر.(ت ٥٩٧ هـ)

٤_ابن الجوزى، لآبى الفرج عبدالرحمن، ١٩٩٢، المنتظم في تاريخ الملوك والامم، ط١، دار كتب العلمية، بيروت.(ت ٥٩٧ هـ)

٥_ابن الخياط: ابى عمرو، ١٩٩٥، تاريخ خليفة بن خياط، ط١، داركتب العلمية، بيروت.( ت٢٤٠ هـ)

٦_ابن العديم: كمال الدين، ١٩٩٦، زبدة الحلب من تاريخ حلب، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.(ت ٦٦٠هـ)

٧_ابن القتيبة، ابى محمد عبداللە، ١٩٩٠، الامامة والسياسة المعروف بتأريخ الخلفاء، ط١، دار الاضواء، بيروت.(ت ٢٧٦ هـ)

٨_ابن شاکر الكتبی، محمد، ١٩٨٠، عيون التواريخ، ب.ط، مكتبة النهضة، القاهرة.(ت ٧٦٤ هـ)

٩_ابن دحية الكلبى، لآبى الخطاب عمر، ١٩٩٨، أعلام النصر المبين في المفاضل بين أهل صفين، ط١، دارالغرب الاسلامى، بيروت.( ت٦٣٣ هـ)

١٠_ابن طقطقا: محمد، ب.س، الفخرى فى الاداب السلطانية و الدول الاسلامية، ب.ط، دار الصادر، بيروت.( ت ٧٠٩ هـ)

١١_ابن كثير، عمادالدين، ١٩٩٧، البداية والنهاية، ط١، دارهجر، ب.م.( ت ٧٧٤ هـ)

١٢_ابن مزاحم، لنصر، ١٩٩٠، وقعة صفين ، ب.ط، دار الجيل، بيروت.( ت ٢١٢ هـ)

١٣_ابى الفدا‌ء، ب.س، المختصر فی اخبار البشر(تاریخ ابی الفدا‌ء)، ب.ط، مكتبە المتنبی، القاهرە.( ت ٧٣٢ هـ)

١٤_الاصفهانى، ابی فرج، ١٣٧٤، مقاتل الطالبیین، ط٢، انتشارات الشريف الرضى. ( ت ٣٥٦ هـ)

١٥_البغدادی، عبدالقاهر، ٢٠٠٨، الفرق بین الفرق، ط٤، دار الفكر، بیروت، لبنان.( ت٤٢٩ هـ)

١٦_البلاذرى، احمد، ١٩٩٦، انساب و الاشراف، ط١، دار الفکر، بيروت.

١٧_الدينورى، احمد، ب.س، الاخبار الطوال، ب.ط، الاسكندرية. (ت ٢٨٢ هـ)

١٨_السيوطي:جلال الدين، ٢٠٠٣، تاريخ الخلفاء، ط١، دار ابن حزم، بيروت.( ت ٩١١ هـ)

١٩_الشهرستانى، لآبى فتح محمد، ١٩٩٣، الملل و النحل، ط٣، دار المعرفة، بيروت.

٢٠_الطبرى، ابى جعفر محمد، ب.س، تاريخ الطبرى الامم و الملوك، ب.ط، دار كتب العلمية، بيروت.( ت ٣١٠ هـ)

٢١_القلقشندى، احمد، ب.س، مأثرالاناقة في معالم الخلافة، ب.ط، عالم كتب، بيروت.( ت ٨٢١ هـ)

٢١_المسعودى، على الحسن، ١٩٨٨، مروج الذهب معادن الجوهر، ط١، دمشق.( ت ٣٤٦ هـ)

٢٣_المظفرى، شهاب الدين، ١٩٨٩، تاريخ المظفرى، ب.ط، دار الثقافة للنشر و التوزيع، القاهرة.( ت ٦٤٢ هـ)

٢٤_المقدسى، للمطهر، ب.س، كتاب البدء و التاريخ، ب.ط، المكتبة الثقافية الدينية، ب.م.(ت ٣٥٥ هـ)

٢٥_النوبختى، للحسن، ١٩٩٢، فرقة الشيعة، ط١، القاهرة. ( د. ت)

٢٦_اليعقوبى، احمد، ٢٠١٠، تاريخ اليعقوبي، ط١، بيروت.( ت ٢٩٢ هـ)

ب_ژێدەرەکان بە زمانى عەرەبى

٢٧_البجاوی، علی، ابوفضل، محمد، ١٩٨٨، أیام العرب فی الاسلام، ط١، دار الجیل، بیروت.

٢٨_حسین، طه، ب.س، الفتنة الكبرى، على و بنوة، ط١٣، دار المعارف، القاهرة.

٢٩_الشامی، احمد، ابونصر، محمد، ٢٠٠٧، الحضارە الاسلامیە انتشارها و تأثیرها فی الحضارە الاوروبیە، ب.ط، ب.م.

٣٠_العشماوی، محمد، ١٩٩٢، الخلافە الاسلامیە، ط٢، سینا نشر، القاهرە.

٣١_عمارة، محمد، ٢٠٠٤، الاسلام و الحرب الدينية، ط١، مكتبة الشروق الدولية، قاهرة.

٣٢_العمري، أكرم ضياء، ٢٠٠٧، عصر الخلافة الراشدة، ب.ط، مكتبة العبيكان.

٣٣_كحیلە، عبادە، ب.س، العقد الثمین فی تاریخ المسلمین، ط١، دار الكتاب الحدیث، الكویت.

٣٤_المحیدین، عطا، ٢٠٠٧، حركات الخوارج فی بلاد الكورد و ماجاورها ،ط١، سلیمانی.

٣٥_المودودی، ابوالاعلى، ١٩٧٨، الخلافة و الملك، ط١، دار القلم، كويت.

٣٦_الوردي، علی، ١٩٩٤، مهزلة العقل البشري، ط٢، دار كوفان للنشر، بيروت.

٣٧_ياسين، باقر، ١٩٩٩، تاريخ العنف الدموي في العراق، ط١، دار الكنوز الادبية، بيروت.

ج_ژێدەرەکان بە زمانى کوردی

٣٨_أمین، نەبەز، ٢٠٠٢، دەوڵەتی ئەمەوی و كەسایەتی خەلیفەكانی لە دید و بۆچونی هەندێ‌ لە رۆژهەڵات ناساندا، چ١، سلێمانى.

٣٩_أنوەر، كەیوان، ٢٠٠٩، مێژووی ئاینەكان،چ١، كتێبخانەی ئەندێشە، سلێمانی.

٤٠_جلالی، مصلح، ١٩٨٧، شۆراتەكان ،ب.چ، دار الحریە، بغداد.

٤١_كرمانج، شێركۆ، ٢٠٠٥، بە سیاسی كردنی ئیسلام، چ.نییە، سلێمانی.

٤٢_گەزنەیی، محمد، ٢٠٠٤، دەستوری حوكمڕانی لە فقهی ئیسلامیدا، چ١، چاپخانەی ڕۆشنبیر، هەولێر.

٤٣_مصری، فوئاد، ٢٠٠٥، بیری ئوسوڵی ئیسلامی، چ٢، سلێمانی.

د_نامەکان

٤٤_سبحان، أسۆ، ٢٠١٧، كاریگەری سیستەمی خیڵایەتی لەسەر ململانیی دەسەڵات لە مێژووی ئیسلامدا(١-١٣٢ك/ ٦٢٢-٧٤٩ز) نامەی ماستەربڵاونەكراوە، کۆلێجى زانستە مرۆڤایەتییەکان، ز.سلیمانی، سلێمانى.

هـ_گۆڤارەکان

٤٥_حاجی، زریان، ٢٠٠٧، بنەما سەرەكیەكانی فیكری خەوارج ، ژ(٥)، گۆڤاری ڕێنساس، ٣٣_٤١.

٤٦_کانبى، صلاح، سبحان، أسو، ٢٠١٩، کاریگەرى خێڵ لەسەر دەسەڵات لەسەردەمى خەلیفە عەلى کوڕى ئەبوتاڵیب(٣٥-٤ک/٦٥٦-٦٦١ز) (جەنگى جەمەل_جەنگى سەففەین)بەنمونە، خول(٦)، ژ(٣)، گۆڤارى ز.گەرمیان، ٦٣_٨٢.

منشور

2023-06-30

كيفية الاقتباس

نریمان سبحان أ. . (2023). سەرهەڵدانى خەوارجەکان و کاریگەرییان لەسەر خەلافەتى عەلى کوڕى ئەبوتاڵیب (٣٥_٤٠ک): ظهور الخوارج وتأثيرهم على خلافة علي بن ابي طالب( 35-40هـ (. مجلة جامعة حلبجة:: گۆڤاری زانکۆی هەڵەبجە, 8(2), 146-167. https://doi.org/10.32410/huj-10469

المؤلفات المشابهة

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.