The Theory of Embodiment in Quranic Expressions: Hand Movement as a Model

Authors

  • Nian Othman Sharif Arabic Department, Languages College, University of Sulaimani, Sulaimaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10295

Abstract

Body language is the movement that some people make with their hands, facial, feet… to better understand the information they want to reach. The Embodied cognition is the theory that many features of cognition are shaped by aspects of the entire body of the organism. The features of cognition include high level mental constructs (concepts and categories) and performance on various cognitive tasks (reasoning or judgment). Embodiment theory is a theory of cognitive linguistics about body language as an attempt to explain how the body is used in the process of communication, often using verbal communication. This theory holds that movements act unconsciously and through the automated processes that the mental sends to the body. Therefore, the main factor of the body is the mental, and the human is unaware of this process. These messages are transmitted through the body to the world in order to communicate between people.

References

الزّنّاد، الأزهر،

• (2010)، نظريات لسانيّة عرفنيّة، ط1، الدار العربية للعلوم ناشرون، بيروت- لبنان.

•(2014)، اللُّغة والجسد، ط1، دار نيبور، بغداد- العراق.

• (2014)، النص والخطاب، مباحث لسانيّة عرفنيّة، ط1، دار نيبور، بغداد- العراق.

ابن عاشور، محمد الطاهر بن عاشور، (1984)، تفسير التَّحرير والتَّنوير، الدار التونسية، تونس.

ابن فارس، أحمد بن فارس بن زكريا، (2008)، مقاييس اللُّغة، راجعه وعلق عليه: أنس محمد الشامي، دار الحديث، القاهرة -مصر.

ابن كثير، عماد الدين أبي الفداء إسماعيل ابن كثير الدّمشقي، (2010)، تفسير ابن كثير، حققه وعلق عليه وخرّج أحاديثه شعيب الأرنؤوط ومحمد أنس مصطفى الخّن، ط1، دار الرسالة العالمية، دمشق- سوريا.

بييز، آلان وباربارا، (2008)، المرجع الأكيد في لغة الجسد، ط1، مكتبة جرير، الرياض- المملكة العربية السعودية.

ناصر، إيناس أبو زر، (2010)، علم الفراسة، لغة الجسد، ط1، دار غيداء، عمان -الأردن.

كليتون، بيتر، (2005)، لغة الجسد، ترجمة: دار فاروق، ط1، دار فاروق، القاهرة- مصر.

الثعلبي، أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي النيسابوري، (2002)، الكشف والبيان المعروف بتفسير الثعلبي، دراسة وتحقيق: أبو محمد بن عاشور، ط1، دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان.

ميسينجر، جوزيف، (2007)، لغة الجسد النفسية، ترجمة: محمد عبد الكريم إبراهيم، ط1، دار علاء الدين، دمشق، سوريا.

جونافارو، بالاشتراك مع مارفين كارلينز، (2010)، كلّ ما يقوله الجسد، ط1، مكتبة جرير، الرياض- المملكة العربية السعودية.

الخطيب، عبد الكريم الخطيب، (1970)، التفسير القُرآنيّ للقرآن، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة- مصر.

الرّازي، محمد الرازي فخر الدين بن ضياء الدين عمر، (1981)، تفسير الفخر الرّازي المشتهر بالتفسير الكبير ومفاتيح الغيب، ط1، دار الفكر، بيروت- لبنان.

الزمخشري، أبو القاسم جار الله محمود بن عمر الزمخشري الخوارزمي، (2009)، تفسير الكشاف، عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، اعتنى به وخرج أحاديثه وعلق عليه: خليل مأمون شيحا، ط3، دار المعرفة، بيروت- لبنان.

سيّد قطب، إبراهيم حسين الشاذلي، (2008)، في ظلال القُرآن، ط37، دار الشروق، القاهرة - مصر.

الشعراوي، محمد متولي الشعراوي، (1991)، تفسير القُرآن الكريم للشعراوي، دار أخبار اليوم - قطاع الثقافة، القاهرة- مصر.

الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري، (2001)، تفسير الطبري، جامع البيان عن تأويل آي القُرآن، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، ط1، دار هجر، القاهرة- مصر.

أحمد، عطية سليمان، (2014)، الإشهار القُرآنيّ والمعنى العرفانيّ في ضوء النَّظريَّة العرفانيَّة والمزج المفهوميّ والتداوليَّة (سورة يوسف نموذجًا)، الأكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي، القاهر- مصر.

كونروي، كوليت، (2016)، المسرح والجسد، ترجمة: لبنى إسماعيل، ط1، المركز القومي للترجمة، القاهرة- مصر.

الماوردي، أبو الحسن علي بن محمد بن الحبيب الماوردي البصري، (د.ت.)، النكت والعيون، تفسير الماوردي، تحقيق: السيد بن عبد المقصود بن عبد الرحيم، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان.

موسى، محمد الأمين، (2003)، الاتصال غير اللفظيّ في القُرآن الكريم، ط1، دار الثقافة والإعلام، الشارقة.

البوعمراني، محمد صالح، (2009)، دراسات نظريّة وتطبيقيّة في علم الدّلالة العرفانيّ، ط1، مكتبة علاء الدين، صفاقس.

الصَّابوني، محمد علي، (2004)، صفوة التفاسير، ط1، دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان.

سيد أحمد، مخلوف وآخرون، (2010)، اللُّغة والمعنى، مقاربات في فلسفة اللُّغة، ط1، الدار العربية للعلوم ناشرون، بيروت - لبنان.

عرار، مهدي أسعد، (2007)، البيان بلا لسان، دراسة في لغة الجسد، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان.

الرسائل والدوريات العربية:

ربايعة، أسامة جميل عبد الغني، (2010)، لغة الجسد في القُرآن الكريم، إشراف: عودة عبد الله، جامعة النجاح الوطنية، نابلس- فلسطين.

عتيق، عمر عبد الهادي، (2013)، لغة الجسد في القرآن الكريم، المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية، العدد (1/أ)، الأردن، ص ص (81-97).

الحلو، فاطمة عرفات، (2008)، الاتصال الصامت وتأثيره في الآخرين، دراسة قرآنية موضوعية، إشراف: وليد محمد العمودي، الجامعة الإسلامية، غزة- فلسطين.

السراقبي، وليد محمد، (2018)، سيمياء الجسد في القُرآن الكريم، دراسة تحليليَّة، مجلة دواة، المجلد (4)، العدد (16)، ص ص (147-167).

المراجع الأجنبية:

Crystal, D. (1992), An Encyclopedic dictionary of Language and Languages, 1st Edi, Blackwell publishers, UK.

Pease, A. (1988), Body Language, How to read others’ thoughts by their gestures, 10st Edi, Sheldon Press, London.

الدوريات الأجنبية:

Johnson, M. (1990), The Body in the mind: The Bodily Basis of meaning, Imagination and Reason, phenomenology + pedagogy Journal, Vol. (8), University of Chicago Press, Chicago, (Pp 356-360).

Leitan Nuwan D. & Chaffey, L. (2014), Embodied Cognition and its application: A brief review, Journal of Memory, Brain & Culture, Vol. 10(1), Swinburne University, Australia, (Pp 3-10).

مصدر الإنترنيت:

Haya Bint Ali Bin Hassan Al Noaimi, The Body Language, University of Bahrain.

http://www.uob.edu.bh/en/images/offices/CareerCounsellingOffice/BodyLanguage.pdf

Published

2020-06-30

How to Cite

Sharif, N. O. . (2020). The Theory of Embodiment in Quranic Expressions: Hand Movement as a Model. Halabja University Journal, 5(2), 56–69. https://doi.org/10.32410/huj-10295

Issue

Section

Articles