Identify Impact of strategy on the Jegsaw divergent thinking At Students of the third stage Department of Social Sciences in the modern history of the Kurds

Authors

  • Karem Ahmad Aziz Kindergarten Department, College of Basic Education, University of Garmian, Kalar, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10313

Abstract

This research has aimed at : (Identify Impact of strategy on the Jegsaw divergent thinking At Students of the third stage Department of Social Sciences in the modern history of the Kurds ) And to achieve its goal The researcher chose the partial experimental design On an arbitrarily sample consisted of (44) In reality (22) students in the experimental group and (22) students in the disciplined group The two groups were rewarded in the variables of the age, the educational achievement of the parents and the dates of the second stage , The researcher identified the scientific material that he studied and prepared a test of the skills of thinking and the back of the daily teaching plans of subjects selected by the researcher in the modern history of the Kurds , He studied the two groups for six weeks After completing the teaching, the test carried out the thinking of the students , The results indicated that there were statistically significant differences between the average grade of students studying the modern history of the Kurds , Using the Jegsaw strategy and the average students studying the same material for the benefit of the experimental group, In the light of the results of the research, the researcher recommended the use of the Jegsaw strategy in teaching and suggested that similar studies should be carried out in other stages and departments

References

ابا الخيل، فوزية محمد (2008): فاعلية وحدة دراسية قائمة على التعلم الالكتروني في بعض المهارات التاريخية لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمدينة الرياض ، مجلة العلوم التربوية، المجلد (35) ، العدد(1).

ابو علام، رجاء محمود(1989): مدخل الى منهج البحث التربوي، الطبعة الاولى، مكتب الفلاح للنشر والتوزيع، الكويت.

الجرجري ، خشمان حسن علي ( 2003 ) : " اثر برنامج تعليمي لتنمية مهارات التفكير الشكلي لدى طلبة المرحلة الاعدادية " ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة الموصل .

الخالدي ، اديب ( 2003 ) : سيكلوجية الفروق الفردية ، ط 11 ، دار وائل للنشر .

الدليمي ، ياسر محفوظ حامد ( 2001 ) :التفكير التباعدي لدى طلبة المرحلة الاعدادية وعلاقته بالذكاء والنضج الانفعالي والتخصص الدراسي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة الموصل .

روشكا ، الكسندرو ( 1989 ) : الابداع العام والخاص ، ترجمة غسان عبد الحي ، سلسلة عالم المعرفة ، مطابع السياسة ، الكويت .

زيتون حسن حسين ، تصميم التدريس ( رؤية منظموية ) ، ط 2 ، عالم الكتب القاهرة ، 2001 م .

الشيخلي،هالة ابراهيم ادهم محمد ( 2001 ) : بناء اختبار التفكير المتشعب عند تلامذة الصفوف الرابعة والخامسة والسادسة الابتدائية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد .

الطيطي ، محمد ( 2001 ) : تنمية قدرات التفكير الابداعي ، ط 1 ، دار المسيرة ، عمان .

العاني ، وجيه ثابت ( 2004 ) : " تطبيقات تربوية للفلسفية البنوية في العملية التربوية " ، مجلة رسالة التربية ، العدد الرابع ، سلطنة عمان .

عبدالرحمن،انور حسين وعزيز حنا داود(1990): مناهج البحث التربوي، الطبعة الاولى،دارالحكمة للطباعة والنشر، بغداد.

العزو ، ايناس والرحو ، جنان ( 2001 ) :التفكير الرياضي لدى الطلبة قسم الرياضيات وعلاقته بالثقة بانفسهم ، المؤتمر القطري الاول للعلوم التربوية من 28 – 29 اذار ، 2001 ، كتاب البحوث ، الجامعة المستنصرية ، العراق .

عزيز ، احمد شهاب(2010) : اثر استخدام التعلم التعاوني استراتيجية jigsaw في تحصيل طلاب الصف الأول معاهد اعداد المعلمين في مادة الرياضيات ، مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية ، المجلد 10 ، العددد 1.

الجميلي، عبدالرزاق سرحان حسين المسلم ( 2007): اثـر استخدام طريقـة الاستقصاء مـع الأحـداث الجارية في اكتساب المفاهيم التاريخية لدى طالبات مـعـهـد المعلمــات المركزي، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد ، (رسالة ماجستير غير منشورة ) .

علي ، عصام عبدالوهاب عزالدين (2006):أثر استخدام أنموذج ثيلين في التفكير التباعدي لــدى طالبــات الصف الخـامس الأدبـي في مــادة التـاريخ ، جامعة المستنصرية ، كلية التربية ، ( أطروحة دكتوراه غير منشورة ) .

فارس ، محمد عادل ( 2004 ) : الابداع والابتكار الابتكار ، نظرات في خصائص

المبدعين ، دراسة منشورة على شبكة الانترنيت .http://www.saaid.net/aldawah/234.htm

فرج ، صفوت ، القياس النفسي ، دار الفكر لعربي ، القاهرة ، 1980 م .

قطامي ، نايفة ( 2001 ) : تعليم التفكير للمرحلة الاساسية ، ط 1 ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ،الاردن .

مقلد ، سحر (2011): فاعلية استخدام الخرائط الذهنية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس الدراسات الاجتماعية على التحصيل المعرفي وتنمية التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية ، جامعة سوهاج ، مصر ، ( رسالة ماجستير غير منشورة ) .

النبهان ، موسى ( 2004 ) : اساسيات القياس في العلوم السلوكية ، ط 1 ، دار الشروق ، عمان ، الاردن .

Cricket, F. L (1996);Why do l have to study History?”, Social studies Review, vol. 36,No.1.

Mccumber, William H. & Sloan, crystal (2005). Educating systems Engineers: Encouraging DivergentThinking.http://www.ertin.com/papers/mccumber_sloan_2002.pdf#search=`educating%system%20engineers.

Rowehl, Mike (2005). Web logs as Divergent Thinking. http://www.bitsplten.net/blog

Russell, D.M. (1975). “Correlates of sex and anxiety to divergent production, Convergent production and self concept in rural disadvantaged children”, Dissertation Abstracts Int., Vol. 35, No. 8. pp. 5136.

Torrance, E. (1971). “The Creative Person”. Encyclope Dissertation Abstracts of Education Macmillan company and the free press, Vol. 2.

Published

2020-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Aziz, K. A. . (2020). Identify Impact of strategy on the Jegsaw divergent thinking At Students of the third stage Department of Social Sciences in the modern history of the Kurds. Halabja University Journal, 5(2), 365-384. https://doi.org/10.32410/huj-10313