Before Islam, the Word Fiqh was used in sensible

Authors

  • Khalid Mohammed Gharib Arabic Department, College of Language, University of Halabja, Halabja City, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.32410/huj.10000

Keywords:

Keyword_1

Abstract

Before Islam, the Word Fiqh was used in sensible, but in the Holly Kuran it is used in abstracts. at the time of our Prophet Muhammad, Fiqh was to understand Islamic laws. At that time Fiqh was included all legal provisions, beliefs, or practical or moral) That is, it was synonymous with the word sharia. And this is fully compatible with the Abu Hanifa’s definition of God's mercy jurisprudence: He said: Figh is that Women's should know about their rights and their obligations. thus Fiqh in this meaning is general includes all of Islamic laws. But this generally changes to specialized kind of specific law which is a practical law nor beliefs law non ethical law. Jurists specialized the word Fiqh with strange advisory and knowing the very small things in Fiqh, this changes made Abu hanifa to object the changes which happened to Fiqh and call whom that interested in difference subjects and told them to be interested in Quran meanings’ of Fiqh which includes (knowing, and fearing of Allah).

References

.1 القرآن الكريم.

.2 الابهاج في شرح المنهج ))منهاج الوصول إلي علم األصول للقاضي البيضاوي المتوفي سنه 785هـ((، تقي الدين أبو الحسن علي بن عبد الكافي بن علي بن تمام بن حامد بن حييي السبكي و ولده تاج الدين أبو نصر عبد الوهاب، دار الكتب العلمية، بريوت، 1416هـ.

.3 الاحكام في أصول الحكام، أبو الحسن سيد الدين علي بن أبي علي بن محمدبن سامل الثعليب اآلمدي )املتوفي: 631هـ(، تحقيق: د. سيد اجلميلي، دار الكتاب العربي – بريوت ، األويل، الطبعة هـ.1404

.4 إحياء علوم الدين، أبو حامد محمد بن محمد بن محمد الغزالي )املتوفي: 505هـ(، صححه و اعتني به: محمدبن مسعود األمحدي، عامل الكتب، بريوت، الطبعة األويل 1426هـ.

.5 اصل الجامع إليضاح الدرر المنظومة في سلك جمع الجوامع ، حسن بن عمر بن عبد اهلل السيناوني املالكي )املتوفي: بعد 1347هـ( مطبعة النهضة، تونس، الطبعة األويل، 1928م.

.6 األعالم، لخري الدين بن حممود بن محمدبن علي بن فارس، الزركلي الدمشقي )املتوفي: 1396هـ( دار العلم للماليني، الطبعة: الخامسة عشر - .م 2002أيار/ مايو

.7 إعالم املوقعني عن رب العاملني، محمدبن أبي بكر بن أيوب بن سعد مشس الدين ابن قيم اجلوزية) المتوفي: 751هـ( تحقيق : طه عبد الرؤوف سعد، مكتبة الكليات األزهرية، مصر، القاهرة،1388هـ.

.8 البحر احمليط في أصول الفقه، بدر الدين محمدبن بهادر بن عبد اهلل الزركشي،املتوفي794هـ، تحقيق: د. محمد محمد تامر، دار الكتب العلمية، لبنان ـ بريوت 1421هـ.

.9 البداية والنهاية، أبو الفداء إسماعيلبن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي )املتوفي: 774هـ( دار الفكر، 1407 هـ.

.بيان املختصر شرح مختصمرابن احلاجب، حممود بن عبد الرمحن أبو الثناء، مشس الدين األصفهاني )املتوفي: 749هـ(، تحقيق: محمدمظهر بقا، دار املدني، السعودية، الطبعة األويل، 1406هـ.

.تاج العروس من جواهر القاموس، محمدبن محمدبن عبد الرزّاق الحسين، أبو الفيض، امللقّب مبرتضي، الزَّبيدي )املتوفي: 1205هـ(، تحقيق: جمموعة من احملققني، دار اهلداية.

.تاريخ اإلسالم ووفيات املشاهري واألعالم، لشمس الدين أبي عبد اهلل محمدبن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهيب )املتوفي: 748هـ( تحقيق: الدكتور بشار عوّاد معروف، دار الغرب اإلسالمي، الطبعة: األويل، 2003م.

.التحبري شرح التحرير في أصول الفقه، عالء الدين أبي الحسن علي بن سليمان املرداوي احلنبلي املتوف 885 ي هـ، د تحقيق . د اجلربين، الرمحن عبد . د القرني، عوض . السراح أحمد ، ،الرشد مكتبة السعودية –الرياض، 1421هـ.

.التمهيد شرح مختصمراألصول من علم األصول، أبو املنذر حممود بن محمدبن مصطفي بن عبد اللطفي املنياوي، املكتبة الشاملة، مصر، الطبعة األويل،1432 هـ.

.التمهيد في ختريج الفروع علي األصول، عبد الرحيم بن الحسن بن علي اإلسنوي الشافعيّ، أبو حممد، مجال الدين )املتوفي: 772هـ(، تحقيق: د. محمدحسن هيتو، مؤسسة الرسالة – بريوت ، هـ.1400 األويل، الطبعة

.الجامع ألحكام القرآن، أبو عبد اهلل محمدبن أحمد بن أبي بكر بن فرح األنصاري الخزرجي مشس

الدين القرطيب )املتوفي: 671 هـ(، تحقيق: هشام مسري البخاري، دار عامل الكتب، الرياض اململكة العربية السعودية، 1423هـ.

.الجامع الصحيح املختصر، محمدبن إسماعيلبن إبراهيم بن املغرية البخاري، أبو عبد اهلل )املتوفي: 256هـ( دار الشعب – القاهرة ، الطبعة: األويل، 1407 – 1987 م.

.حسن احملاضرة في تاريخ مصر والقاهرة، عبد الرمحن بن أبي بكر، جالل الدين السيوطي )المتوفي: 911هـ( تحقيق : محمدأبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية - احلليب البابي عيسي وشركاه – مصر، 1387 األويل الطبعة هـ.

.رد احملتار علي الدر املختار، ابن عابدين، محمدأمني بن عمر بن عبد العزيز عابدين الدمشقي احلنفي )املتوفي: 1252هـ(، دار الفكر-بريوت، 1412 الثانية، الطبعة هـ.

.سري أعالم النبالء، لشمس الدين أبي عبد اهلل محمدبن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهيب، املتوفي: 748هـ( دار احلديث- القاهرة ، 1427الطبعة: هـ-2006، م

.شرح التلويح علي التوضيح ملنت التنقيح في أصول الفقه، سعد الدين مسعود بن عمر التفتازاني

الشافعي )المتوفي: 793هـ(، تحقيق : زكريا عمريات، دار الكتب العلمية بريوت – لبنان ، الطبعة1416 األويل هـ.

.شرح مختصمرالروضة، سليمان بن عبد القوي بن الكريم الطّوفي، أبو الربيع، جنم الدين)المتوفي: 716هـ(، تحقيق : عبد اهلل بن عبد احملسن الرتكي، مؤسسة الرسالة، الطبعة األويل، 1407هـ.

.غاية الوصول إيل شرح ورقات األصول، الشيخ شهاب الدين الرملي املتوفي957هـ،، تحقيق عثمان يوسف، مؤسسة الرسالة ناشرون، بريوت لبنان، الطبعة األويل 1426هـ.

.الغرر البهية في شرح البهجة الوردية، زكريا بن محمدبن أحمد بن زكريا األنصاري، زين الدين أبو حييي السنيكي )املتوفي: 926هـ( املطبعة امليمنية، بدون طبعة وبدون تاريخ.

.الغيث اهلامع شرح جمعالجوامع ، ولي الدين أبي زرعة أحمد بن عبد الرحيم العراقي )ت: 826هـ(تحقيق: محمدالعلمية الكتب دار ،حجازي تامر ، 1425 األويل، الطبعة هـ - 2004. م

.الفائق في غريب احلديث واألثر، أبو القاسم حممود بن عمرو بن أحمد، الزخمشري جار اهلل)المتوفي: 538هـ(، تحقيق: علي محمدالبجاوي -محمد إبراهيم الفضل أبو ، ،املعرفة دار .الثانية الطبعة،لبنان

.فتح الباري شرح صحيح البخاري احلافظ أحمد بن علي بن حجر العسقالني، تحقيق عبد العزيز بن عبد اهلل بن باز و ترقيم و تبويب محمدفؤاد عبد الباقي، دار الفكر، بدون تاريخ.

.فتحُ البيان في مقاصد القرآن، أبو الطيب محمدصديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسين البخاري القِنَّوجي )املتوفي: 1307هـ(، تحقيق: عبد اهلل بن إبراهيم األنصَاري، املَكتبة العصريَّة للطبَاعة والنّشْر، صَيدَا – بَريوت ، 1412هـ.

.الفقه الاسلامي تعرفيه و تطوره و مكانته، عبد اهلل شيخ حمفوظ بن بيّه، جملة البحوث الفقهية املعاصرة، العدد األول، السنة األويل.

.الفِقْهُ اإلسالميُّ وأدلَّتُهُ، أ. د. وَهْبَة بن مصطفي الزُّحَيْلِيّ، دار الفكر - سوريَّة – دمشق ، الطبعة املعدَّلة املنقَّحة الرَّابعة ، بدون تأريخ.

.الفقه األكرب )مطبوع مع الشرح امليسر علي الفقهني األبسط واألكرب املنسوبني ألبي حنفية تألفي محمدبن عبد الرمحن الخميس(، أبو حنفية النعمان بن ثابت بن زوطي بن ماه )املتوفي: 150هـ(، مكتبة الفرقان - العربية اإلمارات ، 1419 األويل، الطبعة هـ - .م1999

.كتاب العلم، محمد بن صالح بن محمد العثيمن )املتوفي: 1421هـ( تحقيق: صالح الدين حممود، مكتبة نور اهلدي، بدون تأريخ.

.لسان العرب، ابن منظور، تحقيق : عبد اهلل علي الكبري + محمدأحمد حسب اهلل + هاشم حممد الشاذلي، دار النشر : دار املعارف، القاهرة.

.المحصول في علم الاصول، محمدبن عمر بن الحسني الرازي المتوفي606هـ، تحقيق طه جابر فياض العلواني، جامعة الإمام محمدبن سعود اإلسالمية، الرياض 1400هـ.

.مختصرتفسر ابن كثير، )اختصار وتحقيق( محمدعلي الصابوني، دار القرآن الكريم، بريوت – لبنان ، 1402 السابعة، الطبعة هـ.

.المدخل لدراسة الشريعة اإلسالمية في منط جديد، الدكتور مصطفي إبراهيم الزملي، الطبعة الخامسة أربيل 2009م.

.المدخل المفصل لمذهب الإمام أحمد وخترجيات األصحاب، بكر بن عبد اهلل أبو زيد بن محمدبن عبد

اهلل )المتوفي: 1429هـ( دار العاصمة - جبدة اإلسالمي الفقه جممع مطبوعات ، األويل، الطبعة 1417هـ.

.المستدرك علي الصحيحني، أبو عبداهلل محمدبن عبداهلل احلاكم النيسابوري، المتوفي405 هـ، تحقيق مصطفي عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية ه1411 ، بريوت ـ.

.المسند الصحيح املختصر بنقل العدل عن العدل إيل رسول اهلل صلي اهلل عليه وسلم، أبو الحسني مسلم

بن الحجاج بن مسلم القشريي النيسابوري المتوفي: 261 هـ، تحقيق: محمدفؤاد عبد الباقي، دار إحياء الرتاث العربي، بريوت بدون تأريخ.

.املعتمد في أصول الفقه، محمدبن علي بن الطيب البصري أبو الحسني المتوفي436هـ، تحقيق خليل امليس، دار الكتب العلمية،بريوت 1403هـ.

.معجم األدباء = إرشاد األريب إيل معرفة األديب، شهاب الدين أبو عبد اهلل ياقوت بن عبد اهلل

الرومي احلموي )املتوفي: 626هـ(، تحقيق: إحسان عباس، دار الغرب اإلسالمي، بريوت، الطبعة األويل، 1414هـ

.معجم الفروق اللغوية، أبو هالل الحسن بن عبد اهلل بن سهل العسكري )املتوفي: حنو 395هـ(،

تحقيق: الشيخ بيت اهلل بيات، ومؤسسة النشر اإلسالمي، الناشر: مؤسسة النشر اإلسالمي التابعة جلماعة املدرسني بـ »قم« الطبعة األويل،1412هـ.

.معجم مقاييس اللغة، أبو الحسني أحمد بن فارس بن زكريا، تحقيق : عبد السالم محمدهارون، دار الفكر، الطبعة : 1399هـ.

.المفردات في غريب القرآن، أبو القاسم الحسني بن محمداملعروف بالراغب األصفهاني )املتوفي: 502هـ( دار ابن اجلوزي، مجهورية مصر العربية القاهرة، الطبعة األويل 2012م.

.منحة السلوك في شرح حتفة امللوك، املؤلف: أبو محمدحممود بن أحمد بن موسي بن أحمد بن

حسني الغيتابي احلنفي بدر الدين العيني )املتوفي: 855هـ(، تحقيق: د. أحمد عبد الرزاق الكبيسي، وزارة األوقاف والشؤون اإلسالمية – قطر ، 1428 األويل، الطبعة هـ.

.الموسوعة الفقهية الكويتية صادر عن: وزارة األوقاف والشئون اإلسالمية – الثانية، الطبعة ،الكويت دار السالسل – .الكويت

.ميزان العمل، أبو حامد محمدبن محمدالغزالي الطوسي )املتوفي: 505هـ(، تحقيق: الدكتور سليمان دنيا، دار املعارف، مصر، الطبعة األويل، 1964 هـ.

.نهاية السول شرح منهاج الوصول، عبد الرحيم بن الحسن بن علي اإلسنوي الشافعيّ، أبو حممد، مجال الدين )املتوفي: 772هـ( دار الكتب العلمية -بريوت-لبنان، الطبعة 1420 األويل هـ.

.النهاية في غريب احلديث واألثر، أبو السعادات املبارك بن محمداجلزري، المتوفي606هـ، تحقيق طاهر أحمد الزاوي - حممود محمدالطناحي ، بريوت العلمية املكتبة ، 1399هـ.

.وفيات األعيان و انباء أبناء الزمان، أبي العباس مشس الدين أحمد بن محمدبن أبي بكر بن خلكان المتوفي681هـ، تحقيق احسان عباس، دار الثقافة، لبنان بدون تأريخ

Published

2016-04-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mohammed Gharib, K. (2016). Before Islam, the Word Fiqh was used in sensible. Halabja University Journal, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.32410/huj.10000

Similar Articles

1-10 of 30

You may also start an advanced similarity search for this article.