The Mandate to Consider Grievances (Al-Mazalim) in the First Islamic Eras to the End of the First Abbasid Era(232AH/846AD)

Authors

  • Hussein Muhammed Saleh Rahim Department of Social Sciences, College of Basic Education, University of Halabja, Halabja City, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj-10346

Keywords:

Al-Mazalim, First Islamic Era, Abbasid Era

Abstract

In the name of Allah Most Gracious Most Merciful
The Generous Allah has sent the Islam so as to make people live happily. One of the purposes of Islam is to establish justice among the members of society by establishing the basics of justice in the courts, since people have contact with one another, they face problems and sometimes the problem happens between a normal person in the society and the first responsible person. Because of any reason the Governor cannot work on the case and decide on it. So, it is necessary for the first responsible person who is Khalifa or Wali to see the case. For this purpose and for the solution of such problems Islam has established the State of Seeing the Oppression in which Khalifa or Wali himself sees the oppression. To clarify this subject and to shed light on how it has worked in the beginning of the first Islamic Eras till the time of First Abass , this research is an attempt to shed light on this important subject of Islamic Justice and could be beneficial and people get benefit from it . The Era of justice is a bright history in the civilized history of Islam which has been put down 1442 years before and has been applied, even nowadays the international court cannot compete with it because to see injustices by Khalifa and Wali in Islamic country proves that all the members in the society live equally under the shadow of justice and those who make mistakes are all punished in the same way

References

بعد القرآن الكريم

ـ ابن طيفور، أبو الفضل أحمد بن أبي طاهر ت: 280هـ،كتاب بغداد، تحقيق: السيد عزت العطار الحسيني، مكتبة الخانجي - القاهرة / مصر،ط/3، 2002م.

ـ ابن حجر، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي،(ت: 852هـ) فتح الباري شرح صحيح البخاري، ترقيم: محمد فؤاد عبد الباقي،تخريج وتصحيح: محب الدين الخطيب، دار المعرفة - بيروت، بلا/ط، 1379هـ.

ـ الأزرقي، أبو الوليد محمد بن عبد الله بن أحمد بن محمد بن الوليد بن عقبة بن الأزرق الغساني المكي(ت: 250هـ)، أخبار مكة وما جاء فيها من الأثار، المحقق: رشدي الصالح ملحس، دار الأندلس للنشر – بيروت،بلا/ط، بلا/ت.

ـ ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي (ت: 774هـ)، السيرة النبوية (من البداية والنهاية لابن كثير)، تحقيق: مصطفى عبد الواحد، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع بيروت – لبنان، بلا/ط، 1976م.

ـ ابن كثير، البداية والنهاية ،ط/5 ، مكتبة المعارف ،بيروت 1405هـ/1984م

ـ الأنباري، عبدالرزاق علي، منصب قاضي القضاة في الدولة العباسية، الدار العربية للموسوعات، بيروت-لبنان، ط/1، 1987م.

ـ البخاري، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، (ت: 256هـ)، الجامع الصحيح المختصر المعروف ب(صحيح البخاري)، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا، دار ابن كثير، اليمامة – بيروت، ط/3، 1407ه – 1987م، 6/2624، رقم الحديث:6753.

ـ البيهقي، أبو بكر أحمد بن الحسين بن علي البيهقي (ت:458هـ)، السنن الكبرى، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنات، ط/2، 2003.

ـ الجاف، حسين محمد صالح رحيم، الأقضية واستقلالية القضاء ونزاهته في العصور الإسلامية الأولى للهجرة إلى نهاية القرن الثالث الهجري، أطروحة دكتوراه مقدمة معهد التأريخ العربي والتراث العلمي للدراسات العليا، 2011م، غير منشور.

ـ ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي، ت: 597هـ، المنتظم في تاريخ الأمم والملوك، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت،ط/1، 1992م.

ـ الجوهري، أبو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري الفارابي (ت: 393هـ)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين – بيروت، ط/4، 1987م.

ـ حسن ابراهيم حسن و علي ابراهيم حسن، النظم الإسلامية، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، بلا/ط، بلا/ت.

ـ حسين الحاج حسن ، النظم الإسلامية ، المؤسسة الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع ، بيروت ، لبنان ، ط/1، 1987.

ـ ابن حنبل، أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشيباني ، ت 241 هـ.، مسند الإمام أحمد ، مؤسسة قرطبة ، مصر ، بلا/ط.

ـ ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد ، (ت: 808ه) ، ،مقدمة ابن خلدون ، دار القلم ، بيروت ، ط/5 ، 1984م.

ـ ـ الذهبي، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز ت : 748هـ ، تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام، تحقيق: الدكتور بشار عوّاد معروف، دار الغرب الإسلامي، ط/1.

ـ الذهبي، سير أعلام النبلاء،تحقيق : مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط، مؤسسة الرسالة، بيروت،ط/3، 1985م.

ـ الزبيدي، محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني، أبو الفيض، الملقّب بمرتضى، الزَّبيدي (ت: 1205هـ)، تاج العروس من جواهر القاموس،تحقيق: مجموعة من المحققين، دار الهداية، بلا/ط، بلا/ت.

ـ الزيلعي، عثمان بن علي بن محجن البارعي، فخر الدين الزيلعي الحنفي (ت: 743 هـ)، تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشِّلْبِيِّ، المطبعة الكبرى الأميرية - بولاق، القاهرة، ط/1، 1313ه.

ـ السهيلي، أبو القاسم عبد الرحمن بن عبد الله بن أحمد (ت: 581هـ)، الروض الأنف في شرح السيرة النبوية لابن هشام، تحقيق: عمر عبد السلام السلامي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط/1، 1421هـ/ 2000م.

ـ السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي، ت: 911هـ ، تأريخ الخلفاء ، تحقيق : محمد محي الدين عبد الحميد ، ط1 ، مطبعة السعادة ، مصر ، 1952م.

ـ السيوطي، جمع الجوامع المعروف بـ (الجامع الكبير)، تحقيق: مختار إبراهيم الهائج - عبد الحميد محمد ندا - حسن عيسى عبد الظاهر، الناشر: الأزهر الشريف، القاهرة، ط/2، 2005م.

ـ الشامي، محمد بن يوسف الصالحي (ت: 942هـ)، سبل الهدى والرشاد، في سيرة خير العباد، وذكر فضائله وأعلام نبوته وأفعاله وأحواله في المبدأ والمعاد، تحقيق وتعليق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، الشيخ علي محمد معوض، دار الكتب العلمية بيروت – لبنان، ط/1، 1414 هـ - 1993 م.

ـ ابن أبي الدم، القاضي شهاب الدين أبي إسحاق إبراهيم بن عبد الله الهمداني الحموي الشافعي ، ت 642هـ ، أدب القضاء ، تحقيق د. محيي هلال السرحان ، مطبعة الإرشاد ، بغداد ، ط/1، 1984م.

ـ الصّلاّبي، علي محمد محمد، السيرة النبوية ، عرض وقائع و تحليل أحداث (دروس و عبر) دار ابن كثير ، دمشق ـ بيروت ، بلا/ط ، 2004م.

ـ الطبري، محمد بن جرير بن يزيد ، أبو جعفر الطبري ،ت:310ه، تاريخ الطبري = تاريخ الرسل والملوك، دار التراث – بيروت،ط/2، 1387ه.

ـ ابن عبد الحكم، أبو محمد المصري عبد الله بن عبد الحكم، ت:214ه، سيرة عمر بن عبد العزيز على ما رواه الإمام مالك بن أنس وأصحابه، تحقيق أحمد عبيد، عالم الكتب، بيروت – لبنان، ط/6، 1984م.

ـ ابن هشام، عبد الملك بن هشام بن أيوب الحميري المعافري أبو محمد (ت:213هـ)، السيرة النبوية، تحقيق طه عبد الرءوف سعد، دار الجيل، بيروت- لبنان، بلا/ط، 1411ه.

ـ العتيبي، سعود بن عبد العالي البارودي، الموسوعة الجنائية الإسلامية المقارنة بالأنظمة المعمول بها في المملكة العربية السعودية، ط/2،1427ه.

ـ عز الدين، عبد الحميد بن هبة الله بن محمد بن الحسين بن أبي الحديد، أبو حامد، ت: 656هـ، شرح نهج البلاغة، تحقيق: محمد أبو الفضل ابراهيم، دار احياء الكتب العربية عيسى البابي الحلبي وشركاه، دمشق، بلا/ط،بلا/ت.

ـ ابن عساكر، أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله، ت: 571هـ، تاريخ دمشق، تحقيق: عمرو بن غرامة العمروي، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق،بلا/ط، 1995م.

ـ العمري ، د. أكرم بن ضياء ، عصر الخلافة الراشدة محاولة لنقد الرواية التاريخية وفق مناهج المحدثين ، مكتبة العبيكان ،ط/1 ، 1996م.

ـ الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد الغزالي الطوسي (ت: 505هـ)، إحياء علوم الدين، دار المعرفة – بيروت،بلا/ط، بلا/ت.

ـ القاسمي، ظافر، نظام الحكم في الشريعة والتأريخ الإسلامي، الكتاب الثاني، السلطة القضائية، دار النفائس ، بيروت ، بلا/ط ، 1978م.

ـ الماوردي ، أقضى القضاة أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب البصري البغدادي ، ت 450هـ ، الأحكام السلطانية والولايات الدينية ، تحقيق القاضي نبيل عبد الرحمن حياوي ، دار الأرقم بن أبي الأرقم ، بيروت ن لبنان ، بلا/ط ، بلا /ت.

ـ المتقي الهندي، علاء الدين علي بن حسام الدين ابن قاضي خان القادري الشاذلي الهندي البرهانفوري ثم المدني فالمكي،ت: 975هـ ، كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، تحقيق: بكري حياني - صفوة السقا، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط/5، 1981م.

ـ أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن الفراء الحنبلي ، (ت 458هـ) ، الأحكام السلطانية ، صححه و علق عليه محمد حامد الفقي ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، بلا/ط، 2000م.

ـ ابن سعد، أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي،ت: 230هـ، الطبقات الكبرى، تحقيق: إحسان عباس، دار صادر – بيروت، ط/1، 1968م.

ـ ابن طقطقي، محمد بن علي بن طباطبا،ت: 709هـ، الفخري في الآداب السلطانية والدول الإسلامية، تحقيق: عبد القادر محمد مايو، دار القلم العربي، بيروت،ط/1،1997م.

ـ المسعودي، أبو الحسن علي بن الحسين بن علي المسعودي، ت:346ه، مروج الذهب ومعادن الجوهر، راجعه:كمال حسن مرعي، المكتبة العصرية-بيروت، ط/1، 2005.

ـ المسلم، أبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري (ت:261ه) المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم المسمى صحيح مسلم، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي – بيروت، بلا/ط،بلا/ت.

ـ ابن منظور، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعى الإفريقى (ت: 711هـ)، لسان العرب، دار صادر – بيروت، ط/3،1414هـ.

ـد. نصر فريد.السلطة القضائية و نظام القضاء في الإسلام ، المكتبة التوفيقية ، القاهرة ، ط/2 ، 1403هـ.

ـ أبو يوسف، يعقوب بن إبراهيم بن حبيب بن سعد بن حبتة الأنصاري ت : 182هـ، الخراج، المكتبة الأزهرية للتراث، تحقيق: طه عبد الرءوف سعد و سعد حسن محمد،ط/1،بلا/ت.

Published

2020-12-30

How to Cite

Rahim, H. M. S. (2020). The Mandate to Consider Grievances (Al-Mazalim) in the First Islamic Eras to the End of the First Abbasid Era(232AH/846AD). Halabja University Journal, 5(4), 143-163. https://doi.org/10.32410/huj-10346

Similar Articles

1-10 of 262

You may also start an advanced similarity search for this article.