Gender Awareness against the Work of Women by University Teacher
DOI:
https://doi.org/10.32410/huj-10308Abstract
The study aims at revealing the level of awareness of University of Sulaimani lecturers about women working and highlighting the existence of the most important differences in the lecturers’ viewpoints on gender awareness about women working with regard to the variables of age, gender, scientific title, and years of service, through answering the main question which is ‘what is the extent of the university lecturers’ level of awareness about women’s work?’ The researcher depended on a descriptive analytical approach; the study population consists of lecturers of University of Sulaimani. The research sample was randomly chosen and it consists of 118 males and 98 females. In order to collect data, the researcher designed a 27-item questionnaire. The researcher got benefit from SPSS and pointed out the following conclusions that there are no statistically significant differences in the participants’ perspectives regarding the variable of scientific title and age. The idea of equality and partnership in work between men and women is at a high level; the study concluded that women are able to overcome disabilities they face.
References
خاروف، امانی و علی، محمد علی (2015)،واقع إدماج النوع الاجتماعي في الجامعات الرسمية: دراسة حالة في "الجامعة الهاشمية"،المجلهة الاردنية للعلوم الاجتماعية,المجلد8, العدد2،عمان.
الخاروف، امل (2010) ،اتجاهات الشباب والشابات الملتحقات فی المراكز الشبابیة التابعة للمجلس الاعلی للشباب نحو النوع الاجتماعی،مجلة جامعة النجاح للابحاث(العلوم الانسانية),مجلد24(8),فلسطين.
هاشم ثريا و منصور، نجاح(2010) ،دليل تدريبيٌّ للمدرِّبات والمدرِّبين،على قضايا النوع الاجتماعيّ في الّتعليم،المركز التربوی للبحوپ والانماء،بیروت.
الحازمی، خالد (2006) ،اصول التربیه الاسلامیة,دار عالم الكتب للطباعة والنشر والتوزيع,مدينة منورة,2000,ص172.
دليل المصادر في النوع الاجتماعي والمسار الرئيسي في لادارة المياه,UNDP و GWA,نسخة رقم2_1.
العلواني، رقیه طه جابر (2016) , قراءة في جدلية المصطلحات والمفاهيم الوافدة قضايا المرأة أنموذجًا,مجلة اصول الدين,العدد الاول,جامعة عبدالمليك سعدي,المغرب.
جعفری، رهام (2012) ،دعم هیئه الامم المتحده للمرأه والمساواه بین الجنسین والتمكین المرأة للاولوياة التنموية للنوع الاجتماعي في القطاع الحكومي الفلسطينى بعد اوسلو,رسالة ماجستير غير منشورة,جامعة بيرزيت,كلية دراسات عليا,فلسطين.
مجول، سناء و صالح، فيصل علي عبد الرحيم (2017) ،الوعي الجندري بدور المراة في المجتمع لدى طلبة الجامعة، مجلة الدراسات التربوية والنفسية_جامعة السلطان قابوس,مجلد11,العدد 2, الجزائير.
بومدين، عاجب (2017) الآثار الأسرية والاجتماعية المترتبة عن عمل المرأة خارج البيت,دراسة ميدانية على عينة من النساء العاملات بمدينة الأغواط,اطروحه دكتوراه غير منشورة,كلية علوم الاجتماعية,جامعة وهران2,الجزائير.
عبد الر ا زق، عريف و ذ ا رع (2013)، ميدني شايب ،الجندر : جدلية العلاقة بين الرجل والمراة في ظل تحولات الأسرة الجزائيرية،جامعة قاصد مرباح ورقله،كلیة علوم الانسانیة,الملتقي الوطنى الثانى,الاتصال والجودة الحياة في الاسرة.
عبد الفتاح، كاميليا (1990)، سيكولوجية المرأة العاملة، دار نهضة للطباعة والنشر والتوزيع,مصر.
التمیمی، محمود كاظم محمود و حسن (2012)، وسن محسین ،التعلیم الجامعی والتنمیه البشریه،مجله علوم الاجتماعیه،جمعیه علم الاجتماع،العدد الثانی،بغداد.
مسرد مفاهيم والمصطلحات النوع الاجتماعي (2006),المبادرة الفلسطينية لتعميق الحوار العالمي والديمقراطي,منشورات مفتاح,رام الله.
نبيل جاسم محمد، تشكيل الأدوار الجندرية في مجالات العمل،د ا رسة ميدانية في مديرية تربية الانبار،قسم علم الاجتماع،كلیه اداب،جامعه الانبار،ص6، http://iwsaw.lau.edu.lb/files/Nabeeljassim.pdf
هاله كمال،النوع الاجتماعي(الجندر):واتنوع الثقافي والخصوصية, https://genderiyya.xyz/wiki/%D9%85%D9%84%D9%81:%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D8%B9_%D
: Delphine Martinot and Michel Désert ) 2007( Awareness of a gender stereotype, personal beliefs and self-perceptions regarding math ability: When boys do not surpass girls, Social Psychology of Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s11218-007-9028-9
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 SettingsOmer Ali Ahmed, SettingsAdel Mohammed Noori Abdulla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).